Nejnovější zprávy: Začne oprava Mongolské ulice v Porubě, omezení potrvají měsíc Dobrá zpráva z Moravskoslezského kraje. Číslo R kleslo na 0,99

Společnost

Fotogalerie: Ostravská dáma na kolejích řídí i fotí tramvaje. A že jí to jde!

​Stala se před několika lety „dámou na kolejích“ - řízení tramvají ji zavedlo z Nového Jičína do Ostravy.

Foto: Olga Polášková

Řídí všechny typy tramvají kromě těch historických a začalo ji bavit své vozy fotit. Když má pauzu, na smyčce, v různých zákoutích a u různých dominant. Jen tak, mobilem.

Své fotky dává na svůj profil na Instagramu a těší ji, když je lidé sdílejí nebo hodnotí. O práci tramvajačky a fotografování jsme hovořili s pětatřicetiletou Olgou Poláškovou, která své snímky podepisuje značkou @oli_tram_driver.

Olga Polášková. Foto: Vladimír Pryček

Bylo řízení tramvaje vaším snem?
To ne, dříve by mě ani nenapadlo, že jednou budu řídit tramvaj, protože ani nejsem z Ostravy a toto město jsem téměř neznala. Narodila jsem se ve Valašském Meziříčí, ale základku jsem vychodila už v Novém Jičíně. Jsem vyučená dámská krejčová, ale v tomto oboru jsem nikdy zaměstnaná nebyla. Po škole jsem začala pracovat jako prodavačka potravin, tam jsem dělala nějakých devět let. Pak jsem pracovala v jedné novojičínské firmě na montážní lince.

Jak jste se ocitla v Ostravě?
Práce ve výrobě mi nevyhovovala, nebavila mě a nechtěla jsem se vrátit ani zpátky do obchodu. Chodíte tam jen proto, abyste byli zaměstnaní. Tak jsem hledala něco jiného a v Novém Jičíně zase tolik jiných možností nebylo. Tak jsem zkusila Ostravu, a protože mne baví jezdit, ať už to bylo auto nebo motorka, tak mě napadlo zkusit řídit tramvaj. Navíc na řízení tramvaje si stačí udělat dvouměsíční kurz, mít řidičský průkaz na osobní auto a projít zdravotní prohlídkou s psychotesty. Tak jsem to zkusila.

A bylo to to pravé?
Ano, tahle práce mě opravdu chytla. A dá se říci, že od té doby je mi práce koníčkem. Hrálo roli, že jsem byla nová i ve městě a neznala jsem ho. A říkala jsem si: autobusem můžeš lehce někde zabloudit, ale tramvaj jezdí po kolejích, takže tam zabloudit tak jednoduché nebude (smích). I když už v kurzu jsem zjistila, že tomu tak úplně není. Tramvaj sice vedou koleje, ale zase musíte počítat s jinými věcmi.

Jakými?
Stačí, když třeba začne pršet a ukáže se prvních pár kapek na kolejnicích, nebo spadané listí na podzim. Začne to při jízdě a brždění klouzat, mění se adhezní podmínky, a tramvaj nezastavíte tak jednoduše. Musíte počítat s jinou brzdnou dráhou než u auta.

Tři a půl roku tedy brázdíte Ostravu v tramvaji. Kdy vás napadlo začít tramvaje fotografovat?
Dříve jsem fotila jen tak pro sebe a nenapadlo mě to sdílet na nějakých veřejných sociálních sítích. Před dvěma lety jsem si ale zřídila účet na Instagramu, začala jsem sledovat některé účty věnující se dopravě a to jak u nás, tak i v jiných městech. A napadlo mě některé své fotky taky přidat. Mile mě překvapilo, že se lidem líbí. Tak jsem v tom pokračovala. V poslední době mi nasdílel na Facebooku pár fotek i Dopravní podnik Ostrava. To mě potěšilo.

Jaké máte jiné odezvy?
Zjistila jsem, kolik je příznivců a fanoušků MHD. Chci jim přiblížit, co za ten den třeba vidím, takže zveřejňuji nejen fotky vozu, ale třeba i to, co vidím z kabiny z perspektivy řidiče. Město a jeho zákoutí. Někdy mi na pauzu vyjde třeba východ nebo naopak západ slunce. To potom fotka dostane zase jiný rozměr. Nejvíce fotek totiž vzniká při pauzách na smyčkách, když čerpám bezpečnostní přestávku.

Váš podnik se snaží zařazovat hodně moderních typů tramvají, který se vám řídí nejlépe?
Jsem ráda, že si můžu vyzkoušet různé typy tramvají, každý vůz je něčím specifický. Nejsem přímo zastánce jen nových nebo naopak jen starších typů tramvají.

Řízení tramvají je možná ideální práce pro ženy…
To ano, není to vyloženě mužská práce. Není u ní potřeba žádná výjimečná fyzická zdatnost

Ale není to někdy riskantní práce? Když člověk vidí, jací lidé někdy nastupují v noci do tramvají?
No, když jsem si hledala práci, tak mi to přišlo bezpečnější než třeba dělat taxikáře. Ale už se mi také stalo, že jsem musela z vozu někoho vykázat. Třeba jednou to byl pán, který nebyl evidentně v nejlepší kondici a byl i agresivní. Naštěstí to vše dobře dopadlo, vyslechla jsem si sice nějaké ty nadávky, ale vůz opustil.

Zvládla jste to sama?
Ano, nějak jsem si řekla, že musím znít razantně a nenechat na sobě znát strach. I když to opravdu v tu chvíli nebylo snadné.

A byl by to určitě pěkný zbabělec, kdyby si zkusil na ženu…
No, byly už případy, kdy ženu řidičku napadl třeba nějaký podroušený cestující, který se neudržel a dal ženě i ránu. Ale jsou to výjimečné případy.

Možná takoví lidé jezdí hlavně v noci. Jak často jako žena noční šichty jezdíte?
Máme různé turnusy směn a já jezdím jen ranní a odpolední.

Musíte mít pevné nervy? Když jsou třeba ve špičkách tramvaje nabité?
To ano. Když se tramvaje zastaví třeba kvůli nějaké nehodě, to si pak vyslechnete věci. Nebo taky, když auta kolem vás popojíždějí v koloně, nikdy nevíte, kdy některému z jejich řidičů dojde trpělivost a ve snaze se otočit vám vjede přímo před nos, když zrovna projíždíte kolem. Někdy si říkám, že ta zpětná zrcátka mají jen na ozdobu a blinkry taky.

Zažila jste jako řidička někdy nehodu?
Ano, taky už jsem měla v práci nehody s autem. Všechny zavinili řidiči osobních aut, kteří nedali tramvaji přednost v jízdě. Dvě nehody byly klasické, kdy si řidiči, kteří jedou v pruhu vedle vás, nevšimnou, že za nimi jede tramvaj, a hodí myšku. To zbývá jen brzdit a zvonit. I když dáte nouzovou brzdu. Velká tramvaj má třeba čtyřicet tun, může být navíc plná lidí. Prostě to nejde zastavit tak rychle, aby tomu střetu šlo zabránit.

Dopadlo to pro řidiče vašich nehod vždy dobře?
Ano, nehody, které jsem měla, byly vždy bez zranění, vždy to odnesly naštěstí jen plechy těch aut podstatně hůře než tramvaje. U poslední nehody loni na podzim to bylo taktéž nedání přednosti v jízdě tramvaji. Tentokrát ale náraz přišel z levé strany. Jela jsem po hlavní a řidička auta přijíždějící z vedlejší cesty mi čelně narazila do boku tramvaje. Auto měla na odpis, jako by narazila do zdi. I tohle se může stát. Naštěstí se té paní nic nestalo.

Jak vnímáte koronavirus? Na jaře se lidé začali bát jezdit v tramvajích, bylo to hodně znát?
Ano, při první vlně pandemie to bylo opravdu citelné. Ubylo cestujících, ale i aut na silnicích. Byly cítit obavy z covidu, většina lidí se toho bála a chránila se více než teď, v poslední době. Ve večerních hodinách, ale i přes den jsme mnohdy jezdili prázdní. Cestovalo většinou jen pár lidí do a z práce. I ulice byly prázdné.

Vy nepatříte mezi rizikovou skupinu, ale máte z covidu obavy?
Samozřejmě dodržuji všechna opatření, a doufám, že se mi to nějak vyhne. Zatím jsem nemocná nebyla, ani nikdo z mých nejbližších, ale vím, že si tím už pár kolegů řidičů tramvají prošlo, že byli nakažení nebo byli v karanténě. Ale už to všechno trvá moc dlouho. Opatření všechny omezuje, člověk si nemůže ani volný čas užít tak, jak by chtěl.

Kde to máte v Ostravě ráda? Kam byste pozvala někoho blízkého? A kde se vám v Ostravě nejlépe řídí tramvaj?
Učaroval mi areál Dolních Vítkovic. Tam se ráda podívám a třeba i něco pofotím. Jinak mám ráda třeba tramvajový úsek na Hranečník.

Teď už na to mohou tramvajáci v Ostravě i pořádně dupnout. A jet v jednom úseku i osmdesátkou, tedy tak rychle, jako nikde v zemi…
Sice tak rychle dokážou jet jen ty nové Stadlery a jen na jednom úseku trati od Třebovic přes Svinovské mosty po vodárnu, ale do budoucna má být možná osmdesátka i na dalších úsecích trati, tak uvidíme.

Máte kromě focení tramvají ještě jiné záliby? Co vás baví?
Když mám volný čas, ráda si zajedu na nějaký výlet. Mám ráda hrady, rozhledny. Památky, přírodu. Můžu si tam také trochu pofotit a hlavně si užívám ten relax, že člověk vypadne z města a trochu se protáhne. Protože sedět iks hodin každý den, to není pro tělo zrovna ideální. I když teď v době koronaviru je složitější někam vyrazit.

Fotogalerie