Auto-Moto
26/01/2025 Rostislav Gromnica

Mototest. RVM Scrambler 500 by Jawa: Mašina, která je všude nezmarem

Foto: Dalibor Hrabec

Jawa je tradiční česká značka, motocykly vyrábí již od roku 1929. Název vznikl složením jména zakladatele Františka Janečka, který koupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer. Kromě zbraní či motocyklů také vyráběla v malých sériích i automobily.

Zatímco v prvních třech desetiletích patřila k technologické špici mezi výrobci, za komančů převážila kvantita nad kvalitou a Jawa vyráběla jednoduché užitkové motorky zejména pro SSSR. Po roce 1990 nastal výrazný útlum výroby, který byl způsoben rozpadem východního bloku a ztráty trhů. V roce 1996 vstoupil do podniku nový strategický partner, firma Jihostroj a.s. a poté došlo ke stabilizaci společnosti. Dnes má týnecká značka v nabídce 11 modelů, u kterých je různorodý podíl pověstných zlatých českých ručiček. A zrovna u testovaného motocyklu je ten podíl malý.

Argentinská značka RVM (dříve Jawa Argentina) dlouhodobě patřila mezi nejvýznamnější importéry české Jawy, když na velký jihoamerický trh dovážela zejména dvoutaktní Jawy 350. Česká Jawa však dodnes má v RVM kapitálový podíl. Na objednávku RVM pak vznikají i dva 500 ccm modely v čínské továrně Colove – Adventure a Scrambler. A protože slaví po světě úspěch, rozhodla se je svým zákazníkům u nás zprostředkovat i Jawa. Tolik ke komplikovanému rodokmenu a diskusím, zda to je, či není Jawa.

Design a technika

RVM Scrambler 500 je pohledná motorka a to ze všech stran. Nese znaky dob minulých, přesto ale neskrývá, že se například v klasickém kulatém světle nachází LED technologie a nad ní digitální přístrojová deska. Tento styl se dnes označuje jako neo-retro. Mezi designové bonbónky řadím nejen letmo uložené zadní kolo, ale i samotné vyplétané bezdušové Akronty nebo díly z kartáčovaného hliníku. Navíc jsem při detailní obchůzce motorky nenarazil snad na jediný kus, kterému bych mohl něco vytýkat z pohledu zpracování. Tady se výrobce z Tibetu vyšvihl. Za zmínku určitě stojí také kožené hnědé sedlo. Je dostatečně velké, pohodlné a luxusně zpracované. Jen se dost blbě nasazuje a zámek vespod by bylo dobré opatřit proti špíně nějakou krytkou.

Podceněné nejsou ani důležité komponenty. Scrambler má obrácené vidlice a zadní centrální tlumič od zavedeného japonského výrobce KYB. Stejného původu jsou také brzdy (Nissin) se dvěma kotouči vpředu, obutí pak obstarali v Itálii u Pirelli. Tady se rozhodně nešetřilo! Srdcem motocyklu je motor. V tomto případě se jedná o řadovou dvouválcovou pětistovku z dílny čínského výrobce Loncin, který se při konstrukci více než „jen inspiroval“ u japonské Hondy.

Jízdní dojmy

Pozice je scramblerovsky uvolněná. Sedí se vzpřímeně a celkem nízko (805 mm). Ruce leží volně na širokých řídítkách. Ač se nejedná o velkou mašinu, nohy nejsou nijak zvlášť zalomené. Právě pozice „v motorce“ je velmi příjemná a dodává jistotu jak na vozovce, tak polní cestě. A když už jsme u nezpevněného povrchu, je třeba zmínit, že zásluhou dobře umístěných zubatých stupaček (gumu lze snadno vyndat), širokých vysokých řídítek a správně tvarované nádrže mezi koleny, Scrambler dokázal perfektně skloubit dobrou pozici na asfaltu i vestoje. A že se to tu s lehkým terénem myslí vážně, dokazuje také spodní kovový kryt motoru nebo měkčí tovární nastavení podvozku. Řada jiných konkurentů známých značek se často jen offroadově tváří a dělané jsou především na silnici (pozdrav posílám do Husqvarny, CF Moto nebo Moto Morini).


Foto: Dalibor Hrabec

Ruku v ruce se solidními komponenty a příjemným nastavením jde celková ovladatelnost. Těžiště je nízko, takže není problém projet pomalým tempem zácpou, kličkovat mezi stojícími auty, nebo se otáčet v kolejích na polní cestě. Žádné vrávorání, ale spousta jistoty, kdy pak jezdce doslova baví sklápět mašinu do zatáček. Jízdním vlastnostem pak sekundují brzdy, dva přední brzdové kotouče od Nissinu jsou dostačující a je na ně spoleh. RVM Jawa je celkově hbitá, rozhodně bych jí nehádal 194 kg s plnou 18 litrovou nádrží. Poměrně velká „bandaska“ společně s nízkou spotřebou (v testu se pohybovala kolem 3,5 l/100 km) dávají dohromady velmi solidní dojezd. Jen ukazatel paliva je mírně hysterický a neukazuje přesně.

Zapomenout nesmíme ani na motor. Dvouválec má příjemný zvuk. Co se týká výkonu (43 koníků), odpovídá objemu. Na cestě může občas pár kobyl chybět, v lehkém terénu pak určitě ne. Motorka je určena pro pohodové vyjížďky. Jediné, co mi vadí, je trochu uškubaný plyn v nižších otáčkách (on/off management), ale je to o zvyku a citu. Co se týká maximálky, 130 km/h není problém, jede i přes 150 km/h, ale to nebude u tohoto motocyklu primárně využívaná rychlost.

A co konkurence?

Mezi scramblery s podobným objemem můžeme jmenovat například Hondu CL500. V tomto případě se však jedná o stroj s rozpočtovými díly (low cost), který se navíc necítí dobře na nezpevněném povrchu. V terénu je schopnější konkurent Brixton Crossfire 500 XC, má také pěkný zvuk, ale jde o poměrně vysokou motorku, jejíž slabinou je zejména jednokotoučová brzda. Potenciální zákazník může srovnávat RVM Jawu také s italským scramblerem Fantic Caballero 500, což je krásný, ale také o cca 20 000 korun dražší motocykl.

Slovo závěrem

Podle mě povedená, dostupná a pohodlná mašina neoklasických tvarů. Kromě dálnice, na které na ní trochu moc fouká, je všude nezmarem. Ideální jsou úzké a klikaté cesty, vůbec jí nevadí rozbitý povrch. Dobře použitelná je v lehkém terénu. Zásluhou velmi slušného rejdu a nízkého těžiště je vhodná i do města. Díky nízko položenému sedlu ji lze doporučit i menším jezdcům a také jezdkyním.


Foto: Dalibor Hrabec

Takže pokud se vám také líbí a hledáte-li menší motocykl, se kterým se dá pohodlně a bez obav řádit na polňačkách a zároveň nejde o vysokou kozu nebo těžké cestovní enduro, pak by rozhodně neměla vaší pozornosti RVM Scrambler 500 by Jawa uniknout.


Technické údaje

RVM Scrambler 500 by Jawa

Motor: kapalinou chlazený řadový dvouválec
Objem: 471 ccm
Výkon: 43 k (31,5 kW) při 8 500 ot./min
Kroutící moment: 40,5 Nm při 7000 ot./min
Pohotovostní hmotnost: 194 kg
Výška sedla: 805 mm
Cena testovaného motocyklu: 156 680 Kč

Sdílejte článek