Nejnovější zprávy: Důl Darkov kvůli pandemii přestal těžit, nouzový stav kraj nevyhlásil Pasažéři přežili bez zranění pád drátů vysokého napětí na auto. Nehoda zablokovala provoz

Byznys

Nabourané auto, které si zavolá pomoc. Ostrava testuje novinku

Rozsáhlý evropský test systému eCall, který dokáže včas přivolat pomoc k havarovanému vozidlu a zvýšit tak šance na záchranu lidí i majetku, se poprvé rozběhl v České republice. Do pátku 13. listopadu se odborníci na informatiku, zástupci automobilek a záchranáři pokusí v Ostravě ověřit, jak budou umět auta kdekoli v EU sama zavolat po nehodě na tísňovou linku 112.

„Test má celoevropský význam, protože v roce 2018 budou muset být všechny vozy v Evropské unii vybaveny zařízením tísňového volání eCall, které v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky,“ říká Rostislav Hlosta za pořadatelský tým. Cílem testu je ověřit funkčnost vyvinutých systémů, které mají ročně zachránit tisíce lidských životů, a současně informovat o eCall veřejnost.

Celoevropský eCall TESTFEST organizuje profesní organizace pro inteligentní dopravní systémy v Evropě (ERTICO – ITS Europe) a Evropský institut pro telekomunikační normy (ETSI). Samotné pořadatelství připadlo společnostem VÍTKOVICE IT Solutions ze skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP a Vodafone. Podporu poskytují Evropská komise, Ministerstvo dopravy a Ministerstvo vnitra – Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

Poprvé se konal eCall TESTFEST v Nuneatonu ve Velké Británii, poté v Essenu v Německu a potřetí ve Vigu ve Španělsku. Do TESTFESTu v Ostravě se do této chvíle zapojilo zhruba 80 účastníků – výrobci vozidel, vozidlových jednotek a center tísňového volání, zástupci záchranných složek, hasičů atd.

Testování systému.

Testování systému.

V průběhu téměř týdenního testování je 11. listopadu organizováno také představení eCall a jeho možností pro zhruba stovku odborníků na krizové řízení a dopravu. Odborníci, kteří se podílejí na testování systému eCall, vysvětlí současné možnosti i rozvoj v budoucnu. Na závěr semináře lidé uvidí reálné odbavení tísňového volání eCall 112 organizované Hasičským záchranným sborem.

Systém eCall bude fungovat v rámci jednotného evropského tísňového volání 112 a skládá se ze tří základních částí: z palubní jednotky ve vozidle, mobilní telekomunikační sítě a center tísňového volání 112. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, umožní ale i manuální aktivaci.

Kromě automatického datového spojení bude vždy existovat hlasové spojení mezi vozidlem a pracovištěm pro příjem tísňového volání, aby kdokoli z osádky vozidla mohl poskytnout další podrobnosti o nehodě. Zařízení by mělo být instalováno ve všech nově vyráběných osobních automobilech a dodávkách od jara 2018. Pro příjem volání eCall budou v úvodní fázi zavádění služby upraveny dva technologické uzly. K odbavování hovorů budou určena dvě krajská call centra 112 – v Praze a Ostravě.

O profesní organizaci ERTICO – ITS Europe: 

ERTICO je celoevropská, nekomerční organizace na podporu implementace inteligentních dopravních systémů a služeb. Byla založena v roce 1991 a registrována podle belgického práva se sídlem v Bruselu jako iniciativa Evropské komise a jako klíčový partner pro spolupráci s národními vládami a průmyslovou sférou v oboru ITS. www.ertico.com

O asociaci ETSI: 

ETSI je asociace založená v roce 1988 a registrovaná podle francouzského práva se sídlem v Sophii-Antipolis, Francie. Posláním institutu je zpracovávat technické normy, nezbytné k vytvoření rozsáhlého unifikovaného evropského trhu v telekomunikacích. www.etsi.org

O projektu HeERO: 

Evropský projekt HeERO má za cíl ověřit využití systému automatického tísňového volání z paluby vozidla na linku 112 (eCall 112) pro motocykly, autobusy a nákladní vozidla včetně ověření využití systému eCall 112 při přepravě nebezpečných věcí podléhající Dohodě ADR. www.heero-pilot.eu