Auto-Moto
01/07/2025 Rostislav Gromnica

Mototest. Kawasaki Z900 SE, nabroušený supernaked v novém kabátě

Foto: Vladimír Pryček

Naháč Z900 patří léta k nejprodávanějším modelům japonské značky v Evropě. Velký Zed byl vždy typický silným motorem, agresivním moderním designem, precizním ovládáním a atraktivní cenou.

V rámci přechodu na novou normu Euro 5+ si výrobce pro zákazníky připravil na letošní sezónu poměrně rozsáhlý facelift. Japonci změny označují dokonce jako „Full model change.“ Zachoval si však svůj charakter?

Na první pohled to tak nevypadá, ale u modelu pro rok 2025 nezůstal kámen na kameni. Z viditelných změn jde o novou masku a světla připomínající známého lovce z filmu Predator. Méně viditelné, ale o to znatelnější jsou změny na rámu, přeladěný motor a kopec moderní elektroniky, o které si něco řekneme dále. Jiná jsou také řídítka a v neposlední řadě je nová také dnes nezbytná pětipalcová TFT přístrojovka.

Podobně jako v minulých letech jsou na našem trhu k dispozici dvě varianty. Základní, která začíná na našem trhu od 229 900 korun a testovaná verze SE (special edition), která se v mnohém liší. Má navíc prémiové komponenty – monoblokové brzdové třmeny s radiální montáží Brembo M4.32 a pancéřovými hadicemi. Přední kotouče mají 300 mm. Tyto brzdy poskytují nejen větší brzdnou sílu, ale především nabízí lineární brzdný účinek, což umožňuje přesné dávkování a perfektní cit na páčce.


Foto: Vladimír Pryček

Vedle skvělých brzd ve verzi SE získá majitel také špičkový zadní tlumič Öhlins S46 s ovladačem pro nastavení předpětí. Ten má podíl na ještě lepších jízdních vlastnostech a stejně jako věhlasné italské brzdy přispívá k parádnímu pocitu ze sportovní jízdy. Kromě výše zmíněného verze SE navíc obsahuje zásuvku USB Typ-C a dvoubarevné prošívané sedlo se vzhledem připomínajícím pravou kůži. K němu mám jedinou výtku. Protože zůstal stejně jako u předchůdce zachován mírný sklon dopředu, budete v motojeansách při brzdění sjíždět svým mužstvím k nádrži. Verzi SE na dálku poznáte podle vnějších trubek přední vidlice ve zlaté barvě a specifického lakování, které kombinuje šedou a černou metalízu s ráfky a rámem v zelené barvě. Cena za tento balík vylepšení není nízká, verze SE začíná podle ceníku na 289 900 korunách.

Po pár desítkách ujetých kilometrů mi bylo jasné, že nejvýraznější změnou je již zmíněná moderní elektronika, zvláště pak nový elektronický plyn ride-by-wire. Zatímco starší Kawa Z900 nebo dříve testovaná Z900 RS je při zavření a otevření plynu trochu ucukaná, divoká a nevoní jí ustálená pomalá jízda v obci, nový elektronický plyn neškube a dá se dávkovat velmi jemně. A to ve všech režimech – od utlumeného režimu do deště po nejostřejší sport, kde se naplno projeví druhá největší změna – přepracovaný motor. Dříve to byla u Zeda čtyřválcová klasika, dole nic moc, v prostředním pásmu otáček se probouzel a to nejlepší ze sebe vydal až v horním otáčkovém spektru.


Foto: Vladimír Pryček

To je vítaná charakteristika u kapotovaných supersportovních mašin, u naháčů je však důležitější střední pásmo. Inovovaný čtyřválec od Kawasaki dostal nový profil vačkových hřídelů, jehož výsledkem je silnější točivý moment v nižším a středním pásmu. Díky tomu si ani nevšimnete, že s novou emisní normou ubyl 1 koník a 1 Nm. Motor lineárně táhne od nízkých otáček, kdykoliv ho potřebujete. Působí velmi elasticky, neklepe se a neprotestuje jako jeho předchozí verze. Klidně si nechá líbit zařazenou pětku při 50 km/h v obci. Inženýři z něj udělali doslova uhlazeného elegána, který bude přístupnější širší skupině potenciálních zákazníků. Když už v Kawasaki dobře vychovali motor a plyn, přidali k tomu i výfuk. Nový sound motocyklu je uhlazený a decentní, nenadchne ani neurazí, tedy takový, jaký si nejspíše žádají stále přísnější normy. Osobně bych to řešil laděnou koncovkou.

Z dalších elektronických fíčur jmenujme třeba tempomat a oboustranné rychlořazení (bez spojky). Obojí je součástí standardní výbavy. Quickshifter funguje dobře v celém otáčkovém spektru a umocňuje požitek ze sportovní jízdy. K točivému čtyřválci pasuje jako poklice na hrnec. K novým bezpečnostním prvkům pak patří zejména 6-ti osá inerciální jednotka, tedy pokročilá náklonová technika a sofistikovanější kontrola trakce. A jak to funguje v praxi? Vaše kawa vás bedlivě sleduje od nájezdu do zatáčky, přes apex, až po výjezd ze zatáčky a moduluje brzdné síly a jemně koriguje výkon motoru, což usnadňuje plynulý přechod od brzdění k akceleraci a naopak. Zjednodušeně řečeno pomáhá jezdcům udržet v zatáčce ideální jízdní stopu. Nový Zed se i proto skvěle ovládá, zatáčí doslova na lusknutí prstů a zvláště ve verzi SE nabízí jezdci značnou porci jistoty.


Foto: Vladimír Pryček

Zvláště mladší jezdce nepochybně zaujme nová pětipalcová TFT přístrojovka s možností šipkové navigace (skrze mobilní aplikaci). Je třeba pochválit Kawasaki za přehledné řazení údajů a dobrou čitelnost i na slunci. Docela intuitivně funguje i nový ovladač na levém řídítku. Snad jen změna režimu (rain, road, sport a nastavitelný rider) za jízdy je trochu krkolomná, je totiž potřeba přidržet tlačítko s šipkou dolů nebo nahoru, a přitom mít zavřený plyn.

Co se týká ergonomie, model Z900 nabízí vyváženou směs sportovní a uvolněné polohy a přitom si zachovává odhodlání pro svižnou jízdu. K novým hliníkovým řídítkům se stačí jen lehce předklonit, nohy máte pod sebou sportovněji zalomené a koleny se opíráte o příhodně tvarovanou nádrž. Navzdory vyššímu sedlu (830 mm) se stále sedí spíše v motorce. Silueta je příjemně štíhlá a celý stroj působí agilně a kompaktně, ač jde o velkou motorku (214 kg).

Kawasaki mohla změny vynucené novou legislativou pro rok 2025 (Euro 5+) sfouknout pouze druhou lambda sondou. Místo toho se japonská značka rozhodla pro zásadní změny, aby Zed zůstal v rámci své třídy na technologické špici. Z900 nastavuje nová měřítka a snaží se vedle dlouholetých fanoušků oslovit i méně zkušené motorkáře.


Foto: Vladimír Pryček

Zda to bude stačit, ukáže čas. Pokud hledáte silného sportovního naháče za dobré peníze bez kompromisů v oblasti kvality a dílenského zpracování, budete se poohlížet nejspíše po japonské produkci. Největšími konkurenty nového Zeda budou Honda Hornet 1000 a Suzuki GSX-S1000, které mají silnější motor (shodně 152 koní), ale postrádají náklonovou techniku. Zajímavou alternativu tvoří lehčí a hravější Yamaha MT-09 s tříválcovým motorem (119 koní). Z900 je oproti ní dospělejší a vyniká plynulejší odezvou a suverénnějším výkonem.

Na závěr bych chtěl poděkovat dealerství Dirtbikes Hlučín za zapůjčení této japonské stálice ve třídě supernaked.

Technické údaje - Kawasaki Z900 SE

Motor: řadový čtyřválec chlazený kapalinou
Objem: 948 ccm
Výkon: 124 k (91 kW) při 9 500 ot./min
Kroutící moment: 97,4 Nm při 7700 ot./min
Pohotovostní hmotnost: 214 kg
Výška sedla: 830 mm
Cena základního provedení: 289 900 Kč

Sdílejte článek