Společnost
31/08/2025 Petr Broulík

Digitální kuchařka nabízí zdravá jídla nejen pro ostravské školáky. Na konci roku dostane druhý díl

Foto: Petr Broulík

Unikátní digitální kuchařka s recepty, které dnes vaří kuchaři v ostravských školních jídelnách, se stala se oblíbenou inspirací pro kuchařky a kuchaře ze školních jídelen. Už loni ji připravili oceňovaní mistři gastronomie, kteří s ostravským magistrátem spolupracují od roku 2019 na projektu Fajne školní bistro.

Tento projekt se snaží ovlivňovat stravovací zvyklosti školních dětí v souladu se zásadami správné výživy. „Děti totiž často odmítají luštěniny, ryby, zeleninu i další potraviny. Právě proto se kuchaři v projektu snaží navrhovat pokrmy, který by obohatily jídelníčky školy,“ řekla náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová. „Snažíme se ve školních jídelnách vařit dětem jinak, lépe, aby jídlo snědli, aby ho nevraceli a aby to jídlo pro ně bylo zajímavé a aby snědli i takové potraviny, které třeba na první dobu nemají rády," dodala.

Zkušení mistři gastronomie se v ostravských základních a od roku 2023 také v mateřských školách zajímají o provoz jídelny, vybavení kuchyně, přípravu pokrmů či jídelníčky. Upozorňují na nevhodnost používání dochucovacích směsí s obsahem soli, zavádějí i dietní stravování a vyzývají k využívání moderních technologií. Projektu se účastní také žáci oboru kuchař ze Střední školy společného stravování Ostrava-Hrabůvka.

Nejen oku lahodící, ale i chutné recepty

Jedním z výstupů projektu Fajne školní bistro je i Digitální kuchařka. „Školní kuchařky a kuchaři, ale i sami rodiče a děti nebo prostě kdokoliv, kdo si ji na internetu otevře nebo stáhne, v ní najde nejen oku lahodící, ale i chuťově zajímavé recepty k vyzkoušení,“ popsala Hoffmannová. Po úspěchu první Digitální kuchařky nyní tým připravuje její druhý díl. „Má velký úspěch. Už jsme ji přeložili i do polštiny a třeba naše partnerské město Katovice už podle ní také vaří na svých školách,“ uvedla Hoffmannová.

Letos se projekt Fajne školní bistro zaměří i na takzvané microgreens. Ty představují mladé výhonky zeleniny nebo bylinek, které se sklízejí těsně po rozvinutí prvního pravého lístku. V ten moment totiž poskytují koncentrovanou chuť, aroma i škálu cenných látek – nutriční hodnotou mnohdy předčí dospělé rostliny a plody. „Je to fajn věc, protože si microgreens mohou děti v základních i mateřských školách samy a získávat tak poměrně levnou a jednoduchou surovinu, která je velmi zdravá,“ upozornila náměstkyně ostravského primátora.

Digitální kuchařka nabízí osvícencům moderní gastronomii

Sami oceňovaní kuchaři dodávají: „Receptury pro školní děti vycházejí z nasbíraných praktických zkušeností a zohledňují přitom cenové možnosti školních jídelen. Jednotlivé recepty lze použít coby názorná vodítka, jak chutně upravit přirozené potraviny a nabídnout dětem zajímavé pokrmy. Digitální kuchařka nabízí osvíceným zájemcům moderní gastronomii, proveditelnou v podmínkách školních jídelen.“

Co první díl Digitální kuchařky nabízí? Namátkou: asijská polévka, asijský zeleninový vývar, bramboračka se zelím a tofu s uzenou paprikou, cizrnový krém, francouzská čočková polévka, kukuřičný krém, maďarská rybí polévka, bramborová polévka se zeleninou a vejcem, rajčatová polévka s jáhly, smetanovo-pórková polévka s bramborem či veganský boršč.

Batátové-mrkvové pyré, houbové rizoto, fazolové chia placičky

A co baští školáci jako hlavní jídla? Bramborové šišky, bramborovo-celerové pyré, cizrnové kari, fazolové chia placičky, batátové-mrkvové pyré, houbové rizoto s fazolkami a pohankou, hovězí s brusinkovou omáčkou, kari rizoto s hráškem a vepřovým masem, kuřecí roládu se špenátem, kuřecí se špenátem a smetanou k nočkům z pečených brambor, kuřecí steak, tarhoňa s ricottou a hráškem, kuřecí špalíky a bramborovou kaší, květákové kari, mac and cheese s květákovým kuskusem, peperonátu k ražniči na plechu, pomalu pečenou vepřovou krkovici s batátovým pyré, ražniči na plechu, ricottové nočky z pečených brambor, rybí kuličky se zeleninou, špagety se sýrovou omáčkou a kuřecím masem, vepřové na paprice, zapečené filé se sýrem a jako dezert čokoládové brownies, jablkový koláč do skla, ovocný koláč, špenátovou pomazánku či tapiokový pudink s mango pyré.

„Druhý díl se chystá. Všechny recepty bychom chtěli mít do druhé části sestaveny před koncem roku, od listopadu je podrobíme korekci textů a pak je vydáme na internetu,“ prohlásil jeden z mistrů gastronomie, který jako člen projektu Fajne školní bistro s ostravskými školními jídelnami spolupracuje.

Školákům připravují recepty gastronomická esa

Tým špičkových kuchařů garantujících skvělé recepty v projektu Fajne školní bistro se skládá ze známého ostravského kuchaře Davida Valíčka, který vařil ve špičkových kuchyních ve světoznámých restauracích po celém světě, například v hotelu Burj al Arab v Dubaji, v restauraci Fig and Oliv na Manhattanu, v KPMG u Michellinského kuchaře Stacey Harrise nebo v londýnské Berners Tavern u šéfkuchaře Jasona Athertona. Další esa v týmu představují Petr Bláha a Michal Adam, kteří se prezentovali v různých kulinářských soutěžích, získávali zkušenosti v zahraničí, zabývají se organizací gastronomických kurzů či vyučují. Celý tým doplňují odbornice v oblasti provozu školních jídelen, dietního stravování, nutričních doporučení a spotřebního koše Michaela Remešová a Dagmar Kovářů.

A co nejvíce chutná z Digitální kuchařky samotným školákům? „Myslím že kuřecí se sýrovou omáčkou a k tomu špagety nebo těstoviny. Myslím, že jim ale chutná všechno. Máme tam třeba ražniči na plechu s paprikovou peperonátou s rajčaty, co je s rýží, a omáčky. Kde jsou u jídla omáčky, tak to dětem chutná,“ usmál se kuchař Petr Bláha.

Sdílejte článek