Společnost
14/11/2024 Jan Petrus

Názor: Ostrava nezvládá auta ve městě, parkování ani prostor pro cyklisty

Ilustrační foto: pixabay.com

​Nezvládnutá doprava je Achillovou patou Ostravy. Doprava znečišťuje naše ovzduší, významné kroky směrem k její ekologizaci se ale nedějí. Kdy se to změní a co by Ostrava měla s dopravou udělat, aby na tom byla co nejrychleji co nejlépe?

Podpora elektromobility

Stěžejním projektem, do něhož by se měli Moravskoslezský kraj a město Ostrava co nejdříve pustit, jsou dotace na elektromobilitu. Stejný princip používají kraj i města u kotlíkových dotací, kdy dochází napříč krajem k výměně desítek tisíců nevhodných kotlů za novější a ekologičtější.

Doprava se na celkovém znečištění významně podílí, zůstává však na rozdíl od velkých znečišťovatelů a kotlů v rodinných domech jediným velkým zdrojem znečištění, s nímž se systematicky nic nedělá. Kdybychom například hypoteticky během jediné noci vyměnili všechna auta se spalovacími motory za hybridní a elektrická, poznali bychom to hned nadcházející zimu.

Čistší ovzduší je cílem, na němž se okamžitě shodne drtivá většina obyvatel. Jakmile se ale konkrétní kroky začnou dotýkat našeho pohodlí, peněženek lidí nebo znamenají výdaje pro konkrétní firmy, bývá implementace nejrůznějších opatření pro snížení znečištění komplikovaná a mnozí aktéři pak pozitivní kroky brzdí.

Stejně laxní jako v zavádění elektromobility jsme v budování kvalitní, oddělené a bezpečné cyklistické infrastruktury, která je zcela bezemisní. Pokud by se Ostrava, opět hypoteticky, probudila jednoho rána do reality, v níž by existovala kompletně dokončená síť bezpečných cyklostezek, část lidí by to díky ušetřeným nákladům nebo většímu pohodlí na krátkých cestách okamžitě motivovalo přesednout na kola, což by v důsledku opět okamžitě vedlo k menšímu znečištění.

Foto: Jan Petrus

Třetím důležitým prvkem v dopravní skládačce vždy byla městská hromadná doprava. Tam se Dopravní podnik Ostrava příkladně snaží o výměnu všech vozů za ekologické, městem už dnes jezdí z většiny jen autobusy na CNG a baterie. Město příliš pomalu rozvíjí nové tramvajové tratě. Prioritou by mělo být co nejrychlejší dokončení tramvajových tratí do Poruby ke Globusu a do Dolních Vítkovic.

Foto: Jan Petrus

Plánovaná příměstská linka rychlotramvaje z Ostravy do Orlové a Karviné zůstává také zatím jen na papíře a žádné další v plánu nejsou. V minulosti už přitom měla Ostrava a okolí celou síť příměstských linek, které fungovaly stejně jako dnešní systémy známé napčříklad v Německu jako S-Bahn. Tramvají se dalo dostat do Hlučína, Bohumína nebo Klimkovic, během rozvoje těžby uhlí však tyto tratě postupně zanikly.

Parkování

Ostrava nemá ucelenou koncepci parkování ve svém centru. Zatímco v mnohých českých i zahraničních městech se dávno ustálila praxe různě naceněných parkovacích zón, Ostrava se zatím striktně drží konzervativních doktrín druhé poloviny 20. století a autům jde zcela na ruku, zatímco ekologické alternativy záměrně opomíjí.

Na sociálních sítích si vysloužil hanlivé označení parkovací socialismus, protože umožňuje v principu nekonečný zábor těch nejlukrativnějších městských ploch zcela zdarma. Zároveň je tento systém nefunkční, protože řidič hledající parkování zjistí, že jsou tato místa v nejžádanějších časech pořád plná.

Foto: Jan Petrus

Ostrava by velmi rychle měla přistoupit ke zpoplatnění veškerého parkování v centru, tedy stejnému opatření, které loni zavedly sousední Katovice. V ideálním scénáři by město mělo umožnit platbu skrz aplikaci, v níž by bylo také možné si každé veřejné parkovací místo dopředu na určitý časový úsek zarezervovat.

Cenově není potřeba žádných velkých experimentů. Katovice se rozhodly parkování dynamicky nacenit. První hodina parkování u našich polských sousedů stojí v přepočtu 35 korun, druhá 43 a třetí 50. Z pohledu ekologie by motivace do centra nejezdit autem byla opět snadným cílem, který by ovzduší rychle pomohl.

Smysluplná parkovací koncepce by také měla zabránit oblíbené kratochvíli českých řidičů, jíž je parkování nadivoko. Jedná se o odstavení auta v místech, která neslouží k parkování. Běžně tak v ostravských ulicích vidíme auta zaparkovaná na chodnících, v zákazech stání a na travnatých plochách. K vymýcení tohoto chování se jinde ve světě používají speciální auta osazená kamerami, která projíždí ulicemi, snímají poznávací značky a zjednodušují tak pokutování.

Foto: Jan Petrus

Velké stavby

Ostrava místo těchto motivací bohužel kráčí přesně opačným směrem a dokončuje nákladné parkovací domy s minimálním počtem nabíječek pro elektroauta a stojanů pro kola. V plánu jsou kromě parkovacího domu u nemocnice na Fifejdách ještě další dva. První záměr existuje naproti budoucí koncertní síně, což smysl vzhledem k významu této stavby dává.

Druhý z chystaných parkovacích domů je však kontroverzní, nacházet se má přímo u Masarykova náměstí. Politici obhajují jeho potřebu parkovacími minimy, ta by však šla jednoduše zrušit, pokud by Ostrava přijala nové Ostravské stavební předpisy, na nichž již dlouhé měsíce pracuje. Parkovací minima nutí developery stavět garáže, prodražují stavby, brzdí rychlejší rozvoj bydlení a do historického centra přivádí víc neekologické automobilové dopravy.

Stejně neekologicky se však město chová při opravě svých ulic. Příklad ze zrekonstruované ulici Gorkého v širším centru ukazuje, že zde chybí zeleň, vsakovací dlaždice, stání s elektronabíječkou i cyklostojany. Naopak se zde nachází pouze asfalt a parkovací místa, což je ve 21. století málo.

Foto: Jan Petrus

Snahy zklidňovat ulice nebo stavět moderní bulváry zatím nejsou politicky průchodné. Odkládá se tak například zlidštění ulice Bohumínské, kvůli níž šla kdysi k zemi část historického centra Slezské Ostravy zvaná Zámostí. Na takto širokou ulici by se přitom v ideálním případě vměstnalo stromořadí, cyklostezky, pruhy pro auta i tramvajové těleso.

Foto: MAPPA

Studie: MAPPA

Zatímco si s tímto základní urbanismem svých ulic Ostrava neví rady, dál se chystají další plánované čtyřproudé dálnice městem jako Severní spoj mezi centrem a Porubou. Nejvíce znečištěné velké město v republice tak nadále podniká kroky vstřícné zejména k tomu nejméně ekologickému způsobu dopravy, zatímco ty nejvíce ekologické přehlíží a upozaďuje.

Ostrava, její obyvatelé a politici, budou muset sebrat odvahu a začít modernizovat svůj přístup k dopravě a dopravním stavbám. Je to nutná podmínka k řešení otázky znečištění ovzduší.

Sdílejte článek