Nejnovější zprávy: Mladý muž (23) zemřel při tragické srážce dvou aut ​Seniory v Bohumíně bude na výlety po okolí vozit rikša

Proměny kraje

Letiště ožije, kraj podpoří linky do Vídně, Mnichova a Varšavy

​Krajští zastupitelé schválili financování spojené s novými leteckými linkami, které zajistí spojení mezi Ostravou a Vídní a Mnichovem.

Ilustrační foto: Archiv

Až to situace dovolí, začne se z Mošnova pravidelně létat také do Varšavy.

„Schvalovali jsme dvě možnosti financování týkající se letecké dopravy. V jednom případě jde o závazek veřejné služby, kdy bychom chtěli zajistit létání do destinací jako je Vídeň a Mnichov, protože jsou to destinace, které jsou klíčové pro rozvoj dalšího podnikání cizích majitelů firem v tomto regionu,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

„Dále se schvaloval příspěvek na soukromého investora, tedy létání do Varšavy, která představuje významný bod pro propojení směrem na sever. Všichni dobře ví, že tady máme dost severských firem,“ pokračoval.

„Pevně věřím, že to teď schválí ministerstvo dopravy, následně to poputuje do Bruselu ke schválení a pak bychom vyhlásili výběrové řízení na nového dopravce.“

Zastupitelstvo schválilo, že pokud dopravce bude vykazovat na lince do Vídně a do Mnichova nějakou ztrátu, kraj se na ni bude podílet.

„Je to zafixované do nějaké výše. Celkové náklady na provozování linky jsou 2,5 miliardy korun a my říkáme, že pokud nevydělá půl miliardy, tak do nějaké výše mu to budeme hradit. To je naše podpora, ale má striktní podmínku, chceme vidět účetnictví,“ podotkl Jakub Unucka, náměstek hejtmana pro dopravu a silniční hospodářství.

„Podpora se vyplatí na základě auditu o účetnictví. Předpokládáme tak, že spousta firem do tohoto nebude chtít jít. Není to krajský výmysl, ale podmínka Evropské unie,“ dodal s tím, že do výběrového řízení by se měli přihlásit tři dopravci. „Ti tvrdí, že to všechno dává hlavu a patu. Má to pro ně smysl,“ ubezpečil.

V případě letů do Varšavy jde o jiný byznysový model. U polské metropole se předpokládá, že Varšava získá klienty z Ostravy, kteří přes ni budou létat do USA a do Asie.

„Poskytneme peníze na rozvoj, rozlétání linky. Ty by se nám pak měly vrátit z následných letů z Varšavy dále do světa. Momentálně jsou však Boeingy 737 MAX uzemněny, takže na této trase není čím létat,“ vysvětlil Unucka.

To prvních letů do Vídně a Mnichova by se cestující mohli dočkat už na konci letošního roku. „Pokud se nic nezadrhne na ministerstvu dopravy či v Evropské komisi, tak by se mohlo létat už na konci tohoto roku. Reálnější je však spíše březen 2020,“ poznamenal náměstek s tím, že obě linky by měly létat dvakrát denně.

„Pokud by byla Vídeň hodně úspěšná, ve hře by byla i třetí rotace denně.“

Moravskoslezský hejtman už minulý týden mluvil o tom, že vedení kraje chce propojit region se světem.

„Letiště vnímáme jako vstupní bránu pro to, co se tady děje. V Moravskoslezském kraji působí 250 firem, jejichž majitelé jsou lidé ze zahraničí. Na to musíme reagovat, takže se bavíme o linkách Vídeň, Mnichov tak, aby létaly minimálně dvakrát denně,“ řekl Vondrák.

„Mnichov je důležitý z toho pohledu, že hodně firem v kraji je německých, navíc mnichovské letiště představuje návaznou konektivitu do celého světa, což považujeme za velice důležité,“ pokračoval s tím, že Vídeň pak představuje typický hub s napojením do celého světa.