Salon Witová
30 let krásy a vytrvalosti
Tradiční italská značka, pojmenovaná podle leteckého inženýra Carla Guzziho, si zakládá na faktu, že motorky vyrábí ručně ve stejné továrně na břehu jezera Como v Mandellu del Lario stejně jako před 104 lety, kdy vznikla. Mašiny od Moto Guzzi se od konkurence výrazně liší.
Od poválečného období jsou pro ně charakteristické vidlicové dvouválce se specifickým podélným uložením a k tomu pohon hřídelem. Model V85 TT není výjimkou. Ačkoliv je na trhu teprve od roku 2019, je již nyní považován za klasiku. Mohou za to nejen originální tvary spojující retro a moderní rysy, ale také vzduchem chlazený V-twin, který si svým staromilským charakterem podmanil řadu motorkářů a stal se oblíbeným i mezi tradicionalisty.
V minulém roce na milánské výstavě představila Moto Guzzi modernizovanou verzi, a já už se nemohl dočkat, až ji budou mít v AMG Moto k dispozici. Faceliftem prošel tvar nádrže, nový je nastavitelný plexištít, hliníkové odlitky nahradily trubkovou příhradovou konstrukci, která držela přední světlomet. Změny jsou provedeny decentně, aby design byl svěží a zároveň zůstaly zachovány tradiční tvary. Podle výrobce má inovovaný model lepší aerodynamiku, kterou inženýři ladili nejen v počítačových simulacích, ale i ve vlastním větrném tunelu.
Tři varianty
Inovovaný model V85 je dostupný ve třech variantách. Základní provedení Strada má litá kola a je nejlehčí z nabídky. Prostřední model s označením V85 TT (z italského tutto terreno) je typický rámem v červené barvě, prodává se s univerzálnějším obutím Michelin Anakee Adventure (80/20 cesta/terén) s vyplétanými koly, disponuje ochrannými prvky (kryt motoru a rukojetí) a je dostupný ve dvou výrazných barevných provedeních – Rosso Fuji a testované Grigio Tambora. Hlavní rozdíl je však v technice. Verze TT a nejvyšší V85 Travel mají šestiosou inerciální jednotku, což znamená systém ABS s možností aktivace v náklonu a náklonovou kontrolu trakce. Praktický model Travel má pak navíc ještě hliníkovo-plastové uzamykatelné kufry a vyhřívané rukojeti se sedlem.

Foto: Vladimír Pryček
To podstatné zůstalo u všech variant zachováno – V85 je pořád okouzlující stroj se svébytným vzhledem, zůstal slušivý dvojitý světlomet propojený orlicí, přiznaný trubkový rám nebo absence kapotáže. Nenajdete zbytečné výstřelky a nepodléhá módním agresivním trendům v designu. Naopak, čiší z něj jistá elegance, nadčasovost a charakter. I proto je velmi obtížné jej zařadit do příslušné kategorie, pohybuje se na pomezí mezi cestovním endurem pro delší výlety, módním scramblerem a originálním fun-bajkem do města.
Motor
Srdcem V85 TT je ikonický 90° V-twin s objemem 853 ccm, který posílil na 80 koní při 7 750 ot./min a 83 Nm pri 5100 ot./min. I po modernizaci zůstalo charakteristické chlazení vzduchem a přenos výkonu na zadní kolo praktickým a bezúdržbovým kardanovým hřídelem.
Na první pohled je patrné, že inovovaný model má nová víka hlav válců. Podstatnější jsou změny pod nimi. Motor je nově vybavený variabilním časováním ventilů, řídící jednotka hýbe s časováním otevírání a zavírání ventilů tak, aby měl motocykl silnější zátah od spodních otáček. Již v pásmu kolem 3 500 otáček je k dispozici 90 % kroutícího momentu. Motor má nyní širší pásmo použitelných otáček, je o chlup agilnější a uživatelsky přívětivější, přitom neztrácí svůj typický charakter ani zvuk. Ten zůstal patřičně hluboký a charismatický. Každé přidání plynu je vlivem typického uložení motoru doprovázeno klopným efektem, jak u motocyklů této značky očekáváme.
Motor je nově vybaven dvěma snímači klepání (pro každý válec jeden), které předchází detonacím při změně časování zapalování, a které současně umožňují použití nízkooktanového paliva, pokud byste se s V85 TT vypravili někam za hranice civilizace.

Foto: Vladimír Pryček
Shrnuto a podtrženo: modernizovaný motor má dost síly ve spodních otáčkách pro klidnější a pohodlnou jízdu, je dostatečně pružný ve středním pásmu, abyste na horských silnicích nemuseli pořád řadit, neztrácí chuť do vyšších otáček, aby to jezdce bavilo. Reakce motoru je plynulá a bez skoků. Deficit výkonu a pružnosti jsem pociťoval pouze při větším stoupání nebo při předjíždění při jízdě ve dvou.
Jízdní dojmy
Z hlediska pozice jezdce je vše orientováno na pohodlí a dobrou ovladatelnost, což se povedlo na jedničku. Ruce i nohy bez tápání hned na poprvé zapadnou na své místo a jezdec pocitově sedí jakoby uvnitř motorky a dobře vnímá její chování. Jestli už starší V85TT v něčem vynikala mezi cestovními endury, pak to byly jízdní vlastnosti. Guzzina nemá nijak ostré řízení ani bleskové reakce, ale má snadné a plynulé ovládání. Do náklonu jde lehce a bez problému zvládá ostré zatáčky i svižné otevřené oblouky.
Druhou velkou devizou tohoto modelu je pohodlí. V rámci testovacího okruhu vždy absolvuji vybraný tankodrom, který používám jako měřítko schopnosti motocyklu zvládnout nástrahy našich cest. Předchozí i dnes testovaná V85 patří mezi nejpohodlnější motorky, která jsem tímto úsekem protáhl. A to včetně dražších motorek se semi-aktivním odpružením. Podvozek s nezměněným 170 milimetrovým zdvihem odpružení vpředu i vzadu, nastavitelným v odskoku i předpětí, většinu nerovností krásně vyžehlí.
Testovaná V85 TT disponuje čtyřmi režimy jízdy – Road, Rain, Sport a Offroad. Rozdíl spočívá v reakcích plynové rukojeti na otočení, brzdným účinkem motoru, intenzitou kontroly trakce a ABS. V terénním režimu se ABS automaticky deaktivuje na zadním kole. Vše se zobrazuje na 5palcovém barevném TFT displeji (dříve 4,3 palce), který se osvědčil v modelu V100 Mandello.

Foto: Vladimír Pryček
Pochvalu zaslouží spojka. Řešená je postaru lankem. Má tak lehký chod, že by z ní majitelé Guzzi z 80. let plakali radostí. Jediné, co mi chybělo, byl quickshifter, který bohužel není k dispozici ani za příplatek. Za zmínku stojí také vyladěné vstřikování, pocukávání při ustálené rychlosti je minulostí. Jezdec pociťuje jen mírné vibrace, které vyplývají z příjemného pulsování motoru, které k Moto Guzzi zkrátka patří. Na zrcátka se vibrace nepřenáší, naopak dávají vynikající přehled o dění za motocyklem. Bez výhrad jsou také nové radiální monoblokové třmeny Brembo s přesným dávkováním brzdného účinku.
Příjemnou novinkou pro cestovatele je nový systém nastavení výšky plexi v rozmezí 70 mm. U předchůdce jste k tomuto úkonu potřebovali nářadí a měnit se dal pouze jeho sklon. Nyní to zvládnete pohodlně jednou rukou i za jízdy.
Závěr
Moto Guzzi V85 po modernizaci stále nabízí podmanivou kombinaci starého a nového moto světa. Na jedné straně požitek z jízdy s dunivým vzduchem chlazeným dvouválcem, na druhé přibyly asistenční systémy závislé na úhlu náklonu, které jsou bezpochyby přínosem pro bezpečnost jízdy.
Kouzlo jízdy nejvíc vynikne, když netlačíte na pilu, při svižné, ale plynulé jízdě. Není ostrou sportovkyní ani surovou adventure motorkou, ale spíše elegantní společnicí na každý den. Zvládá i jednodušší terénní pasáže, ale nejlépe se cítí na silnici při pohodovém cestování. Je to mašina, která nemá přímé konkurenty, ale nabízí zajímavou alternativu k mainstreamu. Srdce jezdců dobývá postupně s každým ujetým kilometrem, s pohledem na vystrčené hlavy válců a s charakteristickým burácením V-twinu. V Mandellu del Lario opět dokázali, že některé věci nestárnou, ale dozrávají jako víno. Děkuji dealerství AMG Moto Ostrava za zapůjčení této nevšední italské krásky mezi motocykly.
Technické údaje - Moto Guzzi V85 TT
Motor: Podélně uložený 90° V-Twin chlazený vzduchem
Objem: 853 ccm
Výkon: 80 k (59 kW)
při 7 750 ot./min
Kroutící moment: 83 Nm při 5100 ot./min
Pohotovostní hmotnost: 230 kg
Výška sedla: 830 mm
Cena základního provedení: 329 900 Kč