Nejnovější zprávy: ​V roce 2020 investují SmVaK Ostrava do infrastruktury rekordních 683 milionů Budoucí inženýři mají v areálu VŠB-TUO nové špičkové laboratoře

Proměny kraje

​Kraj se dohodl s Českými drahami. Ty zajistí moderní dopravu v dalších šesti letech

Národní dopravce České dráhy bude zajišťovat železniční dopravu v Moravskoslezském kraji až do roku 2025.

Foto: Jan Smekal

Cestující se mohou těšit na větší komfort, klimatizované soupravy, ve kterých nebude chybět ani Wi-Fi či USB zásuvky. Cestování do práce či na výlety tak bude pohodlnější i rychlejší.

Novou smlouvu podepsali v pátek 22. března moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák a generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. Národní dopravce se v ní zavazuje, že v kraji budou jezdit pohodlné a rychlé moderní vlaky, které by měly zlepšit komfort cestování.

„Jsme tu od toho, abychom jako národní dopravce poskytovali co nejkvalitnější služby v dopravě všem obyvatelům této země. Nejinak je tomu také v Moravskoslezském kraji,“ uvedl generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

„Tam, kde jezdí vozidla pořízená s přispěním Regionálního operačního programu, běží dál současná smlouva. Podepsaný už máme také kontrakt na trať 323 Ostrava – Valašské Meziříčí / Frenštát pod Radhoštěm, pro kterou nakoupíme nové jednotky push-pull a využijeme na ně dotaci z Operačního programu Doprava. Výrobce těchto nových patrových jednotek jsme již vybrali,“ pokračoval s tím, že začátkem dubna by České dráhy měly podepisovat kontrakt se společností Škoda Transportation na dodávku těchto souprav. Ty by pak výrobce měl začít dodávat v roce 2021.

„Jedná se o soupravu, která má i řídící vůz. Buď ji tlačí nebo táhne lokomotiva, a to dieselová nebo elektrická. V první fázi ji bude tahat lokomotiva 750, což je modernizovaný brejlovec. Jakmile bude trať elektrifikovaná, přepřáhne se jednoduše na elektrickou lokomotivu,“ vysvětlil Kupec.

Kromě nákupu nových souprav se navíc České dráhy chystají modernizovat ty stávající. I v nich tak čeká na cestující větší komfort a pohodlí.

„Modernizace se dočkají motorové jednotky řady 810 jezdící na krátkých lokálních tratích. Navíc jednáme s krajem o další budoucnosti, abychom měli jednopodlažní jednotky pro 150, 240 cestujících. Jde o nízkopodlažní, moderní jednotky se vším, co k nim patří,“ přiblížil generální ředitel národního dopravce.

Vondrák: Důležité je, že se za stejnou cenu zvýší kvalita dopravy

Podle hejtmana Moravskoslezského kraje Ivo Vondráka se díky zajištěné autobusové i železniční dopravě regionu rýsuje zajímavá budoucnost.

„Pravidelně navštěvuju gymnázia a střední školy a čím dál častěji slyším dotazy typu, za jak dlouho se dostaneme do Prahy a co můžeme udělat pro to, aby to trvalo kratší dobu než doposud. Vypadá to tak, že v roce 2025 bude hotový první úsek vysokorychlostní tratě, který pomůže zrychlit cestu z Ostravy do Prahy, která bude v budoucnu o půl hodiny a posléze i o hodinu kratší, než je tomu nyní,“ zdůraznil Ivo Vondrák.

„Pořád ale musíme řešit zbylou část, tedy jak se dostat na železniční uzel do Ostravy tak, abychom se pak rychle mohli přesunout do Prahy. Je tak před námi spousta výzev. Jsem rád, že jsme se domluvili na spolupráci, bude to především o kvalitě. Nejde jenom o to, abyste se dostali z jednoho místa do druhého, ale také o to, v jakém komfortu a s jakými službami za zády. Věřím tomu, že obyvatelé kraje uznají, že doprava bude fungovat,“ řekl.

Kraj v následujících pěti letech přispěje na provoz vlakových linek v regionu minimálně částkou 4,4 miliardy korun. „Důležité je, že se za stejnou cenu zvýší kvalita dopravy,“ poznamenal Vondrák.

V tomto ohledu byla vyjednávání mezi krajem a národním dopravcem velice náročná a dlouhá. „Jednání s krajem byla velmi věcná, pragmatická. Na lidech zodpovědných za dopravu je vidět, že uvažují koncepčně, mají jasné představy o tom, jak by měla být rozvíjena osobní železniční doprava,“ poznamenal Miroslav Kupec.

„Vyjednávání nebyla jednoduchá, protože kraj trvá na tom, aby služba, za kterou zaplatí, byla co nejlepší. Vždycky je to otázka kompromisu. Dohodli jsme se na všem, co kraj očekával. Smlouva, která se podepsala, je ke spokojenosti obou stran,“ dodal.

Po roce 2025 by mohl dopravu v kraji obstarávat i některý ze soukromých dopravců

Moravskoslezský kraj nevypisoval výběrové řízení na nového dopravce, protože České dráhy zajišťují veřejnou železniční dopravu v kraji od doby, kdy kraj vznikl.

„Za dotační peníze České dráhy nakoupily nové Elefanty a Pantery. Kvůli udržitelnosti mají právo jezdit svými vlaky na hlavní trati až do roku 2025. Hlavní tratí myslím úsek od Mostů u Jablunkova až do Olomouce. Pokud někdo má 75procentní monopol na této trati, tak by byl nesmysl vypisovat výběrové řízení na nového dopravce,“ popsal náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Toto ostatně uznali i ostatní dopravci. RegioJet i Leo Express. „Všichni řekli, ať to sjednotíme v roce 2025, kdy si to budou moct rozdat ve férové soutěži,“ přiblížil Unucka s tím, že soutěž už však kraj pravděpodobně vyhlásí příští rok.

„Předpokládáme totiž, že rok se budou připravovat nabídky, rok se budou firmy hádat u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a dva roky se budou vyrábět nové soupravy, protože dodavatel má vždycky dva roky na dodání. Takto to tak akorát vyjde,“ vypočítal Unucka.

Moravskoslezský kraj tak patří k prvním třem krajům v Česku, který má zajištěnou kompletní dopravní obslužnost na železnici od prosince 2019, kdy končí většina stávajících smluv.

„V tuto chvíli má smlouvu s Českými drahami ještě Pardubický a Plzeňský kraj. Ostatní jsou v tomto ohledu hodně pozadu a vzhledem k tomu, že je třeba mít smlouvy podepsané do konce roku, budou to mít hodně složité, protože vím, jak náročná jednání to byla. Nezbývá, než doufat, že to zvládnou,“ uzavřel Unucka.