Nejnovější zprávy: Na přejezdu ve Frýdku-Místku narazil vlak plný lidí do náklaďáku Zeď nad Bazaly pokryjí barvy s ostravským prachem

Proměny kraje

Linka Mošnov-Varšava: od jara pětkrát, od září desetkrát týdně!

Moravskoslezský kraj už delší dobu usiluje o to, aby se z Letiště Leoše Janáčka Ostrava létalo do významného evropského hubu. Díky polskému LOTu se od 30. března 2020 bude létat pětkrát týdně do Varšavy. Po půl roce se počet rotací na této lince zdvojnásobí.

Ilustrační foto: Archiv

Vedení Moravskoslezského kraje usilovalo o to, aby se z Mošnova létalo i do Vídně a Mnichova. Jenže nenašlo žádného dopravce na tyto linky. I z tohoto důvodu se rozhodlo navýšit počet rotací mezi Ostravou a Varšavou z původně zamýšlených pěti na deset týdně.

„Nechali jsme aktualizovat analýzu, která měla ověřit, zda letecké spojení mezi Ostravou a Varšavou dosáhne rozumné návratnosti investice v případě, že bude změněn počet rotací a výše podpory. Ukázala, že i při podpoře 800 tisíc eur ročně při 10 rotacích týdně je linka pro kraj ekonomicky rozumná a přináší profit,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák s tím, že krajští zastupitelé proto ve čtvrtek schválili financování zvýšeného počtu leteckého spojení do Polska.

LOT tak bude jedinou tradiční leteckou společností provozující lety z třetího největšího města Česka. Lety na této trase budou obsluhovat letadla Bombardier Q400 a Embraer 170/175, na jejichž palubách se nachází 70 až 82 sedadel ve třech cestovních třídách.

„Letový řád je připraven tak, aby umožnil cestujícím z Polska a četných letišť v regionu rychlý a pohodlný přestup ve Varšavě na lety do Ostravy. Opačným směrem, cestou z Ostravy LOT zajišťuje svým cestujícím přístup k rychlým přestupům na Chopinově letišti na evropské linky mimo jiné do Bruselu, Paříže, Amsterdamu a Düsseldorfu. Cestující získají také možnost využít dálkové lety například do USA, Kanady a do Asie - Singapuru a Soulu,“ uvedl už dříve člen představenstva LOT Polish Airlines Stefan Malczewski s tím, že od září se pak počet rotací navýší na dvakrát denně.

„Je to do jisté míry přelomový krok pro naše letiště, protože jsme našli silného partnera, který je známý ve světě, má obrovskou sílu a zabývá se také svým rozvojem. Našli jsme spojení do Varšavy. V daný okamžik je to tak, že od 30. března budeme létat pětkrát týdně, a to tak, aby ti, kteří tuto linku využijí, mohli následně létat do 111 destinací, které jsou z Varšavy dostupné. Od září se pak počet rotací zvýší na deset týdně,“ řekl Ivo Vondrák.

„Touto linkou jsme chtěli zahraničním zaměstnavatelům a firmám, kterých je v kraji přes 250, umožnit dostat se do světa, a naopak také ze zahraničí tady k nám. Je to něco, co je hodně důležité. Vidím perspektivu i v další spolupráci. Uvidíme, jestli najdeme ještě další destinace. Nyní je to na nás všech, abychom využili toho, že tady máme takového partnera a začali létat,“ pokračoval.

Linka je v režimu soukromého investora, takže ji kraj musí podpořit, byť moravskoslezský hejtman věří, že to v budoucnu nebude potřeba.

„Tato linka bude fungovat stejně jako linka, která létala do Dubaje. Fungovala na principu soukromého investora. Chováme se jako kterýkoli soukromník, který by tuto linku chtěl rozlétat. Prvních pět let na ni budeme přispívat a očekáváme, že v dalších letech bude zisková v řádech sedmi procent ročně,“ přiblížil náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka s tím, že je to zcela v souladu s evropskou legislativou.

„EU povoluje pouze dva principy. A sice závazek veřejné služby nebo princip soukromého investora,“ dodal.