ROMAN FRENKO
Polévkový král
Inkluze se prozatím jednoznačně zaměřuje na žáky, kteří jsou nějakým způsobem znevýhodnění. Úplně však opomíjí ty nadané. To se teď změní v Moravskoslezském kraji.
Když se řekne inkluze, prakticky každému se vybaví zvýšená, speciální péče o znevýhodněné studenty. Jenže inkluze nemá zahrnovat jen žáky a studenty, kterým to ve školách příliš nejde a jsou nějakým způsobem znevýhodnění.
Má tu být také pro ty, kteří jsou zvlášť nadaní. I oni potřebují patřičnou pozornost, aby mohli ještě více rozvíjet svůj talent, schopnosti a dovednosti.
V praxi to tak ale zatím nefunguje, což potvrzuje i náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro školství a sport Stanislav Folwarczny.
„Částí společného vzdělávání měla být také péče o nadané, talentované žáky, ale toto se bohužel neděje. V rámci inkluze se stoprocentní pozornost věnuje žákům, kteří vyžadují zvláštní péči,“ uvedl Folwarczny.
„Víme, že inkluze měla stát dvě miliardy korun, stojí šest miliard. Víme, že v kraji je tak dalších dva tisíce zaměstnanců a víme, že debata, jak podpořit talentované, se vede a my jsme navázali spolupráci s Ostravskou univerzitou, konkrétně s Centrem pro podporu výuky přírodovědných předmětů a domluvili jsme se na spolupráci mezi Ostravskou univerzitou a našimi středními školami,“ přiblížil náměstek.
Nadaní žáci středních škol tak budou moct s Ostravskou univerzitou spolupracovat na vědeckých projektech. Přímo na její půdě budou moct realizovat svou středoškolskou odbornou činnost.
„Nadaní žáci budou mít příležitost stát se součástí reálného výzkumu. Seznámí se tak s jeho celým procesem od počátečních příprav až do finálního zpracování výsledků, ideálně v podobě vědeckého výstupu,“ nastínil Folwarczny.
„Sebekvalitnější výuka ve školní lavici nemůže nabídnout tak intenzivní přínos jako reálná spolupráce s vysokoškolským lektorem nebo dokonce týmem odborníků,“ pokračoval s tím, že individuální projekty budou z oblasti biologie, fyziky, geografie, chemie či informatiky.
Kromě podpory nadaných studentů se kraj zaměří také na vzdělávání učitelů. Ti budou proškolení v tom, jak vyhledávat nadané žáky, jak s nimi pracovat a jak je podporovat. Stanou se z nich koordinátoři péče o nadané žáky na jednotlivých středních školách v regionu.
„Tito koordinátoři budou schopni vytipovat nadané žáky, budou znát jejich potřeby a specifika. Také budou umět využívat moderní vzdělávací strategie pro efektivní výuku výjimečných mladých lidí. Věřím, že tento program posune naše školství zase o něco dál,“ popsal Folwarczny s tím, že kraj podpoří nadané studenty a vzdělávání pedagogů dotací ve výši 345 tisíc korun.