Společnost
17/11/2022 Petr Broulík

Jízdné v ostravské MHD nezdraží. Také za odpady se bude platit stejně

Až začnou 11. prosince v republice platit nové jízdní řády a tarify, lidé cestující městskou hromadnou dopravou v Ostravě budou jezdit stále za stejné jízdné.

Dopravní podnik Ostrava také ve své síti se zavedením nového tarifu jízdné zjednoduší a nově nabídne svým dlouhodobým zákazníkům systém odměňování. Ceny dlouhodobých jízdenek a výše slev se pro ostravskou tarifní zónu nemění.

Nově však budou v prodeji například jen měsíční a roční dlouhodobé časové jízdenky pro všechny kategorie zákazníků. Novinkou je pak věrnostní program nazvaný 10+2. Pokud si cestující koupí deset třicetidenních nepřenosných kupónů v řadě za sebou, získá kupony na další následující dva měsíce zcela zdarma.

Při výstupu už cestující nebude muset přikládat kartu

Dopravce zjednodušuje i způsob přepravy. Někteří cestující měli trochu zmatek v tom, kdy má v přístrojích v dopravních prostředcích DPO přikládat kartu při výstupu a kvůli přestupu na jinou linku. „Žádný cestující už nebude muset při výstupu z vozu přikládat kartu. Pípne si jenom při nástupu do vozu. Nově budou všechny krátkodobé jízdenky přestupní,“ sdělila mluvčí DPO Tereza Šnoblová.

V nabídce krátkodobých jízdenek však již od 11. prosince nebude desetiminutová nepřestupní elektronická jízdenka. Zůstane tedy jen jedna krátkodobá jízdenka za pětadvacet korun. „Zjednodušili jsme i dlouhodobé jízdenky, kdy jsme měli i devadesátidenní a stoosmdesátidenní jízdenky. Teď zůstane jen měsíční, stále za pět set korun, a roční, stále za čtyři tisíce korun,“ řekl Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel DPO.

Ceny ani způsob užívání ostatních jízdenek, například celodenní, se nemění. V platnosti zůstává nadále chytrá denní optimalizace. Ta zajišťuje, že u opakovaných jízd zaplatí cestující maximálně cenu právě čtyřiadvacetihodinové jízdenky.

E-shop bude hlídat platnost kupónů u časových jízdenek

Další odměnu připravil DPO pro uživatele, kteří při nakupování časových jízdenek využívají e-shopu ostravského dopravního podniku. Zákazníci si už nemusí hlídat platnost navazujících kupónů. Nová funkce nastavení v podobě automatizovaných plateb to udělá za ně.

„Zjednodušujeme, odměňujeme a nezdražujeme. Chtěli jsme našim cestujícím výrazně zjednodušit a zpřehlednit celý nákup jízdného. Našim cílem bylo také najít způsob, jak odměnit ty, kteří s námi cestují pravidelně, a snaha motivovat je v pokračování využívání našich služeb. Proto zavádíme věrnostní program nazvaný 10+2 a v e-shopu opakované platy. Dlouhodobé jízdenky se zkrátka musí cestujícím vyplatit,“ řekl Daniel Morys.

Slíbili jsme, že služby města udržíme na co nejmenších cenách

Primátor města Ostravy Tomáš Macura řekl, že na rozdíl od mnoha jiných měst a dopravců Ostrava nechce jít cestou zdražování. „Těmito kroky naopak chceme motivovat obyvatele a návštěvníky Ostravy k většímu využívání veřejné dopravy ve městě. Plníme také náš příslib, že se budeme snažit udržovat cenu klíčových, městem poskytovaných služeb, na co nejnižší sociálně únosné úrovni. A tím pomoci občanům se vyrovnávat s důsledky vysoké inflace a energetické krize. Věřím, že to lidé ocení,“ konstatoval Macura.

Primátor také na středeční tiskové konferenci po jednání zastupitelů města řekl, že jde o politické rozhodnutí, které bude město stát více peněz. „V návrhu rozpočtu na příští rok vzroste podpora ostravské veřejné dopravy meziročně o více než čtyři sta milionů korun na 2,2 miliardy korun,“ upozornil.

Cena za odpad v Ostravě zůstane příští rok také stejná

Dodal, že Ostrava také nemíní rušit nárok seniorů nad 65 let na bezplatnou dopravu. „Víme, že některá města a někteří dopravci teď přicházejí s různými návrhy zpoplatňování dopravy seniorů nějakými paušálními částkami. My ale touto cestou nechceme jít. A tak senioři budou jezdit dál zcela zadara a beze změny zůstávají slevy také pro děti a studenty,“ řekl primátor.

Vedení města Ostravy chce v dalších týdnech odhalit i další opatření, které pomohou obyvatelům města v dnešní ekonomické a energetické krizi.

„Chceme například příští rok beze změny zachovat cenu za systém likvidace odpadů ve městě. Lidé budou za odpady nadále platit stejně, tedy těch stávajících 498 korun ročně, přičemž ty skutečné náklady na systém odpadů už aktuálně překračují tisíc korun na osobu,“ řekl primátor.

Původně chtělo město Ostrava zvýšit poplatek za odvoz odpadu pro dospělé osoby na 720 korun za rok od 1. ledna 2023, původní poplatek by zůstal jen dětem a seniorům. „Nová situace nás však přivedla k tomu, aby se účinnost tohoto navýšení odložila o další rok. Je ale třeba férově říci, že město na tento systém doplácí stamiliony korun,“ řekl primátor města.

Macura také dodal, že i v cenách vody a tepla bude Ostrava výrazně pod úrovní cen v ostatních městech.

Sdílejte článek