Gastronomie
03/04/2019 Jaroslav Baďura

Do hospod míří Ostravar 12, připravený novou generací ostravských sládků

Pivovar Ostravar zahajuje distribuci tradiční ostravské dvanáctky, kterou pro letošní rok v Ostravaru uvařila nová generace talentovaných sládků.

Mladí ostravští sládci, kteří se už podíleli na úspěšných pivech Mustang, Černá Barbora a Speciály ze spilky, vyšli při vaření z původní ostravské receptury, ale vsadili na tři věci: silnější chmelení, mírně vyšší stupňovitost a vyváženější chuť.

“Naše tradiční dvanáctka je nyní ještě plnější, hořčí a harmoničtější,” říká vrchní sládek ostravského pivovaru Roman Richter.

“Slavnostní představení naší dvanáctky plánujeme na příští pátek 12. dubna na Dni dvanáctky, který se bude konat v areálu pivovaru."

Tradiční ostravská dvanáctka je pro Ostravar nejdůležitějším pivem v produktovém portfóliu. Bylo to vůbec první pivo, které se v Ostravaru v 19. století uvařilo.

První várka jako by udala směr, kterým se ostravský pivovar v následujících letech vydal. Poctivý plný ležák s vyšším obsahem alkoholu a vyšší hořkostí se stal v 20. století synonymem nejen pro ostravský pivovar, ale i pro celý Moravskoslezský kraj. Dodnes má světlý ležák největší podíl na prodejích ostravského piva.

“Dnes představovaný Ostravar 12 představuje další kapitolu v historii tradičního ostravského ležáku. Jejími poznávacími znaky jsou silnější chmelení, mírně vyšší stupňovitost, vyváženější chuť a mladistvý elán, který tradiční dvanáctce dodala nová generace našich sládků,” říká vrchní sládek pivovaru Ostravar Roman Richter.

U kolébky dnešní ostravské dvanáctky stála trojice mladých talentovaných sládků, která v současné době dorůstá v Ostravě.

“Ostravar se vždy mohl pochlubit velkými osobnostmi na pozici sládků. František Hörbinger, Emanuel Kavalla, Jaromír Franzl, Robert Kužela. To vše byli mimořádní muži. Naši mladí sládci Jan Řehůřek, Vojtěch Slivoň a Klára Chudá jdou v jejich šlépějích,” říká o nové generaci ostravských sládků Roman Richter.

„Ač jsou mladí, dokáží neuvěřitelné věci a stojí za nimi kus práce. Právě oni mají velkou zásluhu na úspěchu našich nových značek Mustang, Černá Barbora a Speciály ze spilky.“

Mladí sládci v uplynulých 18 měsících zkoušeli různé způsoby vylepšení tradiční ostravské dvanáctky. Nakonec se rozhodli pro silnější chmelení, mírně vyšší stupňovitost a vyváženější chuť.

Silnější chmelení

Při vaření je použito silnější chmelení i nové odrůdy chmele, které byly vyšlechtěné teprve před 6 až 10 lety. Jejich kouzlo spočívá v tom, že díky nim má Ostravar vyšší hořkost a opravdu nádhernou vůni.

Mírně vyšší stupňovitost

Tradiční Ostravar nyní obsahuje více ječného sladu a díky jemnějšímu prokvašení na spilce má také vyšší podíl extraktu mladiny. Díky tomu má pivo výraznější sladovou chuť a vyšší stupňovitost.

Vyváženější chuť

Přidáním chmele a sladů na varně a jemnějším prokvašením na spilce a v ležáckém sklepě dosáhli mladí sládci příjemné změny. Tradiční Ostravar tak získal ještě příjemnější vůni, plnější sladovou chuť a vyšší hořkost. Pivo má navíc příjemné hořké doznívání a přímo vybízí k dalšímu napití.

“Naše vylepšená dvanáctka je opravdu skvělá. Jde o jedinečné pivo uvařené podle naší tradiční receptury s opravdu velkorysým množstvím chmelů a sladů, které dávají našemu pivu ještě vyšší plnost a hořkost. To vše při velmi vyváženém a harmonickém chuťovém profilu,” shrnuje přednosti nového piva Roman Richter.

Vylepšenou dvanáctku bude Ostravar od začátku dubna stáčet do sudů i do lahví. Společně s pivem zahájí Ostravar také distribuci nového pivního skla a přepravek. Pro spotřebitele tak bude velmi snadné ji poznat.

Pro hospody vyvinul Ostravar ke zvýšení zážitku z konzumace nové půllitry. Poprvé v historii pivovaru jde o vlastní originální půllitry, na jejichž designu se podílel největší odborník na pivní sklo v Česku Rony Plesl.

Nové embosované pivní sklo je konstruováno tak, aby umožňovalo hospodským snadno čepovat pivo na hladinku, což je doporučovaný způsob čepování ostravské dvanáctky.

V maloobchodech se Ostravar na přání konzumentů vrací k tradičním hnědým lahvím. Pivovar investoval také do nových přepravek a změnil design etiket, aby vylepšenou dvanáctku zákazníci na pultech obchodů jednoduše poznali.

Sdílejte článek