Nejnovější zprávy: Průlomová novinka. Záchranáři mohou poskytnout transfuzi už ve vrtulníku Česká stopa v Londýně. Na opravu Big Benu bylo použito lešení z Karviné

Kultura

Figurky jako diváci, místo vzduchu dusík. Jak se měří akustika v modelu koncertního sálu

Magazín PATRIOT byl jako jediné médium z Moravskoslezského kraje přítomen unikátnímu měření akustiky modelu budoucího koncertního sálu, který má vzniknout v Ostravě.

Foto: Radim Kolibík

Jen si to představte: desetkrát zmenšený model koncertního sálu, v něm sedící figurky diváků, supercitlivé mikrofony, hadice, které vhánějí do modelu plynný dusík.

Foto: Radim Kolibík

Světově proslulá japonská firma Nakata Acoustics končí ve specializované dílně společnosti Aveton v Mnichově Hradišti se sérií unikátních měření. Jejich cílem je najít akustické vady a ověřit, že tvar sálu vycházející z výpočtů a počítačového modelování a použité materiály zajistí, že zvuk v ostravském koncertním sále bude čistý a bohatý.

„Bohatost znamená, že energii v prostoru uchováme po dlouhou dobu, takže se budete cítit, jako byste byli zahaleni zvukem. To vyvažujeme jeho čistotou, abychom se ujistili, že slyšíte celý orchestr, každou notu, každou nuanci. Že vše, co orchestr hraje, je věrně přenášeno publiku,“ popisuje vedoucí týmu Erik Bergal z Nagata Acoustics.

Erik Bergal z Nagata Acoustics (vlevo) Foto: Radim Kolibík

Model, ve kterém po tří měsíců akustici pracovali, má i své další využití – v následujících týdnech bude převezen do Ostravy, kde bude v městské galerii PLATO zpřístupněn veřejnosti. Poté by mohl být k dispozici studentům pro edukační účely na některé z ostravských vysokých škol.

„Ostrava se o výstavbu kvalitního koncertního sálu pokoušela v uplynulých 160 letech již šestkrát a až nyní, posedmé, jsme jeho realizaci zdaleka nejblíž. Přes všechny okolnosti, jež ovlivňují současnou ekonomickou situaci, proto pokračujeme v intenzivní práci a neděláme žádné ústupky. Zajištění špičkové akustiky prostřednictvím ukončených akustických měření, a z nich vyplývajících dílčích úprav řešení, je tak dalším dosaženým milníkem. Sám autor návrhu architekt Steven Holl při své loňské návštěvě v Ostravě zdůrazňoval zásadní význam nekompromisní akustiky pro úspěch celého projektu,“ říká Tomáš Macura, primátor města Ostravy.


Foto: Radim Kolibík

Jak se vlastně akustika v modelu testuje? „Napřed se vše odehrává v počítači, probíhá počítačové modelování. To je fáze, kdy rozvíjíme akustickou kvalitu sálu. Analyzujeme, jak se zvuk pohybuje v prostoru, abychom zajistili, že každé sedadlo v sále má dobré akustické podmínky. Samozřejmě, ne vše jde simulovat. Proto musíme mít skutečný model a v něm zvuk testujeme, vyhodnocujeme. Uvnitř modelu jsou umístěna čalouněná křesílka a figurky z extrudovaného polystyrenu s vlasy a oblečky, které mají napodobit posluchače v sále. Simulují akustickou pohltivost posluchačů. I přítomnost lidí v sále mění akustické parametry prostoru," říká Erik Bergal z Nagata Acoustisc.

"Ke konci měření naplníme celý model plynným dusíkem, protože uvnitř modelu musí být všechny naše frekvence desetkrát vyšší než normálně, jelikož jde o měřítko jedna ku deseti. Vlastnosti zvuku se ve vzduchu od normálních frekvencí liší. Ale díky naplnění sálu dusíkem nasimulujeme co nejvěrohodnější prostředí a získáme přesnější hodnoty měření,“ dodává Erik Bergal z Nagata Acoustisc.

Výsledky těchto měření jsou pak předány k zapracování. Naplánovány byly tři série měření. Po prvních dvou sériích proběhlo vyhodnocení, na jehož základě došlo k úpravě některých detailů návrhu řešení. Poslední série měření, která je nyní téměř u konce, tyto úpravy ověřuje.

"Trochu s napětím jsme očekávali, jak velké tyto změny budou a zda budou mít dopad na tvarové či materiálové řešení sálu. Výsledkem měření, které mělo potvrdit prostorovou akustiku, byly však jen drobné úpravy balkónů, propustnosti některých odrazových ploch. Jsou to drobné věci, které obyčejný člověk na první pohled nepozná," řekl Magazínu PATRIOT s ulehčením architekt Martin Kropáč.

Foto: Radim Kolibík

Velký ostravský koncertní sál s kapacitou 1300 míst v hledišti, uspořádaném do takzvaného vinohradu, bude rozčleněn do menších sekcí a část hlediště bude i za samotným pódiem. „Koncertní sál je místem setkávání lidí, je v něm určitá intimita. Ten ostravský má pódium umístěné uprostřed a lidé jsou rozesazeni okolo. Budete sedět v publiku a moct pozorovat i ostatní. Všichni tak budeme v jednom prostoru a komunikujeme prostřednictvím hudby,“ říká Erik Bergal z Nagata Acoustics.

"Nejbližší podobné schéma můžete vidět například v Berlíně ve filharmonii, kde je toto rozmístění aplikováno stejným způsobem. Sál je tam větší, ale princip prostorové akustiky je tam obdobný. Jednak jsou diváci daleko blíže účinkujícím, je tam určitě větší intimita představení a zároveň je tam akustika daleko lepší než u běžných ortogonálních sálů," uvedl Martin Kropáč.

Celá rekonstrukce domu kultury by včetně stavby koncertního sálu mohla být hotova při optimistických předpovědí už v roce 2026. Je to reálné a počítá město Ostrava i s nějakými krizovými situacemi?

"Bavíme se o historické budově a historické budovy vždy skýtají překvapení. Na tomto projektu se provádělo a stále provádí celá řada různých průzkumů, které mají o této budově odhalit co nejvíce. Běžně se stává, že ve chvíli, kdy zasáhnete do historického objektu, vás něco překvapí a musíte na to nějakým způsobem reagovat. Co se týče technické stránky, tak v tuto chvíli jsme ve schvalovacím procesu a je pouze otázkou, jak bude probíhat. Máme připraveny veškeré podklady, nicméně nikdy se nedá vyloučit, že nějaká komplikovanější situace nastane. To poslední je samozřejmě to, že potřebujeme partnerství řady subjektů včetně státu, které jsou pro nás velmi důležité, abychom mohli nastoupit do hlavních fází," řekla Magazínu PATRIOT Zuzana Bajgarová, náměstky primátora Ostravy pro investice.

Zuzana Bajgarová. Foto: Radim Kolibík

A cena projektu? "Zastupitelům města jsme prezentovali tři možné scénáře této investice. Scénáře v zásadě odrážejí aktuální cenovou úroveň, která jak všichni víme, vlivem řady okolností roste. Pokud jde o celkové náklady projektu včetně projekčních prací a dalších, tak se dnes pohybujeme na hodnotě 3,2 miliardy korun. Opět říkám, že je potřeba se na to dívat tak, že se nejedná pouze o přístavbu koncertního sálu, ale také o rekonstrukci velkého Domu kultury města Ostravy," uvedla náměstkyně.

"Počítáme s vícezdrojovým financováním. Samozřejmě to zahrnuje zdroje ze strany města. Poctivě si na to již několik let spoříme peníze. V roce 2019 jsme založili takzvaný Fond pro financování koncertního sálu, kam každým rokem přikládáme minimálně sto, ale mnohdy i více milionů korun. Dalším zdrojem financování jsou domluvené dotace od Moravskoslezského kraje i od státu. Tyto dotace jsou podpořeny memorandem, které jsme uzavřeli před dvěma lety. Dále počítáme s prostředky z Fondu pro spravedlivou transformaci v rámci třetího pilíře, což je úvěrový nástroj pro veřejný sektor. Jedná se o jakousi kombinaci zvýhodněného úvěru Evropské investiční banky a grantu Evropské komise. V neposlední řadě počítáme s využitím dílčích dotací z národních dotačních programů na energetické úspory a další faktory. Jedná se o veskrze multizdrojové financování, které jakkoliv si to nepřeji, tak i v případě vypadnutí některého zdroje, dokážeme bez problémů nahradit," doplnil primátor Ostravy Tomáš Macura.

Autorem návrhu koncertního sálu a rekonstrukce Domu kultury města Ostravy je přední americký architekt Steven Holl se svým studiem Steven Holl Architects z New Yorku ve spolupráci s pražským studiem Architecture Acts. Projekt je už nyní prestižním americkým magazínem Architizer zařazen mezi 10 nejočekávanějších staveb celého světa.

Vizualizace: se svolením Steven Holl Architects

Výsledné dílo má potenciál stát se novou ikonou významné kulturní metropole. Vedle velkého koncertního sálu s kapacitou 1300 míst nabídne budova zázemí pro 100členný orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava, komorní sál s kapacitou 515 míst, edukační centrum s kapacitou 200 míst, nahrávací studio světových parametrů, divadelní sál s kapacitou 490 míst, restauraci, kavárnu, salónky a další prostory pro volnočasové aktivity.

A jak si s několikaletou ztrátou domovské scény poradí ostravští filharmonici? "Naše společnost musí dále existovat, udržovat se v pohybu a i za této situace se dále rozvíjet. Zejména v posledním roce jsme věnovali zvýšené úsilí k nalezení vhodného prostoru. Jako nejvhodnější místo se ukázalo bývalé kino Vesmír, které nám bude po dobu celé stavby plně k dispozici. Bude sloužit jako zázemí a zároveň také jako provizorní koncertní sál," řekl ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla.

Jan Žemla (vlevo) s primátorem Tomášem Macurou. Foto: Radim Kolibík

"Dojde k určité akustické úpravě sálu kina Vesmír, aby neutrpěl komfort posluchačů. Samozřejmě utrpí komfort nás filharmoniků, protože tento prostor je jednoduše menší. Zásadní ale je, že jsme prostor našli a budeme ho moci plně využívat. Kancelářské zázemí se přesune do úplně jiných prostor. Současná stávající budova nám samozřejmě umožňovala mít vše na jednom místě a v tomto se náš standard bohužel sníží," uvedl ředitel Žemla.