Kultura
05/04/2022 Roman Vojkůvka

Filmař Lukáš Bulava chystá na Karvinsku natáčení thrilleru Žluté květy

​Všestranný karvinský filmař Lukáš Bulava se po dokumentu o fenoménu českého rychlodabingu Králové videa pustil do přípravy celovečerního mysteriózního thrilleru s názvem Žluté květy.

Ač má natáčení vypuknout až na podzim příštího roku, už teď je jasné, že půjde o zajímavý a v rámci současné tuzemské kinematografie velmi netradiční projekt.

V jaké fázi se tvůj film Žluté květy momentálně nachází?
Letos v únoru jsem měl schůzku s producenty Vratislavem Šlajerem a Jakubem Košťálem, jejichž snahy podporovat v Čechách žánrový film si cením. O to víc mě těší, že pod hlavičkou jejich společnosti Bionaut budou Žluté květy produkovány. Je to další důležitý díl do skládačky. Pořád ale pracuji na scénáři, momentálně na sedmé verzi. Rád ho nechávám odležet a žít vlastním životem. Je fajn vnímat ten odstup a těšit se na moment, kdy se do scénáře dopíšou další nové nápady. Proces shánění peněz jde pomalu, ale tahle fáze se nedá uspěchat, zvláště v této době, kdy jsou vyhlídky nepříliš příznivé. Přesto věřím, že nic vážnějšího náš projekt nenaruší a bude zdárně dotažen do konce. Momentálně obsazuji komparz a epizodní role. Kdekoliv jsem, tak se snažím Žluté květy prezentovat. Nikdy nevíš, koho můžeš potkat a jestli ho to náhodou neosloví.

Můžeš stručně naznačit děj, prostředí a dobu, ve které se příběh odehrává?
Velmi rád. Děj filmu se odehrává v 70. letech, obsahuje vícero dějových linek a hlavních postav. Hedvika Málková je po dlouhých letech propuštěna z psychiatrické léčebny a vydává se domů, do ponuré vesnice na Karvinsku. Ve stejné době je u kostela brutálně zavražděna mladá dívka. Vše začne vyšetřovat nejen místní bezpečnost, ale také mladý kapitán, který byl povolán z ústředí. Začne rozplétání případu, stop a neobvyklých vztahů ve vesnici. Záhadou zůstává, jakou úlohu ve všem hraje malý chlapec se žlutými květy.

Foto z natáčení upoutávky. Foto: Jana Macečková

Netajíš se svou láskou ke klasickým dílům žánru thrilleru a horroru. Na jaké konkrétní filmy chceš svým hraným debutem navázat?
Svým pojetím připomínají Žluté květy dnes už památné detektivky s majorem Kalašem, ztvárněným geniálním Rudolfem Hrušínským a stylovostí mysteriózní thrillery z Itálie z období sedmdesátých až osmdesátých let. Ve svém filmu chci představit divákům tyto elementy: pohled do hlubin lidského traumatu, snové představy, krásné dívky, barevné kompozice, psychologickou hrůzu, temné symbolikum ještěrky, stylovou módu a architekturu a atypické provedení vražd neobvyklým předmětem.

V této fázi už máš nejspíš kompletní obsazení hlavních postav. Můžeš ho čtenářům prozradit? Povedlo se ti obsadit všechny herce, které jsi chtěl?
Bohužel loni v létě přišla smutná zpráva o úmrtí herce a dabéra Vladimíra Kudly. Některým divákům bude určitě znám jako mladý Vavroch z kriminálky Po stopách krve. Obsadit ho mi přišlo jako skvělý nápad a zároveň pocta. Hrubý scénář se mu líbil a já byl šťastný jako čtyřleté dítko v zoo, že se můžeme sejít, abych mu jeho roli blíže představil. Úplně první tvář, která se mi na počátku výběru herců zjevila, patřila české herečce působící v Itálii, Zoře Ulle Keslerové. V mé vizi se procházela v jedné z mých lokací a já začal zkoumat původ její postavy. A za pár měsíců jsme si telefonovali. Jejím hlasem ke mně promlouvala postava, již jsem viděl v představách. Byl to záživný moment si spolu povídat. Další obsazení tvoří ostravští herci Petr Panzenberger, Adam Langer, Zuzana Truplová, Kristýna Panzenberger Krajíčková. K nim se připojí Robert Vrba, Jaroslav Achab Haidler, Stanislava Jachnická a další herečka působící v Itálii, Zuzana Martínková. Jedním z hlavních cílů filmu a zároveň mým snem, bylo představit divákům vůbec poprvé dámy Keslerovou a Martínkovou na plátně ve společné scéně (obě se uplatnily v italských filmových horrorech, pozn.red.). Téměř se všemi jsem se sešel osobně a každé setkání bylo přínosné.

Předpokládám, že chceš vizuál filmu co nejvíc přiblížit italským giallo filmům, natáčených na 35mm film. Jak chceš dosáhnout potřebné obrazové atmosféry v digitální době?
Stylizovaná kamera patří bezpochyby k tomuto žánru a je nedílnou součástí gialla (označení giallo – žlutý, vzniklo podle románů ve žlutých paperbacích, sloužících těmto filmům jako náměty, pozn.red.). V určitých momentech jakoby se objektiv stával okem diváka, který se tak ocitne v samotném nitru scény. Samozřejmě bych byl šťastný, kdyby se květy natáčely na filmový materiál. To je ovšem nejen velká investice, ale nutná je i přítomnost kameramana, který na celuloid umí natáčet. Ve skutečnosti budu rád, když seženeme dostatek financí na techniku, která umí vytvořit autentický vzhled požadované doby. Třeba Panavision objektivy dokážou vykouzlit velmi věrný oldschool vizuál. Ale tohle je spíš na konzultaci s kameramanem než se mnou.

Foto z natáčení upoutávky. Foto: Jana Macečková

Z tvé předchozí tvorby lze vydedukovat, že netíhneš k počítačovým trikům, ale jsi zastáncem klasických, ručně vyráběných efektů. Půjdeš touto cestou i ve Žlutých květech?
Samozřejmě a jinak bych to ani nechtěl. Vždycky jsem obdivoval všechny ty kouzelné ručně vytvořené triky a masky. Bájná monstra, podivně se kymácející postavy se sípavým dechem... To vše mají na svědomí mágové jako De Rossi, Savini, Bottin, Baker či Winston. Ve Žlutých květech chci navázat na tohle řemeslo a prezentovat ho s úctou a stylem, jaký si zaslouží. Začátkem roku 2021 jsem se sešel s šikovným tvůrcem praktických efektů Jakubem Gründlerem (pracoval mmj. na filmu Krvavě rudé nebe a seriálu Carnival Row, pozn.red). Probírali jsme některé naše oblíbené filmové efekty a hlavně dané scény ke Žlutým květům. Je pro mě hodně důležité spolupracovat s člověkem, s nímž máme společnou řeč a který je ochoten do projektu dát srdce.

Už před rokem jsi prozradil, že natáčet plánuješ na Karvinsku. Objevil jsi nějaké nové zajímavé lokace, ve kterých budeš točit?
Ano. Jedna stylová, která se mi zjevovala v obrazech při psaní námětu, mě přitahovala čím dál více a tak jsem se do ní v létě musel vypravit. Nechci zatím prozrazovat, o jakou lokaci se jedná, ale v příběhu má svou zásadní roli. Byl jsem uchvácen, jak se tam zastavil čas. To místo přesně odpovídalo vizuálu doby, do které jsou Žluté květy zasazené. Procházel jsem ho pomalým krokem a nejednou s mrazením, neboť se tam nezvykle tajemně rozléhaly hlasy ptáků. V hlavě se mi hned honily nové nápady. Bohužel nikdy nevíte, jestli na takových místech dostanete povolení natáčet. Duchové mosazného džbánu mi byli v ten den naštěstí naklonění (směje se). Za pár hodin jsme to povolení od ředitele objektu dostali. A nedávno mi kamarádka zase ukázala dům, kde je působivé točité schodiště. Jeho element je jednou ze součástí giallo thrillerů, takže jsem po něm běhal nahoru a dolů a užíval si jeho atmosféru. Myslím, že lokací není nikdy dost. Rád jezdím na výlety a pozoruji krajinu kolem sebe. Nejednou se stane, že výprava za konkrétním místem dopadne o to lépe, že tam objevím další zajímavý prostor. Na lokace, které už jsou pro film vybrané, se jezdím i dál dívat. Pohornická krajina na Karvinsku se mění a může se stát, že během dvou let už tady ty objekty nemusí stát. Ale protože je chci zvěčnit ve svém filmu, tak tam zkrátka zůstat musí.

Lukáš Bulava (vpravo) s Petrem Panzenbergerem. Foto: Jana Macečková

Hudbu k Žlutým květům ti bude komponovat Dave Neabor z kapely Dog Eat Dog. Jak se ti podařilo ho k tomu přimět?
Dave patří mezi mé nejbližší přátele a vášeň k filmovým hororům z něj doslova tryská. Je to neskutečně empatický člověk s nastavenou myslí přinášet pozitivní energii a pomáhat druhým. Byl jedním z prvních lidí, které jsem oslovil ke spolupráci na Žlutých květech. Měl jsem v té době jen pár poznámek na papíře, námět teprve vznikal. Setkali jsme se před brněnským koncertem jeho kapely v roce 2019 a já ze sebe vychrlil vše, co jsem měl momentálně na srdci. Vize ho zaujala a řekl, že se role autora hudby s radostí ujme. Byl to spontánní moment. Žádné chození kolem horké kaše. Jedeme v tom spolu, spojení láskou k temné kinematografii a touhou tvořit.

Natočil jsi upoutávku na Žluté květy, přestože jako film zatím neexistují. Nabízí se myšlenka, že tvorba teaseru mohla být jakýmsi ukazatelem, jak bude probíhat hlavní natáčení. Uvědomil sis, co je třeba zlepšit, vybrousit, nebo čemu je nutno předejít?
Určitě ano. Když se na to dívám s odstupem, tak jsem si plně vědom všeho, co se dalo udělat jinak. A to je jen dobře a o to více motivační. Bylo pro mě osobně velmi přínosné být součástí procesu a pozorovat třeba Petra Panzenbergera, který má velkou schopnost improvizace a chuť přicházet s novými nápady a to nejen v momentech, kdy se natáčení zasekne. Problémy, zejména ty technické, se můžou vyrojit, i když jsme sebelíp připraveni. Je pak na každém z nás, jak si v takové situaci poradíme a zda se tím nenecháme odradit. Upoutávka měla být svým pojetím nevšední a prezentovat v jakém duchu atmosféry se film ponese. Chemie na place v den natáčení ukázala, že chceme pokračovat dál a mé díky patří znovu všem zúčastněným a těším se na další natáčení.

Jak mohou pomoct fanoušci žánrových filmů, kteří by se rádi nějak zapojili?
Zapojit do natáčení se může každý formou finančního příspěvku. Film můžete podpořit jakoukoliv částkou na účet 458 945 9073 / 0800 (IBAN CZ93 0800 0000 0045 8945 9073). Každý, kdo přispěje sumou 700 Kč a více, získá tematickou odměnu ve formě stylového podtácku se sadou samolepek a kartiček.Tak nezapomeňte zprávy pro odeslání vaší adresy. Děkuju všem za podporu.

Promo kartička k filmu. Foto: Jana Macečková

Teaser k filmu Žluté květy: https://vimeo.com/653019542

Sdílejte článek