Salon Witová
30 let krásy a vytrvalosti
Cestovní motorky tvoří specifickou kategorii moto trhu. Jejich hlavním účelem je komfortně dopravit posádku se zavazadly do vzdálených destinací. Kromě toho by měly dopřát jezdci dostatečný fun-factor, aby nechtěl jet raději autem.
Když jsem jel do Motorrad CarTec Ostrava vyzvednout nové RTéčko do testu, neměl jsem přehnaná očekávání, co se týká zábavy za řídítky. Řada RT (z německého Reise-Tourer) patří mezi velké cesťáky vyhledávané zákazníky, kteří cestují ve dvou s bagáží po Evropě. Zatímco všechny Gold Wingy, Ultra Glidy a podobně koncipované obří čtyřistakilové stroje jsou spíše na rovné americké silnice, RT myslí více na evropské cestovatele, kteří chtějí přejet Alpy a dostat se na jih Evropy k moři. Do těchto cílových destinací vás přitom Bavor doveze se zachováním veškerého komfortu, kterým prosluli jeho zámořští kolegové.
Recept na německé gran turismo se od roku 1978 příliš nemění. Silný plochý dvouválec, pohon zadního kola kardanem, velkorysá ochrana proti větru a dešti, pohodlný podvozek a kufry. Není divu, že si tato motorka vybudovala silnou základnu fanoušků zejména mezi cestovateli a policisty. BMW vždy upřednostňovalo evoluci před revolucí. S novou generací se obvykle zvyšuje výkon, lehce modernizuje technika a doplňuje výbava.
Poslední generace bavorské královny mezi cestovními motocykly, představená před letošní sezónou, šlape na plyn také v oblasti designu a nových technologií. Proto model 1300 vzbuzuje více pozornosti než předchozí generační změny. Nejedná se o decentní facelift, ale o zásadní změny.

Foto: Vladimír Pryček
Při pohledu na novou RT naživo jsou zřetelné dvě nové tendence – působí kompaktněji a sportovněji než jeho předchůdci. Přední část je méně masivní a orientovaná směrem k vidlici, LED světlomety mají vážný a dravý výraz a přední partie jako celek působí dynamičtěji. Přesto zůstává zachována ochranná podstata-velký elektricky stavitelný čelní štít a aerodynamické deflektory vytváří pocit chráněného kokpitu, jehož zásluhou je každý kilometr potěšením bez ohledu na vrtochy počasí. Mezi novinky RTéčka patří také boční panely, které lze ručně nastavit do dvou poloh. V horní poloze odklání proudění vzduchu od noh až po boky a umožňuje komfortně cestovat i při nízkých teplotách. Mírně sportovnější je také pozice jezdce, širší řídítka jsou posunuta výše a dopředu, což zlepšuje kontrolu motocyklu v zatáčkách.
Kvalita zpracování odpovídá německé prémiové úrovni. Použité materiály a zpracování působí velmi solidně. Tato mašina není vysloveně krásná na první dojem, ale má svůj funkční a poctivý šarm, typický pro stroj, který nemusí nikomu nic dokazovat.
Inovovaný boxer s objemem 1300 ccm a nový rám byl představen již vloni u modelů GS, nyní postupně nabíhá výroba nových modelů 1300 u RT, R a RS. Nebudu zabíhat do technických detailů, stačí zdůraznit jeho úžasné parametry: 145 koní při 7 750 ot./min a 149 Nm při 6 500 ot./min. Boxer je živější než kdy dřív, přitom zůstává klidný v nízkých otáčkách a ve vyšších se mění v temperamentní nástroj. Z ostřejší zatáčky vás dvojka vytáhne takovou silou, že budete mít strach dát plný plyn. Kontrola trakce si problikne i na suchu. RTéčko nikdy nebylo pomalé, nyní však zrychluje ještě razantněji a atmosféru dotváří výfuk vydávající hluboké a ve vyšších otáčkách až burácející tóny.
Nové RTéčko lze koupit buď s klasickou manuální, nebo elektronickou převodovkou. Již před testem jsem neměl pochybnosti, zda se k tomuto typu motocyklu automat hodí, po stovkách kilometrů v sedle si kladu otázku, kdo by tuhle mašinu chtěl bez něj? ASA (Automated Shift Assistant) funguje přesně a hladce. V automatickém režimu, vhodnějším pro pohodovou jízdu, volí stupně téměř vždy správně a jízdu dělá komfortnější. Stačí ale lehký pohyb levou nohou a máte opět plnou kontrolu nad řazením. A spojka? Po sto kilometrech si na ni už nevzpomenete. Na zakroucených okreskách si budete rádi řadit sami, v městské džungli to přenecháte automatu. ASA je pro RT správná volba, je to převodovka, která doslova mění pravidla hry… a to jsem byl doteď spíše odpůrce automatů u motorek.
Jestli mě ještě něco nadchlo více než automatická převodovka, pak je to podvozek. Nový rám přináší vyšší úroveň tuhosti a v kombinaci s kompaktnější pohonnou jednotkou se podařilo dosáhnout koncentrace hmotnosti blíže k těžišti motocyklu, což se výrazným způsobem pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech. R 1300 RT je stabilnější při brzdění a zásluhou nového zavěšení nazvaného Evo Telelever (vepředu) a Evo Paralever (vzadu) má přesnější řízení a vylepšenou stabilitu. A to není vše, BMW u tohoto modelu představuje novinku – technologii Dynamic Chassis Adaption (DCA), která umožňuje měnit geometrii podvozku od rovné a klidné až po „ponořenou“ a sportovní. V jízdních režimech zaměřených na silniční komfort (Eco, Rain, Road) je podvozek měkký a pohodlný. V režimech Dynamic a Dynamic Pro (nad 20 km/h) se vše zpevní – pružiny přejdou na vyšší tuhost, tlumení se zpomalí. Zvednutím zadní části více než přední se sníží úhel záklonu hlavy, což usnadňuje řízení a ovladatelnost motocyklu.
Co to znamená v praxi? Nové RTéčko má dvojí osobnost. Komfort a stabilita ve vysokých rychlostech zůstává jeho teritoriem, ale překvapí zábavou v zatáčkách. Pokud chcete jednou za čas sundat kufry a jet se bavit v zatáčkách na oblíbené okresce, model R 1300 RT i to umožňuje. Nepůsobí zavalitě, a zmizel pocit, že řídíte kloubový Ikarus. Pocitově je motorka štíhlejší a lehčí. Vysoká hmotnost (281 kg) není znát ani při pomalých manévrech zásluhou perfektního vyvážení. Jakmile zvolíte ostřejší režimy, motorka se nakrčí na přední kolo a je to, jako by někdo z bavoráku shodil pětadvacet kilo. Občas jsem měl dojem, že tato mašina převrací fyzikální zákony. Dvojí osobnost v tomto případě nepůsobí jako rozpor – naopak, královsky baví!

Foto: Vladimír Pryček
Má bavorská královna cest nějaké nedostatky? Napadá mě jen pár drobností. První, co mě trklo, že se do bočních kufrů ani po zvětšení nevejde integrální přilba. Černé plasty pod nastavitelnými spoilery působí trochu lacině. Malou výtku mám i k velkému TFT displeji, který neumí zrcadlit chytré telefony, což by mohl spravit malý softwarový update, kdyby v Mnichově chtěli. Největším mínusem je to, že RTéčko nemám v garáži.
Nové BMW R 1300 RT je cestovní motocykl se sportovním nádechem. Jeho největší přednost spočívá v tom, že je pohodlným a prostorným GT, ale zároveň je dostatečně obratné a zábavné na to, aby vám vykouzlilo úsměv na tváři. BMW je roky lídrem ve vývoji elektronického odpružení a díky tomu uspokojí jak cestovatele, tak i ty, kteří hledají intenzivnější zážitky. Nové RTéčko představuje koncentrát technologií, které zážitek nekomplikují, ale vylepšují, a proto zůstává špičkou ve své třídě. Varování: Jízdou na tomto téměř dokonalém stroji vzniká závislost!
Děkuji dealerství Motorrad CarTec Ostrava za zapůjčení tohoto luxusního nového motocyklu, který nastavuje cestovním motorkám laťku hodně vysoko! Vlastně úplně nejvýš.
BMW R 1300 RT
Motor: Vzduchem/kapalinou chlazený dvouválcový čtyřtaktní motor boxer
Objem: 1300 ccm
Výkon: 145 k (107 kW) při 7 750 ot./min
Kroutící moment: 149 Nm při 6500 ot./min
Pohotovostní hmotnost: 281 kg
Výška sedla: 825 mm
Cena testovaného motocyklu: 773 310 Kč