Napodobit lokalitu ostravské restaurace jinde v Evropě nepůjde, říká spolumajitel L'Osterie
Ostrava zažila v červnu velkou událost. Svoji pobočku tady otevřela známá restaurace L´Osteria, která sází na italskou kuchyni.
Ostravská L´Osterie je v pořadí třetím přírůstkem do české rodiny těchto restaurací a zároveň první pobočkou mimo Prahu.
V oblasti Dolních Vítkovic se tak servíruje skvělá pizza a fantastická pasta d´amore. To vše podtrhuje jedinečná atmosféra, prostě taková, jakou znáte z Itálie. Snoubí se tu italský temperament, zábava a hudba. L´Osteria je tím pravým místem pro setkávání.
Za sítí restaurací L'Osteria v České republice stojí majitelé Zbyněk Pokorný a Jan Dědíček. V ostravské pobočce se dalším partnerem stala firma Cylinders holding. „Jsme franšízovým konceptem. Od začátku jsme věděli, že budeme chtít i mimo Prahu a Ostrava byla logicky jednou z našich priorit,“ zmínil Zbyněk Pokorný v rozhovoru pro patriotmagazin.cz. Po Ostravě bude následovat otevření restaurace v Paláci Kinských na pražském Staroměstském náměstí a v polovině příštího roku v Brně.
Co urychlilo váš příchod do Ostravy?
Je to velká zásluha Honzy Světlíka, který za námi přišel v létě roku 2021 s nápadem otevřít L’Osterii ve Vítkovicích. Bylo to v době, kdy odeznívala covidová epidemie a mně to přišlo jako utopie, protože nikdo tenkrát nevěděl, co bude. Do Ostravy jsme ale chtěli, jen jsme nevěděli, kdy nastane ta správná chvíle. O pár týdnů později nás Honza Světlík Ostravou provedl, ukázal nám Dolní Vítkovice a upřímně, byli jsme naprosto nadšeni. Energie, kterou v sobě Ostrava má, je neuvěřitelná a všudypřítomná. A to byl přesně ten impuls, který jsme potřebovali k tomu, abychom si uvědomili, že není nač čekat.
V Praze máte pobočky v centru města, v Ostravě tomu tak ale není. Věříte tomu místu?
Oblast Dolních Vítkovic je unikátní. Z mé počáteční nedůvěry se stalo veliké nadšení, které v průběhu celého projektu gradovalo. Jen dodám, že já jsem byl do té doby v Ostravě všehovšudy dvakrát. Během tři roky trvajících příprav se ale stala mou srdcovou záležitostí. Za nás za všechny mohu říct, že je nám ctí být součástí této jedinečné lokality.
Otevřeno máte zatím jen krátce. Přesto se zeptám, jestli sázka na Vítkovice vyšla?
Odpověď na tuto otázku budeme znát zhruba za rok. Každopádně hned od začátku je ze strany zákazníků zájem veliký, což nás velice těší. Zároveň bych rád podotknul, že my jsme do Ostravy nešli úplně byznysově.
Jak to myslíte?
Popravdě řečeno, na naše další projekty jsou spočítány podrobné byznys plány, pro Ostravu ale nic takového nemáme. Šli jsme do toho pocitově. Nepočítáme s tím, že se nám investice vrátí v horizontu pár let. Víme ale, že se jedná o unikátní místo a my jsme chtěli být jeho součástí.
Jak ostravskou L'Osterii vnímají ti, co ji už znají z Prahy nebo z jiných evropských destinací?
Ostrava je L'Osterií s pořadovým číslem 187. Na náš opening dorazili i majitelé zahraničních poboček, kteří dosud v Ostravě nebyli a všichni žasli nad specifickým půvabem tohoto místa. A nakonec jsme se shodli, že tak unikátní lokalita nové restaurace bude jinde v Evropě už jen těžko k vidění. Je skvělé, že se brand značky mohl spojit právě s oblastí Dolních Vítkovic.
Foto: se souhlasem L'Osterie
Jste součástí památkové budovy U6. Jak moc těžké bylo „napasovat“ do ní L'Osterii?
Vzhledem k tomu, že jde o specifickou budovu, museli jsme v podstatě všechno dělat nově. Na projektu se velmi zásadně podílela také akciová společnost Vítkovice pod vedením hlavního inženýra projektu Milana Šramla a Filipa Monsbergera, kterým patří velké poděkování. Běžně, pokud máme místo a lokaci, tak nám stačí 12 až 14 měsíců, abychom restauraci vyprojektovali, vybudovali a otevřeli. V Ostravě celý tento proces trval skoro tři roky. Tým lidí, který se na celé proměně podílel, byl fantastický a skvěle se s ním spolupracovalo. V Ostravě jsme se ani jednou nesetkali s tím, že by nám někdo řekl, že něco nejde. Den před otevřením jsme měli poslední kontrolní den a mně bylo vlastně líto, že etapa velkých příprav je u konce. Šlo o krásný byznysový příběh.
Spousta lidí si myslí, že L'Osteria pochází z Itálie. Ve skutečnosti se ale jedná o franšízu původem z Německa. Kdy se tento koncept začal šířit dál?
První L'Osteria byla otevřena v lednu roku 1999 v německém Norimberku. K největšímu rozmachu došlo až po roce 2010, kdy celý koncept začal expandovat do Rakouska, Švýcarska, Nizozemska, Velké Británie a dalších zemí.
Kdy jste se do rodiny L'Osteria přidali vy?
Do rodiny L’Osteria jsme se se svým společníkem připojili v roce 2016. O dva roky později jsme v Praze otevřeli naši první pobočku v jedné z nejhezčích pražských budov, v DRNu na Národní třídě. Tato restaurace pak určila i náš další směr, tedy otevírat pobočky v místech, která mají genius loci, historii a jsou nějakým způsobem unikátní, přesně jako budova U6 v Dolních Vítkovicích, Palác Kinských na Staroměstském náměstí v Praze a na příští rok plánované otevření brněnské pobočky, kterou brzy představíme.
S L'Osterií je spojován také svět influencerů a celebrit. Nebojíte se, jak na to zareagují lidé v Ostravě?
V Ostravě jsem narazil na spoustu úžasných lidí. I náš tým je z Ostravy a okolí a je skvělý. Každopádně, máte pravdu, je to věc, která nás někdy provází. Zaznívají názory, že jsme restaurací pro influencery, ovšem jedná se o součást našeho marketingu. Je to věc, která nám zafungovala a osvědčila se.
Kdy vlastně odstartovala?
Během covidu jsme seděli v zavřené restauraci na Národní třídě, kterou jsme krátce předtím s velkou investicí otevřeli. Nikdo nevěděl, co bude dál. Koncept L'Osterie byl totiž známý v cizině, ale u nás ne, Češi o něm nevěděli. To ostatně dokládají i čísla. My jsme na začátku měli 60 procent zákazníků z řad turistů. Během covidu ale bylo jasné, že se do Prahy jen tak nevrátí. V té době se zrodil nápad u mých kolegů oslovit vybrané influencery a nabídnout jim spolupráci. A ačkoliv já sám jsem byl sociálními sítěmi nepolíbený, tak jsem kolegům důvěřoval a zpětně musím říct, že to bylo správné rozhodnutí. Díky spolupracím s několika influencery se nám podařilo dostat značku L´Osteria do povědomí široké veřejnosti.
Pomohli vám i s rozjezdem ostravské restaurace, je to tak?
V každém lokalitě, kde chystáme otevření naší restaurace, se snažíme vyhledat i lokální influencery. Bylo to tak i v Ostravě. Jde o jednu z cest komunikace, která nám funguje.
Přijala vás Ostrava za své?
My jsme si samozřejmě vědomi toho, že vyvoláváme pozitivní i negativní reakce. Někdy jsou očekávání ze strany lidí poměrně přehnaná, ale my věříme, že si klientelu vytvoříme a lidé v Ostravě nás přijmou. Děláme pro to maximum. Několik prvních týdnů provozu nám dokazuje, že snad jdeme správnou cestou. Že byla Ostrava správným krokem, nám potvrzují i kolegové z pražských poboček, kteří jezdí do Ostravy na školení nového personálu a často se zmiňují, že tak milé zákazníky by si přáli i v Praze.
Lidé vám v diskusích na sociálních sítích často vyčítají, že nemáte zveřejněno menu s cenami. Budete to měnit?
Bohužel se jedná o velmi častou výtku. Důvod, proč tomu tak není, je ale jednoduchý. Jsme franšízový koncept a webové stránky L'Osterie jsou unifikované pro všechny země, kde působíme, ale ceny jsou v jednotlivých zemích rozdílné. Pokud nám ovšem zákazník napíše o kompletní menu s cenami, rádi mu vyhovíme a zašleme. Ceny určitě nechceme skrývat. V kombinaci s velikostí našich porcí jsou velmi přátelské. A mile překvapeni jsou jimi i naši zákazníci.
Foto: se souhlasem L'Osterie
V Praze máte každý den otevřeno až do 24 hodin, stejně jako v Ostravě. Funguje to?
Upřímně, to bylo velké téma. Do 23 hodin máme pastu a saláty, do půlnoci pizzu. Pokud zákazník přijde ještě před dvanáctou, tak pizzu dostane. V Praze jsem k tomu byl na začátku docela pesimistický, nicméně to, že si zákazníci mohou objednat jídlo těsně před půlnocí, se velmi rychle ujalo, a proto jsme se rozhodli jít s tímto modelem i do Ostravy. Každý den tak máme otevřeno od 11 do půlnoci. V neděli otevíráme o hodinu později, aby si zaměstnanci mohli dát společný oběd.
Mohl byste představit nabídku L'Osterie?
Máme stálou nabídku, kterou každý měsíc doplňujeme naším Menu della Casa, na které dáváme pokrmy vycházející ze sezonních surovin. Od zahájení provozu nabízíme v Ostravě také polední menu. Na stálé nabídce hosté najdou pizzu, saláty, pastu i dezerty. Naším typickým produktem je samozřejmě pizza, která má v průměru 45 centimetrů. Dovolím si jeden zajímavý postřeh. V Ostravě prozatím hosté preferují pastu, zatímco v Praze je to zhruba s pizzou ve stejném poměru. Nevylučuji ale, že se to do budoucna v Ostravě nezmění. Dobrou zprávou pro všechny ostravské fanoušky italské kuchyně je také plánovaný rozvoz, který spustíme v průběhu srpna.
Chystáte i nějaké doprovodné akce?
Až se vše zaběhne a stabilizuje, tak určitě ano. Během léta pořádáme na naší pobočce na Národní koncerty živé hudby, které mají velký úspěch. Plánujeme je do budoucna i v Ostravě. Nikdy jsme si nehráli na finediningovou restauraci, která by aspirovala na michelinské hvězdy, zato jsme výjimeční v kombinaci atmosféry, designu a skvělého jídla. V tom je naše síla, kterou chceme ukázat i v Ostravě. To vše by se neobešlo bez lásky, s jakou k restauracím L´Osteria přistupujeme. Je to o lidech a pro lidi.