Společnost
17/01/2017 Jaroslav Baďura

Klukovská hra. Foto: Jindřich Štreit. Autor snímku musel k výslechu

Magazín PATRIOT připravil seriál, v němž postupně představí jedny z nejslavnějších fotografií Jindřicha Štreita, ikony české dokumentární fotografie, které svou naléhavostí a lidskostí přesáhly hranice nejen naší země, ale i vnímání dokumentární fotografie. Cyklus má za cíl připomenout dobu a kontext, v nichž slavné snímky vznikaly - unikátní je zejména díky komentářům autora, který se k fotografiím vrací po několika desítkách let od jejich vzniku.

Fotografie, kterou si s autorem Jindřich Štreitem připomeneme dnes, vznikla v roce 1980 v Uničově.

„Šel jsem náhodou okolo a zaujaly mě děti, které si tam hrály asi na četníky a zloděje,“ říká Jindřich Štreit.

„Tato fotografie ale také režimu vadila, jeden den plný výslechů se mě na ni vyptávali. Nelíbila se jim totiž ta situace vládního vozidla a kluka s pistolkou. Přitom to byla naprosto přirozená situace, ale vyšetřovatelé mě obviňovali, že to byla politická provokace,“ vzpomíná autor.

Snímky, kvůli kterým nakonec musel do vězení, jsme si například připomenuli v dílu nazvaném Přesilovka.

Slavné fotografie z předchozích dílů

V prvním dílu, který náš seriál odstartoval, jsme si připomněli okolnosti vzniku jedné z nejslavnějších Štreitových fotografií Pohřeb s kačenami, následovala další slavná fotografie Přesilovka, která přispěla k autorovu uvěznění, a další významná fotografie Schůze.

Dále jsme představili neméně slavnou fotografii Volby na poli a poté jste si mohli přečíst příběh další pro režim „závadné“ fotografie, která vznikla v roce 1981 v kanceláři Národního výboru v Jiříkově.

V dalším dílu seriálu jsme představili fotografii úklidu Národní fronty, která vznikla v roce 1981 na Sovinci, vzpomínali jsme na fotografii s názvem Dušičkypřipomněli jsme vznik fotografií Idyla v kuchynifotografie A domů!

Vzpomínali jsme také na fotografii Nastěnka, která je jednou z mnoha v cyklu Televize jako součást našeho života, připomenuli jsme si i fotografii Odvádění telat a Jindřich Štreit vzpomínal také na fotografii, kterou jsme pojmenovali pracovně V ložnici.

Připomenuli jsme si i  fotografii rodinné oslavy z Jiříkova, okolnosti vzniku fotografie Oslava na vsi a také snímku, který jsme nazvali Dohrála

Jindřích Štreit zavzpomínal také na mimořádně silný snímek který jsme pracovně nazvali Smrt a připomenuli jsme si také okolnosti vzniku fotografie s názvem Traktorová staniceV dalším dílu seriálu jsme vzpomínali na slavnou fotografii Pan Farář Kulavík a také na fotografi, které jsme dali pracovní název Dej mi napít!

Vzpomínali jsme také na okolnosti vzniku fotografie s názvem Dobrou chuť.

Sdílejte článek