Společnost
14/09/2024 Václav Menšík

Monty. Příběh neobyčejné školy se píše už 20 let

Foto: Vladimír Pryček

Anglickou školku Monty založili mladí manželé Alexandra a Petr Vidlákovi v roce 2005 jako první zařízení tohoto typu a zaměření v Ostravě a v celém kraji.

V té době jim bylo jen něco přes třicet, ale měli hlavy plné ideálů a představ o lepší škole, která se bude vymykat tehdejším standardům panujícím ve státním školství.

Chtěli školu, v níž bude mít každé dítě šanci uspět a radovat se z učení. Angličtinu v časech počínajícího rozvoje internetu – mimochodem, ve stejném roce vznikl také Facebook – považovali za jazyk budoucnosti a univerzální dorozumívací prostředek, takže seznali, že je nutné s ním začít seznamovat děti už od nejútlejšího věku. A to i přes tuhý odpor starší generace a různých pedagogických a psychologických teorií o škodlivosti učení se cizímu jazyku v období rozvoje mateřského jazyka. V tehdejší tmavé, ale velmi svobodné Ostravě, kterou teprve čekal bouřlivý vývoj následujících let, příchod velkých zahraničních investorů a také mnoha cizinců z mnoha zemí, měla většina lidí k soukromému školství odpor a o výuce angličtiny jiným způsobem než biflováním slovíček a gramatiky, neměla ani ponětí.

V Monty bylo už od 1. září roku 2005 jasné, že se děti budou učit úplně jinak, přirozeně, simulací bilingvního domácího prostředí, v němž se anglicky komunikuje běžně a nepřetržitě. Prvním učitelem byl tedy vedle Saši a Petra dnes již legendární Greg z Velké Británie, pro něho to byla mimořádně dobrodružná zkušenost – ocitnout se v cizím a tehdy ještě výrazně postkomunistickém šedivém městě bez jakéhokoli kontaktu s jinými rodilými mluvčími. Stal se jedním z prvních expatů v Ostravě a kdyby zůstal, tak by byl jistě překvapen, kolik cizinců u nás žije a pracuje dnes, kolik z nich tady má rodiny a plánuje svou budoucnost.

Vše začalo malou školkou v pronajaté vilce v Třebovicích pro pár dětí. Doslova pár, protože v roce 2005 jich bylo jen sedm statečných. Ze všech z nich jsou dnes úspěšní dospělí lidé, kteří jsou rozeseti na univerzitách doslova po celém světě. Rodiče předškoláků si doslova vynutili založení základní školy. To se podařilo už v roce 2008 i díky velké a dnes již bohužel nereálné politické a osobní podpoře tehdejšího vedení kraje, konkrétně nesmírně osvícené Jaroslavě Wenigerové, náměstkyni hejtmana pro školství. První ročníky se podařilo vystavět díky obětavé práci nejen obou zakladatelů, ale hlavně dalších vynikajících pedagogů, jakými byli Angličané Sarah Mason a Matthew Mayer, ale také Olga Wickwar, která se vrátila po mnoha letech sbírání zkušeností z Velké Británie i se svým norfolským budoucím manželem.

V každé třídě prvního stupně školy je vždy jeden český pedagog, jeden rodilý mluvčí a jeden asistent, který pomáhá s individuálními úkoly. Kaž­dá třída základní školy má maximálně 16 dětí, stejně jako každá skupina ve školce. Pouze toto zajišťuje skutečně individuální přístup ke každému žákovi. Ten tak může dosáhnout osobního maxima v oblastech, pro které má předpoklady, a tak se z něj postupně stane kvalitní oborový specialista s velkým všeobecným přehledem, a především vynikající znalostí angličtiny. Mimochodem škola je akreditovaným centrem pro pořádání Cambridge zkoušek, které jsou mezinárodně velmi ceněné a uznávané na celém světě.


Foto: Vladimír Pryček

Druhý stupeň má zcela totožný vzdělávací program jako víceletá gymnázia, jen je opět výrazně individualizovaný, na rozdíl od klasických víceletých gymnázií. Také není na dítě vyvíjen nepřiměřený a jeho věku neúměrný tlak na výkon a na přípravu k přijímacím zkouškám. Monty je jednoznačně proti celostátnímu testování páťáků (prostřednictvím monopolu soukromé firmy) a v podstatě segregačnímu systému víceletých gymnázií, které dublují druhé stupně základních škol. Rozhodnutí o dalším studiu musí předcházet poctivé kariérní poradenství, a především dosažení určité míry zralosti a vyspělosti dítěte.

Z Monty se stala oáza modernosti a vyspělého světa vyhledávaná rodiči z Opavska, Frýdecko-Místecka, Novojičínska a dalších přilehlých okresů. Postupně se žáky naplnilo všech 9 ročníků po 16 dětech, s 50 pedagogy, rodilými mluvčími a asistenty. V roce 2008 přibyly také malé jesličky pro nejvíce deset dětí už od jednoho roku. Chloubou školy se ale stala Zero Class, tedy přípravka podle britského vzoru pro děti chystající se nastoupit do první třídy školy. Monty školkou a školou od té doby prošly již stovky dětí a dnes má takřka naplněnou kapacitu 250 žáků a studentů, jimž se věnuje 72 pedagogických a nepedagogických pracovníků.

Od roku 2012 sídlí Monty School ve vlastní budově v Porubě. V roce 2017 se dům podařilo díky úvěrům a podpoře státu kompletně opravit a zmodernizovat, ale přitom zachovat atmosféru malé a útulné školy, kde se všichni cítí dobře. Děti mají jen pro sebe velkou zahradu a hřiště, a rodiče zase velké parkoviště pro větší pohodlí a klid ráno i odpoledne. V roce 2018 bylo do rejstříku škol MŠMT zapsáno kombinované humanitní a přírodovědné lyceum, které uzavírá proces vzdělávání v systému Monty maturitou. V roce 2020, kdy začaly covidové uzávěry, byl otevřen první ročník Monty lycea. Byla to velká výzva zahájit výuku na třetím stupni hned v distančním režimu. Ovšem, povedlo se. Monty byla první škola v Ostravě, která zahájila druhý den po zavření škol přímou on-line výuku.

Monty lyceum dnes plnohodnotně nahrazuje a v oblasti šíře získávaných znalostí a dovedností překonává klasické gymnaziální studium. Pro všechny pedagogy je primárním cílem příprava studentů ke studiu na vhodně zvolených univerzitách u nás, v Evropě i ve světě. Samozřejmě by bylo skvělé, kdyby absolventi zůstávali na univerzitách v Ostravě, ale to už je úkol pro tyto vysoké školy, aby je zaujaly a nabídly špičkové studijní programy. Profil absolventa Monty School a Monty lycea je daný přístupem pedagogů a těsnou a neustálou spoluprací s rodinami. Monty student je aktivní, sebevědomý, rozhodný, tolerantní, otevřený všemu novému, kriticky myslící, toužící po poznání, mluvící perfektně anglicky a k tomu velmi dobře dalším cizím jazykem.

Monty School není konzervativní škola, ale zároveň není ani tzv. alternativní. V Monty vládne zdravý rozum, liberální pohled na dění v současném světě a odvaha vydávat se novými cestami. Cílem školy je naučit naše děti co nejvíce z nejdůležitějších věcí, které budou v životě potřebovat, aby měly vynikající výsledky, ale bez nadměrného blokujícího stresu a používání autoritativních pedagogických metod. Toho je dosahováno díky pečlivě vybíraným kolegyním a kolegům z různých zemí a kultur, kteří se obětavě a profesionálně věnují všem bez výjimky. Monty School už takřka 20 let hlásá do světa, že dává dětem náskok. Na základě všech pravidelných celostátních srovnávacích testů patří Monty School dlouhodobě mezi 5% nejlepších škol v Česku, což mluví za vše. Ale také každodenní výsledky práce této školy toto odvážné krédo rok co rok potvrzují.

Monty je zároveň jedna z mála soukromých škol v Ostravě, která nevznikla jako ryze byznysový nebo dotační projekt, ale jen z čistého nadšení obou zakladatelů, pedagogů a rodičů, kteří se rozhodli vzdělání svých dětí považovat za nejlepší investici do jejich i naší společné budoucnosti. Škola je financována ze školného a z nárokových dotací od státu, bez jakéhokoli kapitálu někoho tajemného zvenčí, takže Monty School a její vlastníci nejsou na nikom a ničem ekonomicky, politicky nebo snad ideologicky závislí.

V Monty vládne jen nadšení a jasná představa o ideálním vzdělávání, k níž se každým rokem o kousek přibližuje.

Nepopiratelným faktem je také to, že Monty byla a stále je inspirací pro mnoho jiných škol v Ostravě a regionu. Ostatní soukromé školy vznikly většinou jako výsledek štědré dotační politiky EU a o mnoho let později. Nicméně vždy rády využily nastavené standardy Monty i pro svůj rozvoj a provoz, což je naštěstí dodnes vidět na mnoha z nich. I díky tomu si Ostravané mohou vybírat z velmi pestré nabídky soukromého vzdělávání od školek až po střední školy, což se jistě pozitivně projeví za několik let v celém regionu. V době, kdy dnešní děti budou dospělé a chopí se kormidel. Tento významný společenský přesah je sice poněkud skrytý, ale jeho dopady se zcela jistě v budoucnu projeví zodpovědnější správou věcí veřejných i v kultivovanějším a inovativnějším podnikatelském prostředí, bez něhož ve světové konkurenci nemůžeme jako země obstát.

Alexandra a Petr Vidlákovi rozhodně nejsou majitelé školy trávící čas lobbingem na golfových hřištích a v kuloárech státních úřadů a velkých firem. Oba osobně a každodenně řeší problémy a pečují o svou školu a její chod, jsou kdykoli dětem i rodičům k dispozici. Monty School je všech, kteří v ní pracují, učí se v ní a svěřují jí své děti. Myslím, že tato škola rozhodně stojí za návštěvu a za setkání. Když nic jiného, každý, kdo ji navštíví, bude mít určitě o něco lepší den a získá alespoň trochu v dnešní době tak chybějící optimismus. Naději na lepší budoucnost je třeba hledat v drobnostech a úplně u základů, tedy v našich dětech.


Petr a Alexandra Vidlákovi. Foto: Vladimír Pryček

A proč se škola vlastně jmenuje Monty a ne třeba… úplně jinak? Ne, není to montessori alternativa, přestože některé její prvky se ve výukových metodách školy jistě dají nalézt. Ani se tak nejmenoval pes zakladatelů, protože to byla krásná německá doga jménem Bruno. Monty je univerzální slovo spojující to nejlepší z tradičních britských hodnot: smyslu pro humor – viz. Monty Python Flying Circus, statečnosti a rozvahy – generál Montgmomery zvaný též Monty, přirozené a prastaré touze dětí po tvoření a stavění, a ne ničení a destrukci – montáž vs. demontáž. Ale slovo Monty také dobře zní a je snadno vyslovitelné ve všech jazycích světa, a protože oba zakladatelé mají lingvistické vzdělání i zájmy, zvolili si kdysi dávno, v rove 2004, po krátké a intenzivní úvaze právě toto jméno. A v září roku 2024 začal jubilejní dvacátý školní rok Monty School. Je co slavit, ale zároveň je v dnešní době velkých změn a výzev na čem pracovat. Monty se budoucnosti nebojí!

Foto: se souhlasem Monty School a Vladimír Pryček
Sdílejte článek