Společnost
29/04/2016 ČTK

Nebezpečný přejezd ve Studénce možná zabezpečí ještě další světla

Specializovaná firma ve Studénce na Novojičínsku testuje další prvek, který by mohl zvýšit zajištění místního rizikového železničního přejezdu. Jde o další červeně blikající světla.

V loňské roce na přejezdu mezi závorami uvízly postupně dva kamiony. V jednom případě do něj narazil vlak a tři lidé zemřeli. Zda bude technologie na místo instalována, ještě není jasné, řekl starosta města Lubomír Šobich. Podle něj se souběžně připravuje i objízdná trasa, která by z rizikové lokality vyvedla nákladní dopravu.

Testované zařízení se už na českých silnicích běžně používá. Upozorňuje řidiče například na místo, kde vyjíždějí hasičské či sanitní vozy.

„Firma nás oslovila s tím, že by chtěla zařízení testovat. Po zkoušce začnou další jednání. Musíme dořešit například to, na kterých pozemcích by se zařízení postavilo. Popřípadě z jakého zdroje by bylo napájeno,“ řekl starosta. Podle něj je možné světla napojit na pouliční osvětlení, baterie či fotovoltaické články.

Přejezd je rizikový z několika důvodů. V místě se kříží extrémně vytížená trať a frekventovaná silnice. Přejezd je navíc široký (silnici kříží čtyři koleje).

Doba, po kterou blikají červená světla před sklopením závor, je dlouhá, úměrná k tomu, jaká je potřeba na vyprázdnění kolejiště. Právě dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor je důvod, který podle odborníků motivuje lidi k tomu, aby přejížděli na červenou a riskovali srážku s vlakem.

Tomu by mělo nové zařízení zabránit. Instalované bude asi 25 metrů před přejezdem. Červeně začne blikat v okamžiku, kdy začnou svítit červená světla u přejezdu. „Řidiči by pak měli povinnost zastavit ještě před tím, než se sklopí závory,“ řekl starosta.

Mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Jakub Ptačinský ČTK řekl, že společnost s touto aktivitou nemá nic společného. „Vítáme každou aktivitu, která zvýší bezpečnost na tomto přejezdu,“ uvedl.

Podle Šobicha město zároveň připravuje projekt objízdné trasy, který by vyvedl nákladní dopravu z daného místa. Kamiony by tak vůbec přes přejezd nejezdily. Nová komunikace, dlouhá asi 450 metrů, by měla vést jedním z průmyslových areálů ve Studénce.

„S majiteli firem, kterých se to týká, jsme jednali,“ řekl starosta. Dodal, že nyní nechce odhadovat případné náklady. Vše se teprve připravuje. „Součástí budou nějaké výkupy pozemků, možná i demolice, popřípadě stavba mostu přes potok,“ řekl.

Stavět by se mohlo v první polovině roku 2018. Pokud se městu podaří projekt zrealizovat, ministerstvo dopravy přislíbilo vybudování podjezdu pod současným přejezdem. „Ten by mohli využívat pěší, cyklisté a osobní doprava,“ uvedl Šobich.

Loni na přejezdu závory uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval a těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru. O několik měsíců později na přejezdu uvízl polský řidič. Ten neodjel a do jeho kamionu narazil vlak. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení.

Sdílejte článek