Byznys
27/05/2020 Jaroslav Baďura

​Na trh online nákupů potravin míří Tvojenakupy.cz z Ostravy

Ostravská firma eCENTRE, která se dosud zabývala například aukcemi energií pro firmy i domácnosti nebo nákupním portálem zboží pro hotely či velké organizace, vstupuje na trh s online nákupy potravin pro domácnosti.

"Uvažovali jsme o tom už dříve, ale je fakt, že pandemie naše snažení uspíšila," říká Petr Kostelný, ředitel společnosti eCENTRE zřizující novou službu Tvojenakupy.cz.

Má v tuto chvíli, kdy do Ostravy zamířil lídr trhu Rohlik.cz, existuje tu rozvážka firmy Tesco a vznikla služba Plnalednice.cz, smysl rozjíždět nový projekt?
Samozřejmě, že nemá. Obyvatelé Ostravy by určitě přivítali, kdyby v každé městské části byla pouze jedna samoobsluha. A nyní vážně. Každý ze zmiňovaných projektů vznikl v jiné době a s jinou historií a zázemím. Spojuje nás touha vybudovat nové služby potřebné pro naše okolí a tím být užitečnými. Pokud by se na službě online nákupu dalo rychle a jednoduše vydělat, nepotřebovali bychom koronavirus, aby ve stejný okamžik tři firmy vstoupily na ostravský trh. Bylo by nás již minimálně dvacet.

Takže?
Společně budujeme nové odvětví. Stále existuje mnoho lidí, kteří raději skočí do auta, jedou do nákupního centra, tam se seznamem v ruce odvedou práci zdatného skladníka včetně operací naložení – vyložení – zaplacení – naložení – odvezení k autu – naložení a doma opět vyložení. Posláním skupiny podnikatelů v nové branži je rozšíření počtu lidí, kteří místo toho raději koukají na telku, jdou se psem či dětmi ven nebo prostě jen užívají pocit, že nemusí nic. Totiž nemuset nic je taky prima pocit.

V čem chcete být jiní, lepší?
Lepší nebo horší? Kdopak zná jednoznačnou pravdu? Soudcem je zákazník. A sice zákazník s určitým sklonem k tomu, co mu vyhovuje. Uvedu příklad: Je lepší nakoupit online s doručením do tři hodin nebo do 48 hodin? Někdo spěchá, a tak potřebuje mít nákup rychle doma a je mu fuk, že zaplatí cenu, která obsahuje i podíl nákladů na likvidaci neprodaného zboží, jež prodejce musí držet neustále skladem, aniž by měl jistotu, že se prodá. Nebo nespěchá a je rád, že mu přijede zboží za cenu srovnatelnou s kamenným hypermarketem, navíc čerstvé, tedy na začátku své záruční lhůty. Přitom na první pohled by člověk řekl, že rychlejší je lepší.

Takže v čem jste jiní?
My se odlišujeme především čerstvostí. Člověk by nikdy neměl říkat nikdy, ale je velmi nepravděpodobné, že v budoucnu budeme vytvářet obrovské sklady, z nichž se objednané zboží bude expedovat. Chceme, aby objednané zboží ráno přifrčelo z továrny či od dodavatele, poskládalo se do tašek a vydalo se na cestu za zákazníkem. Takový model velmi snižuje aditiva do prodejní ceny. Navíc čerstvost je skutečně nepřehlédnutelná. Jako uživatel Tvojenakupy.cz musím zmínit konkrétní pozitivně krásný pocit, když vám přijede neohmataný, tedy nádherně čistý a nezdeformovaný jogurt. Nebo nezaprášené tetrapacky s mlékem. Nebo ultra-čerstvé koblížky, navíc zalisované ve fólii. Čerstvé, čisté, právě vyrobené zboží. To jsme my.

Takže dáváte velký důraz na čerstvost, co dál?
Druhá věc je cena. Prodejní cena vychází z ceny nákupní. Nákupní cena vychází z objemu nebo metody výběru dodavatelů. Naší metodou je aukce. Když děláte od roku 2006 aukce, přijde vám její použití tak běžné jako že koberce vysáváte a ne zametáte. Jde to, ale efektivita kulhá. Díky hotelům, restauracím a dalším subjektům již víme, které dodavatele do aukce pozvat. Jsou dodavatelé potravin spolehliví a ti, kteří by jimi chtěli být. Co čert nechtěl, ti druzí mají v aukci obvykle lepší umístění. Ale i to má řešení. Definovat klíčové zboží a zde soutěžit dodavatele spolehlivé a ty, kteří teprve budou, zvát do aukcí, kde se nedá téměř nic zkazit.

Co aukce pro vás zajistí?
Výsledkem aukcí jsou dobré nákupní ceny, které pak můžeme do značné míry promítnout i do cen pro naše zákazníky. Čím více budou Tvojenakupy.cz využívány, tím lepší ceny budeme zákazníkům nabízet. Na stejném principu je postavený náš sesterský projekt LICIT Energie, jehož smyslem je snižování cen za elektřinu a plyn domácnostem, firmám i městům prostřednictvím spojování poptávky několik desítek tisíc klientů a samozřejmě elektronické aukci.

Takže může fngovat i synergie aukcí energií a dovozu potravin?
Když spojíte využívání služby LICIT Energie a Tvojenakupy.cz dohromady u jedné domácnosti a pak odečtete od sumy výdajů za potraviny průměrnou úsporu za energie, dojdete k závěru, že klient dostává potraviny jeden měsíc v každém roce úplně zdarma, a navíc budete mít polovinu pracovního měsíce čas na nicnedělání! Přikládám výpočet: Každý týden ušetříte 90 minut díky tomu, že nepojedete do obchodu, krát 52 týdnů = 78 hodin za rok.

Vaše zkušenosti s aukcemi tedy mohou být výhodou...
Ale, avšak zcela jistě nejvýraznějším odlišením, které můžeme zákazníkům nabídnout, je touha po pocitu být pro zákazníka užitečnými. Zákazníci pro nás nejsou „kmenem“, jak bývají označováni klienti energetických dodavatelů či telekomunikačních operátorů. Už slovo kmen asociuje seskupení lidí žijících v pravěku či z našeho pohledu v méně rozvinutých státech světa. Zákazníci pro nás nejsou ani statistickým modelem generování obratu. Čím více jich dostaneme na web, tím více se jich zaregistruje, tím více naloží košík, tím více košíků se transformuje na platbu a následně zisk. Každý člověk, který k nám přijde, je pro nás cennou příležitostí být užitečný.

V jakém smyslu?
Užitečný ve smyslu: naše služba tobě, člověče, daruje čas pro sebe a své blízké. Naše služba ti šetří čůrky potu mezi půlkami, když tlačíš košík k autu. Naše služba z tebe nedělá idiota, že jsi nakoupil zboží od regionálního dodavatele, přičemž se jedná o překupníka, který přelepí španělskou etiketu nebo řezníka, který si porcuje maso v dědině za Ostravou, ale půlky prasátek přifrčely přes Polsko z Německa. Víte, že pravá bio-jablka rostou na stromech zasazených v půdě, kterou minimálně 10 let nikdo nepřipravoval konvenčním způsobem? Vzpomenete si s jistotou, do jaké míry se o bio-kvalitě hovořilo před 10 – 15 lety? Nejsme zastánci chemizace zemědělství, ale na druhou stranu nechceme s vidinou zisku frčet na mediální vlně tvůrců obsahu webových stránek. Domnívám se, že je to tak více normální.

Chcete být užiteční, ale vždyť už tady existuje alternativa elektronického prodeje a mnoha kamenných prodejen?
Ano. Vycházím z toho, že mezi našimi úplně prvními klienty jsme zaváželi vozíčkáře a lidi, kteří se z důvodu svého věku či zdravotní anamnézy báli do kamenné prodejny. Osobně jsem se účastnil jednoho předání a musím říct, že je to pěkný pocit. Napadlo nás také oslovit okolní nemocnice, abychom mohli pomoct i sestřičkám a lékařům tím, že jim na konec šichty nákup podáme do ruky a oni si tak mohou jít odfouknout rovnou domů či na zahradu. Aktuálně takto pomáháme ve Vítkovické nemocnici. S dalšími budeme jednat nebo jednáme.

Dá se dnes soupeřit s ostatními hráči na trhu v rychlosti, kvalitě, ceně? Jak?
Víte, co je možná zvláštní? My soupeřit nechceme. Když zvýšíme rychlost doručování, snížíme čerstvost zboží. Když snížíme cenu, zabije nás to. Kvalita je relativní. Ta vychází ze zkušeností s dodavateli a dodržování norem a zdravého rozumu během skladování a přepravě. Jsme takoví, jací jsme a uvidíme, jestli vysoká čerstvost, dobrá cena za zboží a bezplatná doprava překoná čekání na zboží. Pokud dobrá restaurace potřebuje koupit skutečně čerstvé kuřecí maso, také jej musí objednat den dopředu do devíti hodin. Stejně jako my. Všimli jste si někdy, kolik lidí u chladícího pultu s kuřecími prsy zahlíží dozadu a hledá balení s časově nejvzdálenější trvanlivostí? Děláte to taky?

To snad dělá asi každý.
Samozřejmě existuje mnoho oblastí, které budeme zlepšovat. Vidíme to z intenzivního a pečlivě vyhodnocovaného sběru zpětné vazby od návštěvníků i zákazníků služby Tvojenakupy.cz. Zákazníci chtěli přidat způsob úhrady hotovostí, přidali jsme hotovost. Chtěli uzené tofu, vysoutěžili jsme uzené tofu, atakdále. Sortiment, přívětivost samotného Nákupního portálu, informace o produktech a samozřejmě i cena. To jsou místa, kam směřují aktuálně naše hlavní aktivity. Cílovým stavem je zachování současných principů služby s vyšší rychlostí dodání, široký sortiment a výhodnější ceny. K tomu náš takříkajíc ansámbl potřebuje diváky a já pevně věřím, že si nás lidé najdou.

Kolik položek máte v seznamu a jaký je cílový stav?
Během našeho rozhovoru přibylo na Tvojenakupy.cz minimálně 20 položek. Jinými slovy, aktuálně jsme na osmi stovkách, přičemž číslo stále roste. Clariony ze sítě CPI Hotels, kterým zajišťujeme provozní zásobování v elektronických aukcích, mají k dispozici přes 7000 položek. Podobně to bude i v případě Tvojenakupy.cz. Škoda, že domácnosti nekupují desítikilové jogurty (směje se). To bychom měli plný sortiment pro zákazníky již nyní. Hlavní odlišnost B2B a domácností je ve vysoké sortimentní odlišnosti a daleko větší spotřebě, která se projevuje ve vysoké hodnotě minimální objednávky.

Kde všude rozvážíte, jaké garantujete dojezdové časy?
Našim revírem je Ostravsko plus nejbližší obce a Zlínsko. Držíme se ostravských komínů, ale čekáme na vyšší zájem na Opavsku a na druhé straně z Karviné, Havířova a Českého Těšína či Třince. Pak se rozprostřeme až k hranicím. Polygon závozu na Zlínsku má tvar prasátka Peppy. Ouškem je Přerov, čumák se špičatí v Hranicích. Krk se rozprostírá mezi Napajedly a východem Zlína a pomyslný ohryzek zaujímá malebné město Fryšták.

Kdy rozvážíte?
Závoz probíhá odpoledne zatím od úterý do pátku a ve většině případů je naplánován způsobem, abychom nejezdili od čerta k ďáblu. Takto neoznačujeme naše zákazníky, ale snažíme se naplánovat trasu tak, aby byla co možná nejkratší a aut vyráželo co nejméně. Zde se nabízí zase jedna otázka řečnického charakteru: Je lepší mít drahé zboží a dopravu, ale doručovat zboží v relativně přesném čase, kdy chci já, nebo je lepší zjistit den dopředu, kdy mi zboží dojede, a pokud mi to nevyhovuje, se telefonicky dohodnout? My jsme se zatím vydali druhou cestou, ale s rostoucím zájmem budou cesty za našimi zákazníky více v režii jich samotných.

Máte vlastní dopravu, nebo si někoho najímáte?
Původně jsme uvažovali o vlastní dopravě, ale nakonec jsme potkali skvělého organizátora dopravy s vlastním logistickým centrem a požadavkům odpovídajícími sklady. Původní předmětem podnikání partnera je projekt Mléko do škol. Školy jsou nyní přivřené čili měl prostor pustit se do díla s námi.

Vím, že velký důraz kladete na balení zboží.
Dámy, které zastřešují balení nákupů do tašek, stojí určitě za zmínku. V jejich způsobu přípravy nákupů se totiž neuvěřitelně zrcadlí mnohaletá zkušenost nakupování konvenčním způsobem nebo, a to se jen mohu domnívat, extrémní záliba v digitální hře dříve dostupné na tržnicích – Tetris 3D. Stručně řečeno, nákup je poskládán pečlivě s přísnou logikou a hlavně – koblížky jsou nahoře! Je třeba přiznat, že většina rodinných příslušníků objednatelů koblih nese špatně skutečnost, že ačkoliv koblihy objednány skutečně byly, v úložně pečiva už nikdy nikdo nespatřil. Na vině je jistě náročná cesta od dveří do kuchyně vyžadující rychlý zdroj energie... Celý tým lidí, který za měsíc transformoval ryze B2B produkt směrem k domácnostem, pracuje s obrovským nadšením a nasazením. Jsem na kolegy z eCENTRE ale i z partnerské logistické firmy opravdu velice pyšný.

Jak se o vás lidé dozvědí, plánujete nějakou kampaň?
Jak je možná patrné, rádi bereme život s úsměvem. Přišlo mi poměrně dobré spojit náš nový produkt s něčím, co lidi pobaví, přinese jim úsměv na tvář. Jednáme například s Mír production o možné spolupráci. Zatím nemohu být příliš konkrétní, jelikož ještě není jisté, zda se nám společně podaří skloubit jejich uměleckou tvorbu s naším záměrem. Takže uvidíme.

A další směry propagace?
Všechny kroky, které nyní v rámci propagace činíme, se dají shrnout do rozšíření myšlenky: Lidé, vyzkoušejte Tvojenakupy.cz a ušetřete tak čas na to, co máte rádi. Stačí jen jednou a uvidíte, že to pro váš živost bude novým začátkem práce s nepracovním časem. Abychom uvádění myšlenky do širší praxe podpořili, chystáme doprovodné akce k prvnímu nákupu. Vše popíšeme na webu Tvojenakupy.cz a na stejnojmenné facebookové stránce.

Sdílejte článek