Společnost
31/08/2021 Petr Sobol

Dopravní revoluce! V kraji budou brzy jezdit autobusy na vodík

Vedení kraje si přeje, aby v tomto regionu jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky. A v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly.

Do tří let by měly na Havířovsku jezdit autobusy na vodík. Moravskoslezský kraj vypsal tendr na dodavatele, který by měl od konce roku 2024 v této části regionu po dobu deseti let zajistit veřejnou dopravu deseti vozidly s vodíkovým pohonem.

Tento pilotní projekt Moravskoslezského kraje navazuje na úspěšně realizovaná výběrová řízení na zajištění dopravní obslužnosti v regionu vozidly s pohonem na CNG, která produkují výrazně méně škodlivin než autobusy s klasickým pohonem. Od rozvoje a zavádění čistých vodíkových technologií do života si Moravskoslezský kraj slibuje menší zátěž životního prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví. Připravuje se tak i na „dobu bezuhelnou“.

„Jde nám o zavedení zcela bezemisní dopravy, což naftová, benzinová a ani auta na plyn prostě neumí. To je pro náš kraj, který se nemůže zrovna chlubit svěžím ovzduším, primární,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka a dodal: „Tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval. Proto jsme na začátku roku uspořádali předběžnou tržní konzultaci s cílem připravit srozumitelné a po odborné stránce kvalitní a realizovatelné zadávací podmínky, které umožní podání porovnatelných nabídek. Dnes jsme vypsali veřejnou soutěž, dopravci se mohou hlásit do výběrového řízení.“

Upřesnil, že hodnota veřejné zakázky je 1,039 miliardy korun. Bude však ponížena o dopravcem vybrané jízdné a o dotaci poskytnutou z evropských peněz na nákup vodíkových autobusů.

„Dodavatel bude mimo jiné povinen požádat o dotaci na pořízení vodíkových autobusů z Dotačního programu IROP 2021-2027 prostřednictvím ITI Ostravské aglomerace a provoz zahájit s kompletně novým vozovým parkem. Požadujeme také nízkopodlažní vozidla s klimatizací a Wi-Fi,“ řekl náměstek hejtmana Radek Podstawka s tím, že nabídky mohou zájemci podávat do 15. října.

„Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý - z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí. Chceme, aby v našem kraji jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky. A v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly,“ řekl první náměstek hejtmana pro průmysl, energetiku a chytrý region Jakub Unucka.

Sdílejte článek