Společnost
22/11/2019 ČTK

Ještě letos čekají dálnici v Ostravě další provizorní opravy

​​Ostrava je sice už deset let napojena na českou dálniční síť, jízdu po dálnici tam ale provázejí neustálá omezení.

Nedlouho po svém dokončení se totiž dálnice D1 (dříve D47) v úseku od ostravské Rudné ulice po Bohumín začala vlnit. Její zhoršující se stav kromě omezení rychlosti vyžaduje i průběžné opravy.

Mluvčí ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký řekl, že další provizorní opravy se budou dělat ještě letos. Už dříve ŘSD uvedlo, že za několik let dálnici čeká uzavření a důkladná rekonstrukce za 4,2 miliardy korun.

"ŘSD stále monitoruje stav vývoje deformací v celém úseku dálnice a v případě, že se by se stav blížil k hranici bezpečného užívání, provádíme provizorní opravy," uvedl Studecký. Opravy ŘSD dělá průběžně. Technické vady dálnice se totiž podle mluvčího postupně zhoršují.

"ŘSD předpokládá realizovat další provizorní opravy s ohledem na klimatické podmínky ještě v roce 2019 s cílem udržení bezpečného provozu dálnice," uvedl Studecký.

Napojení na dálnici do Prahy a Brna Ostrava získala v listopadu 2009, kdy byly zprovozněny dva úseky D47 mezi Bělotínem na Přerovsku, Hladkými Životicemi a Bílovcem na Novojičínsku.

To už se ale více než rok řešily problémy na zhruba osmnáctikilometrovém dálničním úseku od mimoúrovňové křižovatky s Rudnou ulicí v Ostravě po Bohumín, které se objevily jen půl roku poté, co se po něm v prosinci 2007 začalo jezdit.

Kvůli vadám dálnice, především zvlnění vozovky, se ŘSD už léta pře se stavební společností Eurovia. Podle ŘSD byly vady důsledkem použití nevhodných násypových materiálů. Eurovia to odmítá a uvádí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

"Na ostatních úsecích dálnic v Moravskoslezském kraji ani v ČR neevidujeme žádné podobné problémy jako na zmiňovaném úseku dálnice D47," uvedl mluvčí ŘSD.

Dokud soudní spory neskončí, bude ŘSD dělat pouze provizorní opravy. "Provizorní opravy probíhají a budou probíhat na náklady ŘSD a následně budou uplatňovány vůči zhotovitelům v rámci probíhajících rozhodčích řízení," uvedl Studecký.

Termín definitivní opravy dálnice závisí na ukončení soudních sporů. Soud rozhoduje, kdo za vady zodpovídá a kdo je povinen je na své náklady odstranit. "ŘSD opakovaně, bohužel však marně, vyzvalo Rozhodčí soud k vydávání alespoň částečných rozhodčích nálezů, které by umožnily provádění oprav dálnice a stanovily, na čí náklady budou opravy probíhat," uvedl Studecký.

Součástí uvedeného dálničního úseku je i několik mostů. Dálnice zřejmě kvůli opravě bude muset být uzavřena nejméně na dva roky, což přinese výrazné dopravní komplikace.

Částečně by mohlo pomoci, že by v té době už měl být v provozu obchvat Frýdku-Místku, který bude součástí dálnice D48 a mělo by se po něm začít jezdit v létě 2022.

D48 bude alternativní trasou pro dopravu do Polska, povede od D1 v Bělotíně až k polským hranicím u Českého Těšína.

Sdílejte článek