Společnost
15/02/2025 Petr Broulík

Hasičům místo lidí stále častěji volají samy automobily. Většinou k nehodám

Ilustrační foto: se souhlasem HZS MSK

Hasiči loni vyjížděli na území Ostravy k téměř deseti tisícům událostem, z nichž však více než čtvrtina neměla charakter události, která by bezprostředně ohrožovala život, zdraví či by při ní vznikla materiální škoda.

Hasiči tak i loni nejčastěji otevírali převážně vchodové dveře bytů a likvidovali bodavý hmyz. K podobným událostem patřilo i čištění komunikací, protlačování zanesených kanalizací a další neakutní formy technických pomocí, třeba asistence u sportovních a kulturních akcí.

Mezi ty akutní zásahy patřila v roce 2024 také velké množství takzvané technické pomoci a to zejména při zářijových povodních, kdy hasiči v 1 170 případech pomáhali v zaplavených místech a domech, například při evakuaci obyvatel, ochraně zaplaveného majetku, odstraňování následků zaplavení a zajištění dostupnosti kritické infrastruktury, například vody nebo elektřiny.

Vůz sám vytočí tísňovou linku a sdělí typ vozidla, počet pasažérů a místo nehody

Lidé využívají často tísňové volání, a tak ti, kteří žijí v Ostravě a v Moravskoslezském kraji, volají hasiče téměř stejně často jako v Praze, kde je volání nejčastější. „Zajímavostí je, že mezi těmi více než 340 tisíci volání je také více než 15 a půl tisíce volání, které neuskutečnil člověk, ale stroj,“ řekl ředitel Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje Radim Kuchař.

Doplnil, že tato elektronická nouzové volání o pomoc uskutečnila vozidla, která mají na palubovce systém eCall, což je systém používaný u vozidel v Evropské unii, který v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá na bezplatné číslo tísňového volání 112. „Ten systém zavolá na tísňovou linku bez vůle řidiče třeba po velkém nárazu. Ten řidič může být totiž v bezvědomí nebo zraněn nebo v šoku a odejde. A tak za něj vozidlo vytočí tísňovou linku 112 a odešle informaci, jaký je typ vozidla, kolik lidí v něm sedělo, v jakém směru po které komunikaci jelo, na jaký jezdí pohon a přidá přesnou polohu místa z kterého volá. Nic víc,“ popsal Kuchař.

Lidé stále častěji volí tísňovou komunikaci formou SMS

Operátor vyšle na místo hasičskou jednotku. „Je to skvělá věc. Systém eCall zavolá pomoc třeba i v případě, že je člověk v autě sám a nikdo by třeba o jeho nehodě nevěděl,“ vysvětluje ředitel Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje Radim Kuchař a dodává, že další zajímavostí je zvyšující se počet přijatých tísňových volání v podobě SMS zprávy. „Takových konverzací jsme měli loni v Moravskoslezském kraji více než čtyři tisíce,“ řekl Kuchař.

Počet požárů se na území Ostravy drží podle hasičů kolem šesti stovek. Loni jich hasiči likvidovala 603, předloni 614 a v roce 2022 vyjížděli k 721 ohňům. V roce 2024 vzniklo celkem 612 požárů a napáchaly škodu za takřka 15 milionů korun. Hasiči však likvidováním 603 požárů uchránili majetek osminásobně vyšší, za více než 119 mil. korun.

Počet dopravních nehod, u kterých byl nutný zásah hasičů, loni dosáhl 481 nehod.

Sdílejte článek