Nejnovější zprávy: Bráchové chtěli mexické bistro, teď s Los Capolitos nestíhají otvírat nové pobočky Beskydy lákají. Turisté v nich loni utratili přes 1,3 miliardy korun

Byznys

Firma s tradicí: Ostravar slaví 120 let a chystá nové značky piv

Přesně 120 let uplyne 24. října letošního roku od chvíle, kdy byl v Ostravě založen pivovar Ostravar. Výročí chce oslavit ambiciózně. Sortiment rozšiřuje na osm pivních značek, se kterými se chce výrazně prosadit nejen v ostravském regionu, ale také v celé republice.

Zakladatelé, tedy ostravští občané, kteří v počtu 187 osob na tehdejší Český akciový pivovar v Moravské Ostravě nastřádali obnos 1 200 zlatých, by těmito plány byli jistě potěšeni. Vždyť už jen unikátní historie, která se píše téměř nepřetržitě od podzimu roku 1897, je pádným důvodem k hrdosti.

A když už jsme u těch výročí. Letos je tomu navíc 70 let od vzniku značky Ostravar, která přišla na svět v roce 1947 zároveň s přejmenováním původního pivovaru na Ostravský pivovar. Ten po celou dobu svojí existence sídlí v areálu na Hornopolní ulici, kde vaření piva začalo v roce 1898 a zastaveno bylo pouze v letech 1942 až 1944.

Tradičně nabízel Ostravar pivařům dvě základní značky piva, tedy světlou výčepní desítku a dvanáctku, světlý ležák, které podle sezóny doplňoval o jedno či dvě další piva případně speciál. Aktuálně však tuto konzervativní strategii opouští.

Intenzivní práce na nových pivech

Pivovar má za sebou „tříletku“ práce na budoucnosti značky. Povedlo se mu realizovat investice, jako byla například rekonstrukce spilky a sklepů, stáčíren, laboratoří na kontrolu kvality, ale také investice do konceptu nových hospod Ostravarna nebo do nových partnerství s celonárodním dopadem.

„Ruku v ruce s nimi jsme intenzivně pracovali na nových pivech, která v brzké době rozšíří nabídku našeho pivovaru,” uvedl vrchní sládek Ostravaru Roman Richter s tím, že nová strategie odpovídá rostoucímu zájmu pivařů o nejrůznější speciály.

„Chceme využít naší velké výhody, která vyplývá z používání původní technologie výroby piva. Díky naší spilce můžeme vařit v malých várkách více typově odlišných piv, a ty nabízet zákazníkům s daleko vyšší frekvencí,“ doplnil sládek s odkazem na tradiční výrobní postup, kdy pivo kvasí v otevřených kádích spilky, což je dnes běžné spíše v rukodělných minipivovarech.

A jaké nové značky vlastně začal Ostravar v uplynulých třech letech připravovat? Konkrétně to byla jedenáctka „Mustang“, třináctka tmavý speciál „Černá Barbora“ a řada pivních speciálů ze spilky, které symbolizují návrat k ostravským pivovarským tradicím.

Většinu nových značek chce pivovar patřící do společnosti Pivovary Staropramen a zároveň do nadnárodní skupiny Molson Coors Brewing Company dostat také na širší tuzemský trh.

„Spojení našich piv prvotřídní kvality se silnou distribuční sítí mateřské společnosti nám dává dobrou výchozí pozici i výhled na úspěch,“ vysvětlil jeden z nových kroků Roman Richter, který pozici vrchního sládka zastává od roku 2013.

Legendární sládci vařili Baník či Velvet

Jak ukazuje 120 let Ostravaru, má vskutku na co navazovat. Vždyť v historii pivovaru pevně spjatého s centrem Ostravy najdeme hned několik vynikajících sládků, kteří zásadně ovlivnili jeho prestiž i postavení.

Jedním z nich byl Jaromír Franzl. Ano, tušíte správně. Ten stejný Jaromír Franzl, který odešel v roce 1970 do Nošovic, aby pomohl „rozjet“ tehdy nový pivovar Radegast. Předtím však již od roku 1959 pracoval jako vrchní sládek Ostravaru, který za jeho éry zahájil koncept „ostravarských“ tankových hospod, ale přišel také s novými značkami. Jednou z nich byl třeba „Baník“.

Jako „zlatou éru“ ovšem Ostravar označuje působení sládka Roberta Kužely, který vytvořil „Velvet“, nejúspěšnější český speciál všech dob uvedený na trh v roce 1997, kdy pivovar slavil 100 let. Postupem času následoval další z mimořádných počinů, a to speciál „Strong“, se kterým, podobně jako s prémiovým ležákem, Ostravar bodoval na spoustě pivních soutěží.

Přirozeným vyústěním toho všeho bylo, že v roce 2008 roční výstav pivovaru poprvé překonal hranici 800 tisíc hektolitrů.

Letos bude Ostravar ve stopách předchozích generací pokračovat. A to hned na několika frontách. „Kromě nových druhů piv se mohou naši fanoušci těšit také na další nové značkové hospody Ostravarna, kapelami nabitý ročník pivních Slavností, další zajímavé projekty s kapelou Kryštof i podzimní narozeninovou oslavu 120. narozenin,“ dodala manažerka značky Zuzana Cieciotková.