Byznys
05/04/2018 ČTK

Firmu z Opavy téměř zničil požár, teď exportuje kola i do Afriky

​Rodinná firma Novus Bike vyrábí ročně 20.000 kol a elektrokol značek Sundance a Head ve stovce různých typů, od dvanáctipalcových odrážedel až po špičkové bicykly z karbonu.

S 25 zaměstnanci dnes dosahuje obratu přes 100 milionů korun a své výrobky z Opavy exportuje kromě Evropy například i do Jihoafrické republiky a Chile. Před šesti lety přitom nebylo jasné, zda firma po téměř dvou desítkách let úspěšné existence úplně neskončí. Požár tehdy kompletně zničil celou její výrobní halu i se všemi stroji a 700 hotovými koly nachystanými na export. ČTK to řekl majitel firmy Zdeněk Kalužík.

"Prožili jsme si krušné chvíle, nikomu bych to nepřál. Opravdu jsme nevěděli, co dál, bylo to hrozně frustrující pro zaměstnance, pro všechny," řekl Kalužík. Příčinou požáru byla podle něj zřejmě závada elektrického spotřebiče.

Firma znovu začínala prakticky od nuly. Díky výborným vztahům s dodavateli i odběrateli a výrazné pomoci města se podařilo výrobu v rekordním čase obnovit - hala shořela na konci října a v únoru se začalo znovu vyrábět, v nových prostorech v areálu bývalých kasáren.

"Kupodivu ani jeden německý obchodník nezrušil objednávku ani na jedno kolo. Sedli jsme do letadla, letěli do Asie, objeli jsme všechny dodavatele, dali jsme jim šibeniční termín a opravdu jako zázrakem to všechno bylo hotové," popsal Kalužík.

Klíčovými jsou podle něj pro firmu zaměstnanci, kterých měla před požárem stejně jako dnes a mnozí pro ni pracují už od svých 18 let. "Museli jsme je nechat na pracáku, ale přišli zpátky úplně všichni a jsou tady dodneška," řekl jednatel.

Firma se podle něj znovu rozjela i díky nápadu spojit se s velkou značkou. Nyní vyrábí kola v licenci nadnárodního výrobce sportovních potřeb Head, který je známý například lyžemi. "Díky tomu jsme tam, kde jsme dneska. Všechno si jedeme ve své režii, jenom máme jejich licenci. To je obrovská výhoda, sháníme si své distributory, své odběratele. Na druhou stranu Head se nám snaží pomáhat třeba marketingově. Je s nimi hodně dobrá spolupráce," řekl Kalužík.

Novus Bike vyrábí kola podle vlastních návrhů, vymýšlí vše od geometrie rámů po design. "Máme tři typy motorů do elektrokol, ale nejvíce chceme dělat se Shimanem, myslím, že tam je velká budoucnost. Součástky máme z celého světa, z Japonska, rámy z Tchaj-wanu, kde je vyrábějí podle našich výkresů, něco z Evropy, prostě všichni sbírají součástky po celém světě, tak my taky," uvedl Kalužík.

V Opavě se bicykly montují. Firma navíc letos chystá rozšíření. Na místě starých garáží postaví halu, pro kterou už nakoupila nové technologie.

Budoucnost majitel vidí v elektrokolech, která jsou trendem posledních let. "Já si myslím, že není daleko doba, kdy se bude dělat 50 procent elektrokol a 50 procent klasických. V Německu už se ten trh hodně přibližuje. Zatím my jsme na nějakých 30 procentech elektrokol," řekl Kalužík.

Elektrokola se podle něj rychle vyvíjejí. Původně to byla kola na jízdu po městě a čekalo se, že je budou využívat hlavně starší lidé. Pak se ale motorky začaly montovat do trekingových a horských kol a dnes už se na nich i závodí. "Hodně se baterky do toho integrují, zmenšují se motory, zmenšují se pohony, ten vývoj jde u elektrokol strašně rychle dopředu," řekl jednatel.

Baterie jsou podle něj každý rok lepší. "Výrobci se snaží dělat baterie menší s větší kapacitou a podobně. To se mění z měsíce na měsíc. Já coby bývalý cyklista nejsem moc velkým zastáncem elektrokol, ale trh jde tímto směrem a musíme držet krok, jinak to nejde," řekl Kalužík.

Sdílejte článek