Hyundai v Nošovicích začne vyrábět levnější vůz Kona s menšími bateriemi
Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku začne příští týden vyrábět vůz Kona Electric i s menšími bateriemi než dosud.
Nyní vyrábí auta se sadou baterií o kapacitě 64 kilowatthodin, od pondělí k ním přibudou vozy s bateriemi o kapacitě 39 kilowatthodin, řekl za automobilku Petr Michník.
Kona se v Nošovicích začala vyrábět před rokem jako první sériově vyráběný automobil na elektrický pohon v Česku. Dosud jich slezský závod vyprodukoval více než 31.000.
"Že je to významný model, nejen pro naši továrnu, ale vůbec pro celou značku Hyundai, o tom svědčí to, že vlastně polovička bezemisních aut, která loni značka Hyundai prodala v Evropě, je právě z našeho závodu," řekl Michník.
Čtěte také: Otestovali jsme novou KONU!
Loni v listopadu automobilka v Nošovicích spustila výrobu modernizované verze Kony s vylepšeným interiérem nebo rozšířenou bezpečnostní výbavou. Nyní zahájí výrobu vozů s menší baterií.
"Je to verze, která se vyráběla od začátku výroby v Koreji, ale kvůli vysoké poptávce v Evropě i po této baterii zahájíme výrobu i této verze," řekl Michník.
Vozy s bateriemi o kapacitě 64 kilowatthodin mají na jedno nabití dojezd 484 kilometrů, u aut s menšími bateriemi to bude 305 kilometrů. Nižší bude i cena těchto vozů.
Výrobu v nošovickém závodě jako u všech automobilek ovlivnila koronavirová pandemie. Kromě třítýdenního přerušení výroby na jaře a viditelných zvýšených hygienických opatření se to projevilo hlavně předzásobením některými díly. V dodavatelském řetězci automobilového průmyslu se jinak většinou nevyrábí na sklad, ale "just in time", tedy plynule v určeném čase podle požadavků zákazníka.
"Museli jsme se daleko více soustředit na komunikaci s dodavateli, na udržování skladových zásob. Zatímco jsme byli zvyklí před pandemií fungovat čistě 'just in time', tak teď máme u některých strategických dílů navýšené skladové zásoby tak, abychom mohli pokrýt případné výpadky u dodavatelů," řekl Michník.
Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Produkuje až 1400 aut denně. Loni automobilka vyrobila 238.750 aut, meziročně o 23 procent méně. V roce 2019 automobilka vytvořila zisk 7,39 miliardy korun a tržby 123,14 miliardy korun.
Závod má přibližně 3200 zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje pro její přímé dodavatele.