Společnost
20/12/2024 Jaroslav Baďura

Nejlepší veřejná doprava? V Ostravě! DPO chystá další novinky

Foto: se souhlasem DPO

Ostrava má nejlepší systém dopravy z pětadvaceti měst z celé střední a východní Evropy, zjistili výzkumníci z poradenské firmy PwC. Druhou příčku obsadila Praha, na čtvrtém místě skončilo Brno. Studie porovnávala takzvanou chytrou mobilitu měst v několika kategoriích.

„Je to symbol toho, že Ostrava funguje a je nejen atraktivní pro lidi, kteří v ní žijí, ale i pro investory,“ říká generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

V jakých městech studie dopravu zkoumala?

V pětadvaceti městech střední a východní Evropy. Kromě Prahy a Brna také například v Tallinu, Bratislavě, Košicích nebo Varšavě.

Věděli jste, že studie vzniká, poskytovali jste zpracovateli nějaká data?

O studii jsme nevěděli. Ze zdrojových materiálů studie vyplývá, že pracovali i s daty, která jsou dostupná na našem webu dpo.cz.

Co všechno studie o dopravě v Ostravě vlastně zjišťovala?

Porovnávala takzvanou chytrou mobilitu měst v několika kategoriích: řízení dopravy, udržitelnost životního prostředí, kvalita veřejné dopravy a aktivní mobilita. V kategorii řízení dopravy firma hodnotila například četnost dopravních zácp, délku jednotlivých cest nebo infrastrukturu pro elektromobily. V případě MHD hrála roli její cena a míra využívání, u životního prostředí míra znečištění ovzduší a u aktivní mobility počet lidí, kteří se po městě pohybují na kole či pěšky, a rozvinutost cyklistické infrastruktury.

Ve kterých hlediscích jste obstáli nejlépe?

Obecně studie ukázala, že hlavní devízou českých měst je levná MHD, která je v Česku v regionu střední a východní Evropy nejlevnější v přepočtu na průměrnou mzdu, což má vliv na její velké využívání. Nejvíce využívají podle studie lidé MHD v Ostravě, kde tvoří 69 procent všech cest, zatímco v hodnoceném území je průměr 49 procent.


Foto: se souhlasem DPO

Kde naopak je ještě prostor ke zlepšení a Ostrava je oproti jiným městům pozadu?

Rozhodně nechceme usnout na vavřínech. Je potřeba se dále posouvat a zlepšovat se. Neustále pracujeme na lepší a lepší informovanosti cestujících. Chystáme například projekt elektronických jízdních řádů, které našim cestujícím budou ukazovat co nejaktuálnější informace o provozu. Naší strategií je být nejmodernějším dopravním podnikem, který stojí na hodnotách jako je laskavost a spolehlivost.

Co pro vás osobně, ale i pro váš tým a všechny zaměstnance DPO výsledky studie znamenají?

Tohoto výsledku si nesmírně vážíme. Je to symbol toho, že Ostrava funguje a je nejen atraktivní pro lidi, kteří v ní žijí ale i pro investory. V DPO jsme pyšní na celý tým, který poslední roky dělal vše proto, aby vytvořil moderní, komfortní, čistou a bezpečnou městskou hromadnou dopravu v Ostravě. Máme moderní vozidla i infrastrukturu. Na řadě úseků jsme například instalovali pevnou jízdní dráhu, která snižuje hluk a vibrace z provozu tramvají. Už na čtyřech úsecích mohou naše moderní tyrkysové tramvaje jezdit vyšší rychlostí 80 km/h jako jediné v republice. Jako první v ČR se nám podařilo vybavit kamerovým systémem všechna naše vozidla.


Foto: se souhlasem DPO

Tramvaje Stadler mají moderní antikolizní systém. Intenzivně se věnujeme projektům elektromobility. Modernizujeme vybavení zastávek. Jako první v zemi jsme zavedli elektronické odbavování cestujících prostřednictvím běžné platební karty a zrušili papírové jízdenky. Na dalších projektech pracujeme a v modernizaci MHD pro obyvatele a návštěvníky Ostravy pokračujeme.

Na prvních čtyřech místech žebříčku jsou tři česká města – v čem vynikáme?

Děláme věci hlavně srdcem. S laskavostí. Ale je jasné, že máme pořád co zlepšovat. Je to nekonečný proces a jsme velmi rádi za zpětnou vazbu, kterou dostáváme. Vlastně práce se zpětnou vazbou je něco, co nám pomáhá snad nejvíce.

Můžete na závěr prozradit, jaké zásadnější novinky chystáte v příštím roce a v dalších letech?

Aktuálně se věnujeme například poptávce systému pro automatické počítání cestujících. Data jsou pro nás klíčová. Chceme pokračovat v projektech elektromobility a v investicích do moderních vozidel a infrastruktury. Plánujeme například rozšířit vozový park DPO o velkokapacitní tramvaje, spolu s městem plánujeme rekonstrukci přepravního uzlu náměstí Republiky.

Sdílejte článek