Nejnovější zprávy: ​Hněv, film o hornících, který výjimečně není z Ostravy Při střetu osobního a nákladního auta zemřel člověk

Byznys

Kofola slaví šedesátiny. Značka, která byla v roce 1989 na odpis, stále roste

​Od chvíle, kdy sjela první Kofola z výrobní linky, uplyne 27. března 60 let.

Foto: Archiv

Tradiční československá značka si svou nezaměnitelnou chutí získala již několik generací konzumentů a originální komunikací na vlně lásky odolala tlaku západních značek. A i v dnešní nelehké době šíří pozitivní emoce a dobro. Proč? Jen tak #zlasky.

Příběh Kofoly se začal psát v roce 1959. Tehdy po dvou letech bádání přišel tým Zdeňka Blažka na tu správnou magickou formuli sirupu KOFO, kterou dodnes tvoří čtrnáct bylinných a ovocných látek doplněných o kofein.

27. březen roku 1960, kdy sjela z výrobní linky první láhev Kofoly, je považován za start její veleúspěšné kariéry. Spotřeba Kofoly po celá šedesátá léta rostla tak, že Československu dokonce došly byliny a muselo si pro ně jezdit do zahraničí.

V roce 1970 dosáhla tradiční československá značka statusu hvězdy s roční produkcí 180 miliónů litrů. Se sametovou revolucí však přišly těžké časy. Na trhu se objevily značky, o kterých Češi a Slováci dříve jenom snili… Kofola tenkrát změnila několikrát majitele.

Naděje svitla v Krnově Řek Kostas Samaras do tehdejšího Československa přišel v osmi letech, když prchal před občanskou válkou v Řecku. Válka jeho rodinu rozdělila, v Československu zůstal jen s bratrem a sestrou, proto dětství prožil v dětském domově.

Po roce 1989 se Kostas pustil do podnikání. V roce 1993 koupil malou sodovkárnu v Krnově, kde později se svou rodinou znovu nastartoval novou zlatou éru Kofoly.

A dnes? Nápojářské skupině Kofola loni vzrostly tržby meziročně o 4,1 procenta na 6,4 miliardy korun. Provozní zisk EBIT jí stoupl o 2,9 procenta na 569,5 milionu korun a ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy) o 5,9 procenta na 1,12 miliardy korun.

Slogan „Když ji miluješ, není co řešit…“, začal dobývat česká a slovenská srdce od roku 2001, v roce 2003 se napříč obrazovkami poprvé proběhlo ikonické vánoční prasátko, které se stalo symbolem příchodu československých Vánoc.

V roce 2014 se Kofola nesmazatelně zapsala do marketingové historie další výraznou kampaní – na televizních obrazovkách a sociálních sítích se zjevil šišlající pes Ftefan. Kofola díky němu zaznamenala fenomenálních 28 milionů shlédnutí.

Kofola pomáhá. Proč? Jen tak #zlasky. Kofola dnes není jen Kofola… Tradiční československá značka dala jméno celé společnosti Kofola, která dnes zaměstnává téměř 2000 lidí. Pod její křídla patří výrobce bylinných směsí a čajů LEROS, ale například i čerstvé šťávy UGO.

Se značkou Jupí začala dobývat sirupový trh, vdechla život značce pramenité vody Rajec, která pochází ze slovenské přírody Rajecké doliny. Právě tam Kofola nyní usiluje spolu s místními zemědělci o to, aby se celá oblast stala BIO certifikovanou lokalitou pro volný sběr bylin.

A i v aktuálních době, kdy do životů nás všech zasáhla epidemie koronaviru, Kofola umí překvapit. Spustila iniciativu #zlasky, v rámci které vybavuje pitným režimem zdravotníky, záchranáře v první linii, ale i nejvíce ohrožené seniory.

Snaží se pomáhat městům a dodává dezinfekci a roušky potřebným a ve své komunikaci oceňuje každého, kdo v nelehkých dobách pomáhá nezištně a jen tak, #zlasky.