Kultura
12/11/2024 Jaroslav Baďura

Festival Ostrava Kamera Oko zve na filmy do bývalé Ostravice–Textilie

Foto: Klára Froulík Šebestová

Gabriela Knýblová, ředitelka mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko (OKO), který proběhne od 13. do 17. listopadu, představuje program 16. ročníku.

Pokud bys měla OKO popsat někomu, kdo o něm nikdy neslyšel, co bys řekla? Komu je festival určen a co zažije, když ho navštíví?

Ostrava Kamera Oko je mezinárodní filmový festival, který se zaměřuje na práci s kamerou, jediný svého druhu v Česku. Nejsme velký festival, ale z toho vyplývá řada výhod. Diváci a tvůrci k sobě mají blízko. Mohou se seznámit, pobavit se s nimi. Co se týká programu, uvidíte u nás velké filmy ze světových festivalů i malé krátkometrážní debuty začínajících kameramanů a kameramanek, jejichž kariéru pak rádi kontinuálně sledujeme i v dalších letech. A také návštěvníkům moc rádi představujeme zajímavá místa, ať už v rámci prohlídek filmových lokací, anebo jako prostory, kde probíhají projekce a doprovodný program. Letos vytvoříme kino a klub v nově opravené ikonické budově bývalého obchodního domu Ostravica, dnes nazývané Boutique Business Inkubátor Ostravica (BBIO).

Za jakým programem tam mohou diváci vyrazit?

V předvečer 35. výročí sametové revoluce proběhne v BBIO speciální uvedení nového dokumentárního filmu v režii Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být, o životě známé české fotografky Libuše Jarcovjákové, která se večera osobně zúčastní. K výročí chystáme i výstavu archivních fotografií, setkání s pamětníky a projekci dokumentárního filmu o revolučním dění v Ostravě s názvem Infarkt ocelového srdce. V suterénu budovy navíc v pátek a v sobotu večer proběhne audiovizuální program a after party s klubovou hudbou.

Jací další hosté letos na OKO přijedou? Na koho se můžou diváci těšit?

Ze zahraničí k nám dorazí švédská kameramanka Lisabi Fridell, která v Ostravě uvede předpremiéru svého nového filmu Mosty a také projekci staršího, velmi úspěšného filmu Dokud se tančí, za který dokonce získala švédskou výroční filmovou cenu. Lisabi na OKO povede vlastní master class, kde divákům odprezentuje svou tvorbu. Dále přijede Paul Spengemann, kameraman jednoho ze soutěžních filmů, anebo Marc Richter, autor soundtracku k filmům, které pro OKO vybral Ondřej Lasák, kurátor audiovizuálního programu. Z českých hostů se můžou diváci těšit třeba na režiséra Adama Martince a kameramana Davida Hofmanna, uvedou na OKO svůj nejnovější film Mord, a samozřejmě na všechny naše kurátory a kurátorky, včetně dokumentaristy Iva Bystřičana anebo už zmiňované Libuše Jarcovjákové.

V čem taková role kurátora na filmovém festivalu spočívá?

Každoročně na OKO zveme známé i neznámé osobnosti z různých oblastí zájmu a různých profesí a žádáme je, aby připravili, a poté divákům odprezentovali svůj vlastní filmový výběr. Mají při tom zcela volnou ruku. Diváci díky tomu mají možnost tyto osobnosti poznat trochu jinak než skrze jejich vlastní práci či dílo. Fotografka Libuše Jarcovjáková třeba vybírala filmy podle toho, jak se v nich pracuje s archivními fotkami. Nakonec se rozhodla pro hudební film Control o frontmanovi kapely Joy Division Ianu Curtisovi.


Foto: Monika Abrhamová

Jaké filmy představíte v hlavní soutěži festivalu?

Všechno to budou české premiéry nových zahraničních filmů, které soutěžily na prestižních filmových festivalech v Locarnu, Cannes nebo v Benátkách. Letos se nám podařilo do soutěže zařadit i dvě komedie, o jedné z nich, jmenuje se Svatá elektrika, dokonce dramaturg soutěže Jakub Felcman říká, že je to téměř ‚česká‘ komedie tak, jak ji známe od Bohumila Hrabala, Ivana Passera nebo Jaroslava Papouška.

Na co dalšího bys nás pozvala?

Zvu vás třeba do Minikina na kameramanské debuty, celovečerní prvotiny mladých českých kameramanek a kameramanů. Mnohé z nich sledujeme už od jejich studentských let. Pak taky na projekci filmu 40 rolí kameramana a nově také předsedy Asociace českých kameramanů Pavla Berkoviče. Film je formálně velmi výrazný, Berkovič ho natáčel na 16mm filmový materiál. Dále do galerie PLATO na debaty a workshopy anebo do Provozu u řeky na kurátorský výběr dramaturga Tomáše Slunského.

Téma 16. ročníku OKO je kamera v dokumentárním filmu. Jak moc programem prostupuje?

Každý rok nám téma přirozeně vyplyne z toho, co ve společnosti aktuálně rezonuje. Předloni jsme se zabývali prací válečných kameramanů, loni kamerou v animaci, letos je to právě kamera v dokumentárním filmu. Ve spolupráci se vzdělávacím projektem My Street Films uspořádáme na toto téma debatu, proběhne také workshop pro studenty, a téma dokumentu se samozřejmě odrazilo i na samotném výběru filmů a hostů.

Co si ty osobně rozhodně nenecháš ujít?

Já se snažím být přítomná po celou dobu a užívat si celý festival, jeho atmosféru, jednotlivá setkání, filmy… ale okamžik, na který se vždy těším, to jsou audiovizuální noci. Už jen proto, že hudba je pro mě ve spojení s pohyblivým obrazem velkým potěšením.

Sdílejte článek