Nejnovější zprávy: Společnost CENTRUM Moravia Sever otevřela v Opavě autosalon užitkových vozů Mercedes Developer investuje 2 miliardy do zóny v Hrušově. Vznikne tam 700 pracovních míst

Filmové návraty

Když debutující Suchánek nahání opici Terezu po sídlištích v Ostravě a Havířově

Magazín PATRIOT připravil seriál, který přiblíží proslulé i ty méně známé filmy a seriály, které se natáčely v Ostravě a v Moravskoslezském kraji, a také osobnosti spjaté s regionem.

Foto: Archiv Martina Jirouška

Doktor Tesař sice pracuje v pražské zoo, jeho představitel Luděk Munzar ale zvířecí areály střídá jako ponožky, jednou je v Zoo ve Zlíně, podruhé v Liberci, jindy zase v Ostravě.

V tomto jedinečném proměňování prostředí spočívá kouzlo filmu Terezu bych kvůli žádné holce neopustil. Nejde ovšem zdaleka jen o doktora, protože se jedná o film pro děti a mládež, hlavní slovo tady mají jeho synové Robert (Norbert Judt) a Martin (Ivan Polášek) a jejich kamarádi Pepík (Roman Čada) a Honzík (debut Michala Suchánka).

Největší pré ovšem tehdy získala titulní postava šimpanzice Terezy. Její představitelka byla zapůjčena z Liberce a filmaři ji pomohli „utéct“ na divokou jízdu po severomoravskými sídlišti, prohání se tak po Hrabůvce nebo havířovském Šumbarku a okolí.

Proč ta divoká změna míst? Inu, snímek vznikl v produkci Filmového studia Gottwaldow, a aby si štáb nemusel odskakovat na delší cestu do Prahy, zvolil k filmování logicky bližší terén.

Aby následně vše zapadlo do scénáře, Ostrava ani Havířov či jiné lokality nejsou přiznány. Nebylo by to poprvé ani naposledy a podobně natočených filmů zejména z produkce Gottwaldova najdeme více.

Rodinný snímek, ve kterém tvůrci vsadili na osvědčený divácký tahák, čili kombinaci zvířata a děti, realizovali hned dva režiséři. Zřejmě se tak úplně neshodlií a tak nejprve štáb táhnul dokumentarista a příležitostný režisér hraných filmů Dimitrij Plichta. Když už to nešlo, ujal se kormidla zkušený režisér Josef Pinkava.

Je zajímavé, jaká volná pravidla nastavil dobový režim v pojetí známého úsloví „nošení si práce domů“. Jelikož šimpanzice v kleci nežere, starostlivý doktor ji přijme do rodinného kruhu.

Aby se divák nenudil, dostane se i na populární kategorii nepřizpůsobivé mládeže, na mladé syčáky a výtržníky, kteří nemají nic jiného na práci než se poflakovat na kolech v zooparku. Kamarádova opice jim pije žluč, a tak vymyslí plán!

Děj má svá akční místa a nepostrádá dramatický spád. Distributor jej shrnuje následovně: „Pepík - nejstarší z tříčlenné party uličníků, kteří přes zákaz jezdí po zooparku divoce na kolech - přijde za trest dočasně o svůj bicykl. Terezu klukům Tesařům závidí a rozhodne se zároveň pomstít. Chce opici ukrást s pomocí kamaráda Jardy, svého malého bratra Honzíka a Marcely, která se k nim přidá. Robert se o opici pečlivě stará až do dne, kdy ji propašuje do školy. Děti jsou nadšené, ale učitelka protestuje, a Terezu odvezou zřízenci do zooparku. Uličníci toho využijí a poté, co zapálí odpadkové koše, podaří se jim v nastalém zmatku Terezu z klece ukrást.“

Šimpanz prchající po severomoravských sídlištích to nemá lehké. Je choulostivý, ukrytý ve výtahové strojovně nežere a nakonec dostane i horečku.

„Pepík se bojí polepšovny, a tak nic neprozradí, i když už probíhá velká pátrací akce. Naštěstí opice sama uteče. Děti ji pomáhají hledat, dospělí upozorňují, kde všude ji zahlédli. Nakonec si Tereza sama najde cestu do zooparku,“ chlácholí nás distributor.

Z dnešního pohledu se jedná o kuriozitu zajímavou z jiných důvodů než v době premiéry koncem roku 1976. Jsou to především herci, zejména populární bavič Michal Suchánek, který tady debutuje v roli syčáka Pepíka, a pak jedinečné záběry z míst natáčení.

Z diváckých postřehů například víme, že místo, kde je opice Tereza schovaná u strojovny výtahu, se nachází za komplexem Venuše v Ostravě Hrabůvce.

Jiné záběry, kde hledají Terezu ve skleníku s kaktusy, jezírkem s lekníny a palmami, vznikly v Arboretu Nový dvůr u Opavy. Řada záběrů nám umožňuje porovnat dobový vzhled ostravské Zoo v Michálkovicích se současností.

Nejatraktivnější je ovšem skotačení Terezy na kandelábru uprostřed Havířova, také v jiných záběrech jsou ke spatření dobově nepřikrášlené panelové domy, tedy v době vzniku snímku jistá výkladní síň socialistického blahobytu.

Ostatně po divoké útěku sídlištěm získá šimpanzice Tereza teprve tu správnou chuť do života.

Autor je filmový kritik a historik

Fotogalerie