LEGENDY MHD
26/03/2018 Admin PATRIOT

Legendy ostravské hromadné dopravy: Té trojka vydržela v Ostravě skoro 40 let

Magazín PATRIOT a Dopravní podnik Ostrava připravili seriál, ve kterém postupně představí legendární vozy ostravské hromadné dopravy.

Legendární „té trojka“ byla pokračováním typové řady tramvají koncepce PCC vyráběných ve smíchovské Tatře. Byla jednodušší na výrobu a oproti předchozímu typu T 2 se díky širokému využití skelných laminátů podařilo snížit hmotnost vozu.

Velmi nadčasový design vtiskl novému vozidlu výtvarník František Kardaus. První prototyp vyjel na pražské koleje na podzim 1960, sériová výroba byla zahájena o dva roky později. Dodávky směřovaly postupně do všech měst s perspektivní tramvajovou dopravou v Československu.

Rok výroby 1970
Zařazen do provozu 1. 3. 1970
Vyřazování z osobní dopravy začalo v roce 1996

Tramvaj T 3 a její další modifikace byly ve velkém úspěšně exportovány do zemí východního bloku, zejména však do tehdejšího Sovětského svazu. Celkem bylo v letech 1962 až 1997 vyrobeno více než 14 000 vozů T 3 a dalších zhruba 2 600 vozů bylo odvozeného typu T 4.

Dopravní podnik města Ostravy se prvních dvaceti vozů T 3 dočkal na podzim roku 1965 a do roku 1976 bylo zařazeno do provozu celkem 97 „té trojek“ čísel 701 až 797. Další dodávky těchto vozů pro tuzemsko následovaly po několikaleté přestávce až v roce 1982, kdy začala výroba „té trojek“ vycházejících z exportní varianty pro Sovětský svaz.

Z této výrobní série bylo dodáno v letech 1982 až 1987 celkem 127 vozů označených T 3 SUCS, které obdržely čísla 901 až 1027. Kromě toho ostravský dopravní podnik odebral jako náhradní díl tři úplné vozové skříně a dále dvacet skeletů, které byly v letech 1996 a 1997 použity pro kompletaci nových vozů T 3 G čísel 1028 až 1047.

Změn doznal interiér většiny vozů, kde největším přínosem pro cestující byla náhrada původních laminátových sedadel novými plastovými s textilním potahem. Hromadné vyřazování starších vozů T 3 probíhalo od roku 1996 až do roku 2009.

Jako reprezentant této nejpočetnější typové řady tramvají byl pro sbírku Dopravního podniku Ostrava vybrán vůz číslo 752. Více než 39 let trvající provozní nasazení si však vyžádalo mnoho úprav a změn.

Při dílenských opravách došlo kromě jiného k demontáži nevyužívané pokladny průvodčího, k odstranění vnějších ozdobných lišt, instalaci uzavřené kabiny řidiče, dosazení elektronického informačního systému a změně venkovní nátěru na modrobílou kombinaci. Po vyřazení vozu z osobní dopravy a začlenění do sbírky byla zahájena příprava na renovaci do stavu před rokem 1979, čili s pokladnou průvodčího a červenokrémovým nátěrem.

Seriál čerpá z knihy Katalog historických vozidel Dopravního podniku Ostrava kolektivu autorů. Text vytvořili Jiří Boháček a Petr Mitáček, fotografie poskytla celá řada dárců, zaměstnanců a příznivců Dopravního podniku Ostrava.

Sdílejte článek