Nejnovější zprávy: Radegast dokončuje v Nošovicích linku na plnění plechovek za 600 milionů Tomáš Šiřina končí, Česká televize Ostrava hledá nového ředitele

Společnost

Muž našel při bourání domu 111 let starou kolejnici. Daroval ji železárnám

​Neobvyklý dárek ke 180. výročí získají v předvánočním čase Třinecké železárny z rukou ředitele Železničního muzea moravskoslezského v Ostravě Vojtěcha Hermanna.

Kolejnici převzal z rukou ředitele muzea Vojtěcha Hermanna výrobní ředitel TŽ Česlav Marek (na snímku vpravo). Foto: TŽ

Od soukromého dárce získal dvě třímetrové kolejnice z dob Těšínské komory, vyválcovanou už zřejmě na území Třince z roku 1908. Jednu na žádost dárce věnuje Třineckým železárnám.

„Kolejnice jsme našli s mým bratrem Václavem. Během stavebních prací při bourání starého rodinného domu jsme narazili na přibližně třímetrové ocelové části, které zpevňovaly stropní konstrukce. Při bližším zkoumání jsem si všimnul, že jde o kolejnice s vyraženým logem tehdejší Těšínské komory a rokem výroby 1908,“ vypráví ředitel muzea Vojtěch Hermann.

„Napadlo mne jednu z nich darovat Třineckým železárnám, z nichž s největší pravděpodobností pocházejí a jsou s historií zdejšího regionu pevně spjaty,“ doplňuje Václav Hermann, bývalý zaměstnanec Třineckých železáren.

Podle jeho bratra Vojtěcha Hermanna zřejmě jde o původní kolejnice dvoukolejné tratě, která se začala na třinecké části Košicko-bohumínské dráhy stavět po roce 1907.

Do té doby tudy vedla trať jednokolejná. Podobné exponáty se našly také během rekonstrukce železničního koridoru také v Návsí.

„Je to milé gesto železničního muzea. Exponát se stane součástí naší stálé expozice v Muzeu Třineckých železáren a města Třince, která byla u příležitosti letošního 180. výročí hutě zrekonstruována,“ uzavírá výrobní ředitel hutě Česlav Marek, který si historický exponát přijel převzít do Ostravy.

Kolejnice jsou tradičním výrobkem Třineckých železáren a válcují se zde od roku 1878. Původně v délce pouze 14 metrů, po vybudování nové vratné trati s parním pohonem v roce 1891 začala Těšínská komora válcovat kolejnice o váze do 45 kg na metr a délce 20 metrů.

Třinecké železárny dnes válcují kolejnice o maximální délce 75 metrů průměrné metrové váhy 60 kg. Roční produkce přesahuje 300 tisíc tun kolejnic a železničního příslušenství. Od roku 1878 bylo v Třinci vyrobeno téměř 15 milionů tun kolejnic, z nichž by bylo možné postavit jednokolejnou trať, která by na rovníku obepnula Zemi 3x.

Drtivá většina tratí v Česku je tvořena kolejnicemi z Třineckých železáren.