HR trendy Kamily Markové. Poláci na práci
Tentokrát začnu malým statistickým a srovnávacím okénkem o zaměstnanosti v Moravskoslezském kraji. Loni v červnu se podíl nezaměstnaných osob na obyvatelstvo v produktivním věku pohyboval kolem 4,7 procent. Uchazečů o zaměstnání bylo v té době evidováno přes 38 tisíc. Oproti tomu bylo hlášeno necelých 14 tisíc volných pracovních míst. To bychom měli teoreticky více než dva uchazeče na jedno volné pracovní místo.
Realita na trhu práce ale takovou statistiku příliš neodráží. Obzvlášť, když si představím náborové maratony, zatímco inzertní portály zejí prázdnotou. Lokálních uchazečů o nové zaměstnání je stále jako šafránu.
Některé společnosti jsou otevřené výpomoci zahraničních pracovníků, a to jim poskytuje určitou výhodu. Zaměstnanci z Polska, Ukrajiny, Filipín nebo dalších zemí jim efektivně doplňují kapacity, a to především na dělnických pozicích.
Trnem v patě ovšem zůstává nedostatek technicko-hospodářských pracovníků. Jejich nábor se často eliminuje na domácí trh a za hranice se mnoho firem nepodívá.
Asi to sami znáte. Najít inženýra zákaznické kvality, nákupčího, specialistu pro zákaznický servis, obchodníka nebo projektového manažera – a to vše s plynulou angličtinou a ideálně technickým backgroundem, je velmi náročné.
Jen si ale představte, že hned za česko-polskými hranicemi se v Opolském a Slezském vojvodství nachází téměř 5,5 milionů obyvatel, mezi nimiž se pravděpodobně skrývá i několik stovek vhodných adeptů. I poté, co vezmeme v potaz optimální dojezdovou vzdálenost, věk, jazykovou vybavenost a potřebnou odbornost, zůstane nám dost potenciálních pracovníků, vhodných pro naše obsazované pozice. Neznalost českého jazyka totiž nemusí být takovou bariérou, za jakou je často vnímána. Mnoho pracovníků komunikuje se zákazníky a nadřízenými právě v angličtině. Češtinu tedy téměř nevyužívají.
Možná vás teď napadlo, že to vlastně není vůbec špatná myšlenka a odborníka se znalostí angličtiny byste brali všemi deseti – a ani nebude vadit, že k vám bude dojíždět z Polska. Jak ale takového zaměstnance získat?
Procesně nejjednodušší je využít služeb personální agentury. Mnoho agentur má nejen polské konzultanty, ale také pobočky v různých oblastech Polska. Nemusíte řešit ani vstup na zahraniční inzertní portály a složitosti s počáteční jazykovou bariérou. Využít zprostředkování agenturou je v tomto případě víc než výhodné.
Konzultanti znají polský trh lépe a orientují se v tom, kde „huntovat“ kandidáty s ohledem na dojezdovou vzdálenost. Počáteční komunikace v polštině je příjemnější i pro oslovené kandidáty a vy získáte informace o odbornosti a zkušenostech rovnou v češtině nebo angličtině.
Situace na trhu práce je – a vypadá, že stále bude – ve fázi, kdy inovace v náboru a implementace HR trendů dává firmám výhodu a možnost, že obsadí volné pozice těmi správnými lidmi v co nejkratším čase. Nebojte se tedy hledat uchazeče i z jiných zemí. Není to tak těžké…