Proměny kraje
22/11/2024 Petr Sobol

Kousek od šikmého kostela bude nová průmyslová zóna, nabídne 4500 pracovních míst

Vizualizace: se souhlasem Panattoni

Developerská společnost Panattoni, spolu se zástupci Moravskoslezského kraje, představila podobu průmyslové zóny Panattoni Smart Park Karviná.

Moderní průmyslová zóna o zastavitelné ploše 330 tisíc metrů čtverečních se po dokončení stane jednou z nejatraktivnějších průmyslových ploch v oblasti. Předpokládaná celková výše investic by mohla přesáhnout až 25 miliard korun, přičemž stavební práce by měly začít v průběhu roku 2026. Projekt představuje velkou příležitost pro obyvatele Karviné, Havířova, Orlové a okolních měst a obcí s potenciálem nabídky až 4500 pracovních míst. Na Karvinsku nyní na jedno volné pracovní místo připadá více než 10 uchazečů, což je nejvíce z celé republiky. Park do regionu postiženého útlumem průmyslu přiláká špičkové investice, které zvýší životní úroveň obyvatel.

Panattoni Smart Park Karviná je unikátní nejen svým rozsahem, ale i umístěním. Bude se příznačně nacházet na jednom z typických pozemků, které směřují od starého průmyslu k novému podnikání, konkrétně v oblasti výrazně zasažené těžbou bývalého černouhelného dolu Barbora. Plánovaný areál na brownfieldu je navržen podle nejvyšších světových standardů udržitelnosti a bude harmonicky propojen s okolním prostředím a stávající dopravní infrastrukturou. Velkou výhodou je i poloha zcela mimo rezidenční oblast. Nabídne zázemí – nejen předním globálním firmám, ale také místním lidem, kteří kromě pracovních příležitostí budou moci využívat novou cyklostezku, naučnou stezku či venkovní relax zónu s fitness prvky.

„Developerská společnost Panattoni má bohaté zkušenosti s výstavbou podobně rozsáhlých a náročných projektů ve světě i v Česku. Za více než 17 let působení na českém trhu jsme postavili téměř 2 miliony metrů čtverečních průmyslových nemovitostí a aktuálně připravujeme projekty na 2,8 milionu metrů čtverečních brownfieldů. Všechny nové projekty zároveň cílíme na nejvyšší stupně hodnocení udržitelnosti dle přísné mezinárodní certifikace BREEAM New Construction. Postavili jsme i nejudržitelnější průmyslovou budovu na světě, která se nachází v Panattoni Parku Cheb South,“ říká Pavel Sovička, Managing Director společnosti Panattoni.

„Chceme, aby celý areál navázal na bohatou průmyslovou tradici Karvinska. Jedná se o opravdu jedinečný projekt, který díky své rozloze a strategické poloze s dobrým dopravním napojením výrazně napomůže ekonomické transformaci celého bývalého uhelného regionu. Díky existující robustní infrastruktuře budete tato zóna velmi atraktivní pro přední světové firmy s přidanou hodnotou,“ doplňuje Matěj Hejma, Regional Development Director společnosti Panattoni.

Ve snaze přilákat do regionu špičkové investice Panattoni spolupracuje s krajskou agenturou MSID, ale také s agenturou CzechInvest, místními samosprávami a Moravskoslezským krajem, se kterým firma podepsala memorandum o spolupráci.

„Pro Moravskoslezský kraj je důležité, aby se nastartoval ekonomický rozvoj Karvinska a přišel sem strategický investor, který přinese nové pracovní příležitosti s přidanou hodnotou a zvýší kupní sílu obyvatelstva. Zdůrazňuji, že rozvoj průmyslových zón v regionu vítáme, ale musí jít o průmyslové zóny s přidanou hodnotou, ne o sklady nebo montovny. Přejeme si také, aby se budovaly zeleně. Projekt Panattoni Smart Park Karviná tyto naše podmínky splňuje,“ uvádí hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica s tím, že snahou Moravskoslezského kraje je také najít cestu, jak uchránit památky, a zároveň poskytnout prostor pro podnikání a realizaci volnočasových i vzdělávacích aktivit v dané lokalitě. „Ubezpečuji vás, že šikmý kostel se rozhodně nebude ani narovnávat, ani bourat. Ani ostatní stavby nebo památná místa nebudou výstavbou a provozem průmyslového areálu dotčeny. Příklady z evropských měst dokazují, že je to možné,“ dodává Bělica.

V současnosti zanedbané území v oblasti Karviná-Doly je v platném územním plánu téměř dvacet let určené pro vznik průmyslové zóny. Oblast je nyní zatížená řadou černých skládek, které zakrývají jen náletové dřeviny. Ačkoli se v sousedství plánovaného průmyslového parku nachází několik historicky významných důlních staveb, výstavba průmyslových objektů se jich nijak nedotkne. Ani kostel sv. Petra z Alkantary – díky tomu, že je vzdálený více než 400 metrů od nejbližšího bodu projektu, a také díky izolačnímu pásu tvořenému terénní vlnou a osázení novou kultivovanou zelení – nebude výstavbou ani provozem průmyslového areálu nijak dotčen.

Výsadba zeleně v celém průmyslovém areálu i kolem plánované cyklostezky, která zlepší dostupnost například POHO Parku Gabriela či bývalého dolu Barbora, přispěje k tomu, že celé okolí bude pro zaměstnance i návštěvníky mnohem kulturnější a přístupnější než dnes.

Během plánované výstavby budou dodrženy i všechny předpisy týkající se archeologického dohledu. „Naše nezisková organizace úzce spolupracuje se společností Panattoni v oblasti archeologické památkové péče. Od přípravy archivní rešerše zájmového území přes provedení plošného terénního odkryvu až po sepsání závěrečné nálezové zprávy o výsledcích záchranného archeologického výzkumu má archeolog při řešení konkrétního stavebního záměru s investorem klíčovou roli,“ popisuje Aleš Káčerik, archeolog a ředitel společnosti ARCHEO Sever, která Panattoni poskytuje služby v oblasti archeologického dozoru, průzkumu a výzkumu.

Z provozu zóny budou mít prospěch i místní firmy, které se mohou zapojit do dodavatelských řetězců, zatímco sektor služeb bude profitovat z vyšší kupní síly obyvatel. Během realizace projektu budou navázány spolupráce s místními firmami, které budou zapojeny do výstavby i samotného provozu průmyslové zóny. Kromě nových pracovních příležitostí se plánuje řada komunitních iniciativ, včetně podpory místních škol, kulturních a sportovních akcí. Velký důraz bude kladen také na spolupráci s místními vzdělávacími institucemi, aby byla zajištěna příprava kvalifikovaných pracovníků.

Kromě zajištění napájení areálu z nízkoemisních a obnovitelných zdrojů energie se při výstavbě použijí nejmodernější technologie ke snížení energetické náročnosti včetně fotovoltaických elektráren, tepelných čerpadel a inteligentních systémů osvětlení. Budou také zavedena opatření pro úsporné zacházení s vodou, například využitím dešťové vody na splachování a výstavbou retenčních nádrží. K dispozici budou nabíječky pro elektromobily a díky zavedení městské hromadné dopravy až do areálu nebo výstavbě nové cyklostezky se zaměstnancům otevřou ekologické možnosti cestování.

Park se bude díky napojení na klíčové silniční i železniční tepny vyznačovat výbornou dopravní dostupností. Nacházet se bude v blízkosti dálnice D1 a plánuje se také rozšíření kapacit přilehlých komunikací a výstavba nových kruhových objezdů. Dálnice A1 v Polsku navíc umožní přímý přístup na tamní trh, k letišti v Katovicích a dále směrem do Německa a Pobaltí. Projekt zahrnuje i využití stávající vlakové vlečky, která zónu propojí s evropskou železniční sítí. Ve vzdálenosti 37 kilometrů se nachází mezinárodní Letiště Leoše Janáčka Ostrava a pomocí dálniční sítě bude areál napojen i na letiště v Krakově nebo ve Vídni.

Sdílejte článek