Byznys
05/01/2017 ČTK

EET nás zdržuje při obsluze hostů, říkají provozovatelé moravskoslezských restaurací

Provozovatelé restaurací v Moravskoslezském kraji si po měsíci fungování elektronické evidence tržeb (EET) stěžují na menší či větší komplikace.

Problém podle nich není v nefungujícím připojení, často jim ale vadí, že systém přináší zdržení v provozu. Někteří se obávají, že samotné zařízení nevydrží dlouho a za pár let je čeká investice do nové pokladny.

EET výrazně zdržuje chod podniku například podle provozovatele horské chaty Sulov ve Starých Hamrech na Frýdecko-Místecku Tomáše Čenčíka.

„Když máte v hospodě 90 lidí a z toho ještě 20 stojí, všichni chtějí objednat, všichni chtějí platit, tak to prostě nejde stíhat. Celkově to zdržuje, lidi jsou naštvaní a stejně ty účtenky nechtějí,“ řekl Čenčík. Že sem tam vypadne signál, mu nevadí, protože se účtenky dají poslat zpětně.

Provozovatel střediska Javorový vrch u Třince na Frýdecko-Místecku Jiří Valenta řekl, že EET pro něj znamená i náklady, s nimiž nepočítal. Musel kvůli němu najmout dalšího zaměstnance.

„Ten systém prokazatelně zpomalil obsluhu, takže hosté čekají déle, až je obsloužíme, a jsou naštvaní. My jsme horská chata, ne běžná restaurace, v tom systému, který máme už léta, si nemůže servírka dovolit s každým účtem běžet k baru a zase zpátky k hostovi. Přinutilo mě to vzít další pracovní sílu, která je speciálně jenom u kasy,“ řekl Valenta.

Kvůli zvýšeným nákladům zatím nezdražoval, ale nevylučuje, že až fungování provozu vyhodnotí, bude k tomu muset sáhnout. Oproti tomu z občasných výpadků signálu v horách si těžkou hlavu nedělá. „Systém je zálohovaný, takže v okamžiku, kdy není spojení, umožňuje ty zálohované údaje poslat později,“ řekl Valenta.

Také majitelka Hospůdky Irča v Osoblaze na Bruntálsku Irena Možíšková řekla, že EET představuje pro provoz podniku zdržení, oproti dřívějšku určitě o polovinu.

„Zatím nám tady nevypadl internet, nic, takže je to v pohodě. Jenom se modlíme, aby to fungovalo na léto, protože jak tu budeme mít nával turistů, až začne jezdit úzkokolejka, tak si myslím, že to bude problém. Doufejme, že budou lidé shovívaví,“ řekla Možíšková.

O kolik se jí zvedly náklady, zatím přesně neví. „Ještě jsem nekupovala do tiskárny kotouče, mám ty staré a snažím se je využít tak, že je přemotávám. Za 14 dnů budu vědět, kolik stojí kotouč, ale spotřeba bude asi větší, účtenka je delší než ta, co jsem měla,“ řekla restauratérka.

Ostravská Minikino kavárna je už zhruba dva týdny bez elektronické evidence tržeb. Pokladna za 22.000 korun totiž asi po 20 dnech ostrého provozu přestala fungovat.

„Stalo se to těsně před svátky, a tak jsem se prakticky až do 2. ledna nebyl schopen s nikým domluvit, co mám dělat,“ řekl provozovatel kavárny Lukáš Bulanda.

S EET jako takovým přitom problém nemá, aplikace je podle něj dobrá a nezdržuje. „Na finančním úřadu mi řekli, že jakmile se to opraví, mají se tržby poslat zpětně. Na e-maily mi ale nikdo z finančního úřadu neodpověděl, a tak v ruce nemám nic a jsem trochu ve stresu,“ řekl.

Za technickou podporu systému platí měsíčně tisíc korun. „Teď je to v záruce, řeší se to. Ale všechno dneska vydrží maximálně dva roky. Pak si zase všichni budou kupovat novou pokladnu, co dva roky?“ řekl Bulanda.

Sdílejte článek