Nejmodernější vlaky v republice. V Moravskoslezském kraji začínají jezdit bateriové RegioPantery
Vůbec první cestující se v sobotu odpoledne svezli zcela novým zvláštním vlakem, který vyjel z nádraží Ostrava střed do Frýdku-Místku. A vzápětí zpět do Ostravy.
Na palubě nového vlaku byli hejtman kraje Josef Bělica, moravskoslezští politici, kapitáni železničního průmyslu i ministr dopravy Martin Kupka.
Na koleje mezi oběma městy vyjel jeden ze čtyř prvních, takzvaných bateriových vlaků! Tedy elektrifikovaných vlaků, které mají nejen troleje, ale také baterie. Ty umožňují těmto vlakům jet nejen po elektrifikované trati, ale na konci trolejové trati jet dál do dalších stanic na své baterie.
Prvním regionem v Česku, kde se od neděle, tedy 15. prosince, lidé svezou těmito moderními soupravami, je právě Moravskoslezský kraj. Od neděle vyjedou tyto čtyři RegioPantery osazené trakčními bateriemi na trase Veřovice – Ostrava, tedy na lince S8 přes Studénku a Štramberk. Dalších patnáct souprav České dráhy nasadí v Moravskoslezském kraji do konce roku 2026.
Bateriové vlaky šetří životní prostředí a zajistí plynulejší jízdu
„Jsme prostě v Moravskoslezském kraji odsouzeni k tomu být nejlepší. Tyto bateriové vlaky budou jezdit na tratích Moravskoslezského kraje deset let. Kromě toho, že šetří životní prostředí, také zajistí na některých tratích plynulejší jízdu. V místech, kde končí nad kolejemi trolejové vedení, už není díky bateriím potřeba přestupovat na jiný, tedy motorový vlak. Jsem rád, že jsme prvním krajem, kde si lidé mohou užívat cestování takto moderními jednotkami,” uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.
Nové bateriové vlaky umožňují například i instalaci ETCS, tedy jednotného evropského zabezpečovacího systému. Ministr dopravy Martin Kupka řekl, že nové bateriové vlaky jsou velkým krokem pro Moravskoslezský kraj i pro celou českou železnici. „Mám z těchto vlaků velkou radost a pro cestujíí znamenají jednoznačně velkou přidanou hodnotu,“ prohlásil.
Na první čtyři bateriové vlaky naváže patnáct dalších
Národní dopravce už loni dodal kraji nové elektrické jednotky RegioPanter. „Teď přišla historická chvíle, kdy nasazujeme první čtyři vlaky doplněné o baterie. Na ně pak naváže dodávka dalších patnácti bateriových vlaků. Železnice tak v České republice zažívá další přelomový moment. Prostě diesel je v Moravskoslezském kraji historie, vy teď máte baterie!,” řekl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Celkem národní dopravce do 24 nových souprav v Moravskoslezském kraji investuje téměř čtyři miliardy korun. Nové vlaky v celkovém součtu nahradí téměř pět desítek starších vozidel.
Bateriové RegioPantery vyrobila Škoda Group. „Bateriový vlak, který představujeme, je českým technologickým milníkem,“ řekl místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák. „Cestující se mohou těšit na pohodlnou jízdu moderním vozidlem. Nízkopodlažní nástup se širokými dveřmi, prostor pro ortopedické vozíky, kočárky i kola, prostorná toaleta a samozřejmostí je Wi-Fi či zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky.“
Na baterii ujedou 80 kilometrů a dosáhnou rychlosti 160 km v hodině
Nejpozději v prosinci 2026 na koleje vyjede v Moravskoslezském kraji dalších 15 bateriových jednotek. „Tyto nové moderní soupravy budou cestující vozit na linkách mezi Ostravou, Opavou a Krnovem, dále mezi Ostravou a Nových Jičínem, Ostravou a Budišovem na Budišovkou a také na lince z Ostravy přes Karvinou, Český Těšín a Frýdek-Místek zpět do Ostravy. Věřím, že tyto komfortní vlaky zvýší v našem regionu oblíbenost cestování po železnici,” sdělil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka a doplnil, že vlaky mají dojezd na baterii 80 kilometrů a mohu jet až maximální rychlostí 160 kilometrů v hodině.