Počet cestujících v minulých letech trvale klesal. Vedení města dlouhodobě avizuje, že chce aby se lidé k cestování veřejnou dopravou vrátili, což by mohlo také snížit znečištění ovzduší.
Zlepšit vnímání městské hromadné dopravy má pomoci několik novinek, například už zavedené četnější čištění vozidel, kamery v tramvajích a trolejbusech, které mají zvýšit bezpečnost cestujících a odradit vandaly, nebo SOS tlačítko, jímž by si lidé v případě problémů měli přímo přivolat pomoc městských strážníků.
Od ledna navíc město již není při cestování rozděleno na čtyři zóny, což zjednodušilo cestování, protože si cestující nemusí hlídat, v jaké zóně zrovna jsou.
„Intenzivně jsme pracovali na zpříjemnění a zjednodušení cestování MHD. Nárůst (počtu) cestujících ukazuje, že jsme zvolili správný směr. Věřím, že se již jedná o trvalý trend,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.
Další cestující by podle mluvčí mohly přilákat nové tramvaje švýcarské značky Stadler, které by ve městě měly jezdit v příštím roce. Do roku 2020 chce dopravní podnik z běžného provozu vyřadit také naftové autobusy a nahradit je dopravními prostředky šetrnějšími k životnímu prostředí.
Dopravní podnik Ostrava, který zaměstnává zhruba 1900 lidí, je akciovou společností ve vlastnictví města. Ročně hospodaří zhruba s 1,5 miliardy korun. Z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.