Nejnovější zprávy: Příběh 120 let staré vraždy: Matka ubila dceru alkoholičku Na Jablunkovsku hořela chata. Policie našla na místě lidské ostatky

Společnost

Konec komplikací, mosty dálničního přivaděče jsou opět v provozu

Po mostech na dálničním přivaděči v Ostravě-Přívoze se opět jezdí. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je otevřelo po opravě, kvůli níž byly uzavřeny od konce května. Už předtím na nich byl několik měsíců omezen provoz. Oprava stála bez DPH zhruba 48 milionů korun.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík (ČSSD) řekl, že uzavření mostů bylo pro dopravu v Ostravě kritické. Ve městě se současně musely udělat opravy řady silnic a zejména rekonstrukce mostů byla podle něj obrovskou komplikací. „Jsem velice rád, že se dostáváme zpátky do normálního stavu. Víme, že zejména lidé směřující od Opavy, od Hlučína, z celého Hlučínska mají dneska velký problém dostat se do Ostravy, jsou zde kolony,“ řekl Havlík.

Mosty byly v havarijním stavu

Podle ŘSD byly mosty v havarijním stavu a hrozilo, že se zřítí. Mosty byly postavené v roce 2008, pro dopravu se otevřely v roce 2010. Vady se na mostech objevily v polovině loňského roku. Na mostech byly trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybovaly nerovnoměrně a ložiska byla vysunutá mimo přípustné meze.

Ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý řekl, že na mostech se musely kompletně vybrat přechodové oblasti, stabilizovat opěry, doplnit piloty a dobetonovat k opěrám. „Dále byly vyměněny ložiska, mostní závěry, které mají aktuálně větší kapacitu proti těm původním,“ řekl Hlavatý. Materiály, které byly v násypech, podle něj způsobily problémy při odtěžování. „Byly tam materiály, které byly v projektu, ale neměly dostatečné složení a ta homogenita tady nebyla dodržena,“ řekl Hlavatý.

Opravy vrátily mostům staletou životnost

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl řekl, že mostní konstrukce jsou projektovány na životnost až sto let. „V tuto chvíli jsme udělali všechny práce, které vedou k tomu, abychom těm mostům právě tuto stoletou budoucnost vrátili. To znamená, jde o to, aby ty klíčové prvky nemusely být opravovány minimálně v horizontu několika desetiletí,“ řekl Rýdl.

Mosty postavila společnost Eurovia. S tou se ŘSD pře o to, kdo za závady může. Podle Eurovie se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu. ŘSD zase tvrdí, že stavební společnosti nedodržely požadovanou technologii výstavby. Náklady na opravu mostů chce ŘSD po Eurovii vymáhat.

Spor bude rozhodovat Rozhodčí soud v Praze. „Jsme v situaci, kdy jsme z jedné i z druhé strany dali všechny potřebné doklady, které jsme považovali za nezbytné k tomu sporu, a předpokládáme nějaké dílčí rozhodnutí v horizontu několika měsíců,“ řekl Rýdl.