Kousek od šikmého kostela bude nová průmyslová zóna, nabídne 4500 pracovních míst
Developerská společnost Panattoni, spolu se zástupci Moravskoslezského kraje, představila podobu průmyslové zóny Panattoni Smart Park Karviná.
Moderní průmyslová zóna o zastavitelné ploše 330 tisíc metrů čtverečních se po dokončení stane jednou z nejatraktivnějších průmyslových ploch v oblasti. Předpokládaná celková výše investic by mohla přesáhnout až 25 miliard korun, přičemž stavební práce by měly začít v průběhu roku 2026. Projekt představuje velkou příležitost pro obyvatele Karviné, Havířova, Orlové a okolních měst a obcí s potenciálem nabídky až 4500 pracovních míst. Na Karvinsku nyní na jedno volné pracovní místo připadá více než 10 uchazečů, což je nejvíce z celé republiky. Park do regionu postiženého útlumem průmyslu přiláká špičkové investice, které zvýší životní úroveň obyvatel.
Panattoni Smart Park Karviná je unikátní nejen svým rozsahem, ale i umístěním. Bude se příznačně nacházet na jednom z typických pozemků, které směřují od starého průmyslu k novému podnikání, konkrétně v oblasti výrazně zasažené těžbou bývalého černouhelného dolu Barbora. Plánovaný areál na brownfieldu je navržen podle nejvyšších světových standardů udržitelnosti a bude harmonicky propojen s okolním prostředím a stávající dopravní infrastrukturou. Velkou výhodou je i poloha zcela mimo rezidenční oblast. Nabídne zázemí – nejen předním globálním firmám, ale také místním lidem, kteří kromě pracovních příležitostí budou moci využívat novou cyklostezku, naučnou stezku či venkovní relax zónu s fitness prvky.
„Developerská společnost Panattoni má bohaté zkušenosti s výstavbou podobně rozsáhlých a náročných projektů ve světě i v Česku. Za více než 17 let působení na českém trhu jsme postavili téměř 2 miliony metrů čtverečních průmyslových nemovitostí a aktuálně připravujeme projekty na 2,8 milionu metrů čtverečních brownfieldů. Všechny nové projekty zároveň cílíme na nejvyšší stupně hodnocení udržitelnosti dle přísné mezinárodní certifikace BREEAM New Construction. Postavili jsme i nejudržitelnější průmyslovou budovu na světě, která se nachází v Panattoni Parku Cheb South,“ říká Pavel Sovička, Managing Director společnosti Panattoni.
„Chceme, aby celý areál navázal na bohatou průmyslovou tradici Karvinska. Jedná se o opravdu jedinečný projekt, který díky své rozloze a strategické poloze s dobrým dopravním napojením výrazně napomůže ekonomické transformaci celého bývalého uhelného regionu. Díky existující robustní infrastruktuře budete tato zóna velmi atraktivní pro přední světové firmy s přidanou hodnotou,“ doplňuje Matěj Hejma, Regional Development Director společnosti Panattoni.
Ve snaze přilákat do regionu špičkové investice Panattoni spolupracuje s krajskou agenturou MSID, ale také s agenturou CzechInvest, místními samosprávami a Moravskoslezským krajem, se kterým firma podepsala memorandum o spolupráci.
„Pro Moravskoslezský kraj je důležité, aby se nastartoval ekonomický rozvoj Karvinska a přišel sem strategický investor, který přinese nové pracovní příležitosti s přidanou hodnotou a zvýší kupní sílu obyvatelstva. Zdůrazňuji, že rozvoj průmyslových zón v regionu vítáme, ale musí jít o průmyslové zóny s přidanou hodnotou, ne o sklady nebo montovny. Přejeme si také, aby se budovaly zeleně. Projekt Panattoni Smart Park Karviná tyto naše podmínky splňuje,“ uvádí hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica s tím, že snahou Moravskoslezského kraje je také najít cestu, jak uchránit památky, a zároveň poskytnout prostor pro podnikání a realizaci volnočasových i vzdělávacích aktivit v dané lokalitě. „Ubezpečuji vás, že šikmý kostel se rozhodně nebude ani narovnávat, ani bourat. Ani ostatní stavby nebo památná místa nebudou výstavbou a provozem průmyslového areálu dotčeny. Příklady z evropských měst dokazují, že je to možné,“ dodává Bělica.
V současnosti zanedbané území v oblasti Karviná-Doly je v platném územním plánu téměř dvacet let určené pro vznik průmyslové zóny. Oblast je nyní zatížená řadou černých skládek, které zakrývají jen náletové dřeviny. Ačkoli se v sousedství plánovaného průmyslového parku nachází několik historicky významných důlních staveb, výstavba průmyslových objektů se jich nijak nedotkne. Ani kostel sv. Petra z Alkantary – díky tomu, že je vzdálený více než 400 metrů od nejbližšího bodu projektu, a také díky izolačnímu pásu tvořenému terénní vlnou a osázení novou kultivovanou zelení – nebude výstavbou ani provozem průmyslového areálu nijak dotčen.
Výsadba zeleně v celém průmyslovém areálu i kolem plánované cyklostezky, která zlepší dostupnost například POHO Parku Gabriela či bývalého dolu Barbora, přispěje k tomu, že celé okolí bude pro zaměstnance i návštěvníky mnohem kulturnější a přístupnější než dnes.
Během plánované výstavby budou dodrženy i všechny předpisy týkající se archeologického dohledu. „Naše nezisková organizace úzce spolupracuje se společností Panattoni v oblasti archeologické památkové péče. Od přípravy archivní rešerše zájmového území přes provedení plošného terénního odkryvu až po sepsání závěrečné nálezové zprávy o výsledcích záchranného archeologického výzkumu má archeolog při řešení konkrétního stavebního záměru s investorem klíčovou roli,“ popisuje Aleš Káčerik, archeolog a ředitel společnosti ARCHEO Sever, která Panattoni poskytuje služby v oblasti archeologického dozoru, průzkumu a výzkumu.
Z provozu zóny budou mít prospěch i místní firmy, které se mohou zapojit do dodavatelských řetězců, zatímco sektor služeb bude profitovat z vyšší kupní síly obyvatel. Během realizace projektu budou navázány spolupráce s místními firmami, které budou zapojeny do výstavby i samotného provozu průmyslové zóny. Kromě nových pracovních příležitostí se plánuje řada komunitních iniciativ, včetně podpory místních škol, kulturních a sportovních akcí. Velký důraz bude kladen také na spolupráci s místními vzdělávacími institucemi, aby byla zajištěna příprava kvalifikovaných pracovníků.
Kromě zajištění napájení areálu z nízkoemisních a obnovitelných zdrojů energie se při výstavbě použijí nejmodernější technologie ke snížení energetické náročnosti včetně fotovoltaických elektráren, tepelných čerpadel a inteligentních systémů osvětlení. Budou také zavedena opatření pro úsporné zacházení s vodou, například využitím dešťové vody na splachování a výstavbou retenčních nádrží. K dispozici budou nabíječky pro elektromobily a díky zavedení městské hromadné dopravy až do areálu nebo výstavbě nové cyklostezky se zaměstnancům otevřou ekologické možnosti cestování.
Park se bude díky napojení na klíčové silniční i železniční tepny vyznačovat výbornou dopravní dostupností. Nacházet se bude v blízkosti dálnice D1 a plánuje se také rozšíření kapacit přilehlých komunikací a výstavba nových kruhových objezdů. Dálnice A1 v Polsku navíc umožní přímý přístup na tamní trh, k letišti v Katovicích a dále směrem do Německa a Pobaltí. Projekt zahrnuje i využití stávající vlakové vlečky, která zónu propojí s evropskou železniční sítí. Ve vzdálenosti 37 kilometrů se nachází mezinárodní Letiště Leoše Janáčka Ostrava a pomocí dálniční sítě bude areál napojen i na letiště v Krakově nebo ve Vídni.