Fenomén
Colours of Ostrava
„Tati, proč si nemůžeme koupit všechny tyhle hračky?“ Tato nevinná otázka dcery mě zasáhla uprostřed nákupu více než jakýkoliv odborný článek na téma děti a peníze. A to se jako lektor již řadu let věnuji školení finanční gramotnosti.
20 let pomáhám mnoha rodinám zorientovat se ve světě peněz. Během té doby jsem mluvil se stovkami dětí. Nakonec ale až moje vlastní dítě mi otevřelo oči k tématu, které jinak často přehlížíme. Finanční výchova totiž není jen o „kapesném“. Je o formování vztahu k životu a správným hodnotám.
Peníze jako nástroj, ne cíl
Peníze nejsou cílem, ale nástrojem. Podobně jako třeba navigace. Pomáhají nám dostat se tam, kam chceme. Pokud ale děti neumí tuto mapu číst, nabízí se otázka, jak pak poznají správný směr? Mnoho rodičů se zdráhá s nimi o penězích mluvit. Považují to za nevhodné. Jindy se zase domnívají, že to děti nezajímá. Často slýchávám: „To není tvoje starost“, „Na to jednou přijdeš sám.“
To je zásadní omyl. Když s dětmi o penězích nemluvíme, vytvářejí si vlastní představy – často bohužel zkreslené. Finanční gramotnost nezačíná v dospělosti s první výplatou. Začíná doma. V dětství.
Další chybou, kterou někdy dospělí dělají, je moralizování: argumentují, že „Peníze kazí lidi“ nebo že „Na penězích nezáleží“. Peníze samy o sobě nejsou ani dobré, ani špatné. Jsou pouze zrcadlem našeho charakteru a hodnot.
Stejně problematické je dávání všeho bez vysvětlení. Děti, které dostávají vše, si nevytvářejí vztah k úsilí a plánování. Když něco není vydřené, často to pak postrádá smysl a hodnotu.
I proto zde mám několik doporučení, jak se k dětem a mládeži chovat.
Finanční výchova podle věku
Předškoláci (3-6 let)
Zahrajte si na obchod s papírovými penězi. Vysvětlete, že něco stojí více a něco méně. Učí se tím chápat hodnotu a činit volby.
Školáci (7-12 let)
Začněte s kapesným. Ukažte, jak peníze rozdělit – na radost, spoření a pomoc druhým. Dejte jim šanci něco samostatně „spravovat“ – třeba rozpočet na narozeninovou oslavu.
Teenageři (13-19 let)
Mluvte s nimi o brigádách, výplatách, hypotékách či investicích. Využijte jejich zájmů – her, technologií, sociálních sítí. A ukažte, jak se finanční principy promítají i tam.
Tři praktické nástroje pro domácí finanční výchovu
1. Rodinná banka
Vytvořte systém, kde si dítě může ukládat peníze, dostávat symbolický „úrok“ nebo si půjčit a splácet. Učí se tím přemýšlet dlouhodobě a chápat princip závazků.
2. Společné nákupy jako trénink
Při nákupech dítě zapojte – vysvětlujte, proč vybíráte určité věci. Postupně jim vhodnými typy otázek svěřujte odpovědnost: příkladem může být pobídka „Najdi nejlepší pomeranče pod 50 korun“. Proměňte nakupování v misi „nejlepší hodnota za peníze“.
3. Rodinný rozpočet jako hra
Pomocí tabule nebo aplikace vytvořte společně měsíční plán. Každý člen rodiny může „spravovat“ jednu jeho část: jídlo, výlety, zábavu nebo úspory.
Vědomé peníze = vědomý život
Peníze by neměly být tabu. Když děti pochopí, že jsou prostředkem k naplnění potřeb a snů, naučí se plánovat a odkládat spotřebu. Získávají tak zdravý pohled na svět i na sebe.
Nejde jen o spoření. Jde o jistotu, že věci mají svou cenu a úsilí má smysl.
Úkolem rodičů je děti provázet – ať již světem emocí nebo i rozhodnutí a financí. Když dítě pochopí, co stojí za výletem, večeří nebo vysněnou hračkou, naučí se vnímat nejen cenovku, ale i příběh, který za tím je.
A právě tam se rodí skutečné porozumění, vděčnost a schopnost vážit si hodnot, které přetrvají dlouho poté, co peníze utratíme.
Autor je oblastním ředitelem Broker Consulting