Martin Klíčník: Do vývoje nového Tucsonu jsme se zapojili už od prvních výkresů
Každý nový model znamená pro inženýry a konstruktéry více kompetencí, nové dovednosti a zkušenosti, i větší odpovědnost za jeho vývoj.
Více nám řekl Martin Klíčník, který v Hyundai Motor pracuje už sedmnáct let.
Jste jeden ze služebně nejstarších zaměstnanců, nebo dokonce jeden z prvních?
To je pravda, jsem tady skutečně jeden ze služebně nejstarších. Mám číslo 345.
Na jaké pozici jste začínal a na jaké jste dnes?
Nastoupil jsem na pozici manažera na oddělení kvality montáže. Má dnešní role je vedoucí divize výroby, takže zastřešuju veškerá výrobní oddělení včetně údržby.
Kolik kolegů dnes řídíte?
Celkem přes dva tisíce. Kromě administrativy, kvality, financí a nákupu jsou to v podstatě všichni zaměstnanci našeho závodu.
Jakými pozicemi jste během sedmnácti let prošel?
Začínal jsem na oddělení kvality, jako manažer sekce kvality montáže, pak jsem byl vedoucí oddělení kvality, pak vedoucí subdivize kvality, vedoucí subdivize výroby a teď jsem vedoucím divize výroby.
Jaká je vaše role v managementu firmy? Pokud to správně chápu, tak jste jeden z nejvýše postavených Čechů v Hyundai.
Máte pravdu, reportuju přímo panu prezidentovi. Zatím jsem jediný Čech na takové pozici, ale věřím, že se ke mně v krátké době přidají další kolegové.
Co všechno jste musel prokázat, abyste se do této manažerské pozice dostal? Co bylo nejtěžší na tom toho dosáhnout?
Myslím, že ten proces byl postupný, plynulý. Nebylo tam nic extrémně těžkého. Záleží na tom, aby člověk neustále věděl, kam se chce se svou sekcí či oddělením dostat, a snažil se přesvědčit a motivovat okolí, aby ho v tom podpořilo.
Byl jste u zavádění výroby Tucsonů, nebo jste přišel do rozjetého vlaku?
Nastoupil jsem v roce 2007 a tady ta fabrika ještě nestála. Na místě dnešního skladu hotových vozidel jsme měli unimo buňky, tam jsme seděli v našich dočasných kancelářích, a haly byly ve výstavbě. Začátek výroby byl v listopadu 2008. Rok jsme tu připravovali výrobu.
Byla zde v Nošovicích výroba Tucsonů už od začátku?
Ne, jako první se začaly vyrábět Hyundai i30 první generace. Nějakou dobu potom jsme vyráběli i30 a menší MPV modely Hyundai ix20 a také Kia Venga. Naše sesterská firma Kia Slovakia vyráběla svého Ceeda a SUV modely Sportage a ix35, což je druhá generace Tucsonů jen s jiným názvem. Tato kombinace, kdy my jsme dělali spíše menší auta, oni větší, nebyla úplně v souladu s tehdejšími požadavky trhu. My jsme neměli objednávky a Kia byla zase přetížená. Koncept se změnil a my děláme Hyundai a oni dělají Kia.
Kdy se Tucson začal v Nošovicích vyrábět?
Hyundai ix35 se u nás začal vyrábět v roce 2011. Název ix35 je pro evropský trh, pro jiné trhy se používalo označení Tucson.
Jaký byl první nošovický Tucson? V čem byla jeho síla a základ úspěchu?
Auto bylo a je mimořádně úspěšné. Řekl bych, že mimořádně úspěšná byla až třetí generace a samozřejmě ta současná. Na vývoji druhé generace jsme se nepodíleli, tehdy jsme jen převzali výrobu. Hlavní gró přišlo až s Tucsonem třetí generace, kdy už jsme se plně zapojili do vývoje. U předchozích velkých projektů jsme spíše sledovali, co se děje. Aktivně jsme se zapojovali jen do projektů menších. Až třetí generace, kterou interně označujeme TLe, byla první, kde jsme plně aplikovali takzvané crossfunctional (mezioborové) týmy, které se zapojily do vývoje vozu – ne ani tak ze vzhledové stránky, ale spíš ze stránky vyrobitelnosti a finální kvality auta pro evropského zákazníka. Takže nás zajímaly například dynamické vlastnosti a verifikace asistenčních systémů v evropských podmínkách.
To je ten základ jeho úspěchu? Vím, že třetí generace Tucson je považována za mimořádně kvalitní auto.
Říká se, že třetí generace byla vyvinuta v Koreji a doladěna v Německu. Jízdní vlastnosti přizpůsobené evropskému zákazníkovi byly skutečně laděny v německém technickém centru. Když jsme se zapojili do přípravy třetího Tucsonu, tak jsme se zapojili z takzvané fáze SP1. To je fáze, která ještě probíhá v Koreji. Naši konstruktéři tam jeli a když auto poprvé viděli, tak jim, lidově řečeno, spadla brada. Auto bylo vynikající po vzhledové stránce, i po stránce dynamických a jízdních vlastností. Tucson přišel s novou platformou kompletně připravenou pro evropský trh.
Foto: Vladimír Pryček
Jaký je aktuální nový Tucson čtvrté generace? Jak se změnil?
Když se podívám na nový Tucson, tak je to po designové stránce úplně jiné auto. Já nejsem produktový specialista, nebudu se pouštět do popisu designu exteriéru, ale nový Tucson je v porovnání s předchůdcem extrémně nabitý elektronikou konektivity a asistenčních systémů. Co se týče motorizací, tak nový Tucson vyrábíme s naftovým i benzínovým motorem včetně hybridní a plug-in hybridní verze. Tucson třetí generace míval okolo dvaceti pěti, šesti řídících jednotek a současný Tucson přichází s pětačtyřiceti řídícími jednotkami v základním provedení, v plug-in hybridní verzi je to kolem šedesáti. Toto vše jsou věci, které hodně ovlivní samotnou přípravu výroby – musíme dávat mnohem větší důraz nejen na to, abychom vyrobili karoserii a auto správně namontovali, ale také na prověření všech systémů, které v autě jsou, jakým způsobem komunikují, jak se navzájem ovlivňují, udělat jejich správnou kalibraci a zároveň splnit veškeré požadavky, které jsou na nás kladeny i ze strany evropských regulací.
Jak moc se změnila role vašich kolegů při přípravě výroby a při výrobě nového vozu? Co vše se posunulo za dobu, kdy se Tucsony vyrábí?
U Tucsonů třetí generace jsme do procesu vstoupili ve fázi SP1, což je testovací fáze těsně před tím, než začnou další testovací fáze na naší lince. Teď momentálně vstupujeme už do fáze výkresů. Na časové ose jsme se hodně posunuli.
Ve vývoji jste tedy plně zapojeni.
Nepracujeme na návrzích klasického designu, ale když vznikají výkresy, tak máme možnost se na nich velmi aktivně podílet.
Znamenalo to pro vás, že jste museli najít nové kolegy, jinak specializované a jinak vzdělané?
Ano, postupně tým rozšiřujeme. V tomto roce jsme nabrali čtrnáct dalších kolegů, kteří se zapojili do přípravy nových modelů. Nehledáme vyloženě nové specializace, ale nárůst elektroniky ve voze je velký a na to musíme reagovat.
Z důležitých částí našich linek jsme si vytvořili digitální dvojčata – 3D modely, abychom si zjednodušili proces přípravy. Monitorujeme také to, jak moc jsme schopni připravit auto do výroby. S naší matkou si jasně rozdělujeme zodpovědnosti, takže víme, co všechno jsme v rámci výroby schopni zastřešit. Na finálním vývoji nové generace Kony Electric, kterou jsme začali vyrábět v loňském roce, jsme se podíleli zhruba padesáti procenty. Do procesu vývoje jsme vstoupili již v roce 2021.
Při následující modelové změně, bohužel vám nemůžu říct, kdy a co to bude, tak věřím, že se dostaneme na sedmdesát procent. Samozřejmě jsou věci, které nebudeme schopni zastřešit. Máme zde přes pět set robotů, na svařovně je jich téměř čtyři sta. Když připravujeme nový model, tak musíme všechny tyto roboty připravit pro nový model. Nastavit čtyři sta robotů najednou v krátké době není jednoduché, k tomu potřebujeme velké množství lidí. Na to určitě budeme i nadále používat support.
Počítá se s další generací Tucsonů?
Ano.
Jaká bude? Bude plně elektrická?
Odpovím vám obecně. Plánujeme vyrábět různé varianty pohonu.