Nejnovější zprávy: Udělejme si tiché, skromné Vánoce, říká autor největšího betlému na světě Z ostravské zoo někdo ukradl okrasné rybičky za 85 tisíc korun

Byznys

Další autobusy v Ostravě pojedou na CNG

Dopravní podnik Ostrava dnes představil novou trolejbusovou trať, která spojí centrum města s terminálem Hranečník ve Slezské Ostravě. Trolejbusy po ní ale začnou jezdit až příští rok v únoru, kdy bude výstavba terminálu dokončena.

Podnik dnes v areálu svých dílen v Martinově rovněž slavnostně zahájil provoz nové plnicí stanice zemního plynu (CNG), jež funguje od minulého týdne.

Ředitel DPO Roman Kadlučka řekl, že vybudování zhruba tříkilometrové trolejbusové trati včetně rekonstrukce pěti zastávek stálo 65 milionů korun. Podnik podle něj plánuje další rozšíření ekologické dopravy, tedy tramvajových a trolejbusových tratí.

„U těch trolejbusových by to mělo jít do centra po Pivovarské kolem Divadla loutek na Výstaviště, kde by vznikl další přestupní uzel trolejbus – tramvaj,“ řekl ředitel. Další plány hovoří o protažení trolejbusové trati z Výstaviště zadem kolem Trojhalí a připojení na trolejbusovou větev na Nové Karolině. Do budoucna DPO plánuje spojit trolejbusy Novou Karolinu s Dolními Vítkovicemi.

„Dalším plánem je díky trolejbusům s bateriemi vyjíždět do Radvanic a Bartovic a spojit to s terminálem Hranečník,“ řekl Kadlučka. Bateriové trolejbusy podle něj podnik chystá do dvou let, prodloužení trolejbusové trati pak asi za pět let, ovšem záleží to na penězích z dotací.

DPO nechce zůstat ani u současného počtu autobusů na zemní plyn. První z nich začaly jezdit po Ostravě minulý týden, kdy začala fungovat rovněž plnicí stanice. Podnik si za více než 700 milionů korun pořídil 105 vozů od polské firmy Solaris, čímž obměnil hned třetinu svého autobusového parku. Do provozu je uvádí postupně, do měsíce by už ve městě měly jezdit všechny na většině z více než 50 autobusových linek.

„Budou nasazeny průřezově hlavně tam, kde je zvýšené znečištění. Do budoucnosti ale plánujeme dále pokračovat v nákupu autobusů na zemní plyn, kdy bychom chtěli obsadit asi dvě třetiny z našeho vozového parku, a dále koupit asi 50 elektrobusů,“ řekl Kadlučka.

Na 23 milionů korun přišly úpravy hal pro údržbu vozidel s pohonem na CNG. Plnicí stanici, kterou nyní podnik využívá, postavila za 55 milionů společnost Gascontrol. Stanice patří k nejvýkonnějším a nejmodernějším ve střední Evropě. Současně se na ní mohou plnit čtyři autobusy, za hodinu jich plnička obslouží až 24.

Většinu nákladů na autobusy, úpravy hal i plnicí stanici zaplatily dotace. Projekt trolejbusové trati je z 85 procent financován z Programu švýcarsko-české spolupráce, zbytek doplatilo město Ostrava. Nákup autobusů a výstavbu plničky zaplatí z 85 procent dotace z Operačního programu Životní prostředí, pět procent dá ministerstvo životního prostředí a deset procent dopravní podnik.