Nejnovější zprávy: Žhář jednal s rozmyslem. Policie postupně odkrývá detaily hrůzného útoku Konečně: ​Začala rekonstrukce podchodu u náměstí Ostrava-Jih

Byznys

Dopravní podnik Ostrava prodal dceřinou společnost Ekova

​Ostravský dopravní podnik dnes podepsal smlouvu o prodeji Ekovy se zástupci Škodovky.

Ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys (vlevo) a předseda představenstva Škody Transportation Petr Brzezina. Foto: Jan Valtr

Společnost Ekova Electric sídlící v martinovských dílnách bude součástí plzeňské skupiny Škoda Transportation. Její zástupci dnes s Dopravním podnikem Ostrava, který je vlastníkem Ekovy, podepsali smlouvu o odkoupení stoprocentního podílu.

Škoda chce v Martinově vybudovat kompetenční centrum pro opravu a výrobu tramvají, elektrobusů a trolejbusů.

„Bude zaměřené na tradiční opravy a modernizace vozidel pro Dopravní podnik Ostrava, ale i další dopravní podniky,“ uvádí předseda představenstva Škody Transportation Petr Brzezina.

Kompetenční centrum tak doplní stávající aktivity Škody v Ostravě. Ve městě už působí Škoda Vagonka vyrábějící vlaky InterPanter, CityElefant a další kolejová vozidla, v Hrabůvce sídlí Škoda Digital.

„Plánujeme rozšiřovat výrobu a vytvářet v Ostravě pracovní místa v řadě profesí, od dělnických až po špičkové vývojářské,“ upřesňuje místopředseda představenstva Škody Transportation Tomáš Ignačák.

Cena transakce je kolem 416 milionů korun, konečná částka bude známá po vypořádání všech korekčních položek.

Prodej skupině okřídleného šípu je výsledkem dlouhodobého jednání o budoucnosti ústředních dílen v Martinově. Škoda měla zájem o dvoutřetinový podíl v Ekově už před sedmi lety, město však nebylo spokojeno s nabízenou cenou.

V únoru podala novou nabídku na odkup celé společnosti, zájem měla také skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. Ve hře bylo i včlenění Ekovy zpět do dopravního podniku. Třetí možnost počítala s ponecháním původního stavu.

„Došli jsme k závěru, že prodej silnému investorovi je pro nás v daném čase a místě nejvýhodnější variantou,“ říká ředitel dopravního podniku Daniel Morys.

Ekova by podle něj neměla šanci v pozici osamoceného střelce konkurovat ostatním společnostem. „Vstup strategického partnera vnímají jako dobrý krok i zaměstnanci Ekovy. Končí jim období nejistoty,“ popisuje primátor Ostravy Tomáš Macura.

Kritici z řad opozice i veřejnosti považují dílny v Martinově za klíčovou městskou infrastrukturu a prodeji oponovali. Vadilo jim především, že Škoda převzetím jediné tramvajové opravny napojené na síť ostravského dopravního podniku získá konkurenční výhodu oproti dalším výrobcům.

Dopravní podnik Ostrava navíc podle kritiků ztratí možnost ovlivňovat náklady na údržbu a opravu svých tramvají.

„Věřím, že těm, co měli pochybnosti, se následující měsíce rozeženou. Jednání o prodeji Ekovy nebyla jednoduchá, byla ale vedena korektně a vyústila v dohodu, se kterou můžeme být spokojeni,“ doplňuje Macura.

Ekova Electric byla z Dopravního podniku Ostrava vyčleněna v roce 2011 jako její dceřiná společnost. Převzala těžkou údržbu v martinovských dílnách a modernizovala vozy hromadné dopravy. Společnost také vyvíjela vlastní elektrobusy a trolejbus.

Největšími partnery Ekovy jsou ostravský dopravní podnik a švédský Göteborg, pro který opravovala tramvaje. Zaměstnává 188 lidí, v minulém roce prodělala 28 milionů korun, především však kvůli jednorázovým účetním operacím. Podle představenstva na firmu dolehly změny na trhu dopravy.

K převodu podílu na skupinu Škoda Transportation dojde v příštím roce.