Neměli jsme ani na svačiny, vzpomíná šéf ostravské Olivie. Teď řídí úspěšné šperkařství
V roce 2017 v Ostravě vzniklo rodinné šperkařství Olivie, které od svého začátku ušlo obrovský kus cesty. Letos plánuje obrat okolo 130 milionů korun.
V čele ostravské Olivie stojí generální ředitel Lukáš Sluka, jenž ostravskou firmu začal řídit už ve svých 22 letech. Jaké byly začátky? Jak moc je pro Olivii důležitá vlastní prodejna v bezprostřední blízkosti Karoliny? Jak je firma připravena na letošní Vánoce? A plánuje další pobočku? Nejen o tom vyprávěl v rozhovoru pro Magazín PATRIOT.
Dnes máte úspěšnou firmu, jaké byly ale její začátky?
Začátek e-commercového podnikání naší rodiny se datuje k roku 2015, což bylo ještě pár let před Olivií. Tou dobou jsme založili náš první e-shop s chirurgickou ocelí a bižuterií, který jsme provozovali do roku 2017, kdy jsme jej prodali a stejný rok založili Olivii. První roky byly rozhodně zejména na bedrech mámy, která se starala o vše od správy e-shopu, přes marketing, až po účetnictví, vývoj a nákup produktů. Já byl tou dobou stále student, takže jsem vypomáhal s expedicí a zákaznickou podporou. Na výšku už jsem šel studovat dálkově, takže jsem nastoupil na plný úvazek, ale stále jsem se věnoval jen základním činnostem, jako bylo balení objednávek, odbavování vratek, hovory a e-maily.
Proč jste pak odešel na Slovensko?
Když je člověk mladý a vidí, že se rodině povedlo v podstatě dvakrát rozjet e-shop do nějaké velikosti, kdy dokáže být hlavním zdrojem příjmu, tak má pocit, že je vše jednoduché a dokáže to taky. Samozřejmě jsem měl své ambice, častokrát jsem nesouhlasil s tím, jakým směrem se ubíráme, a tak jsem se odstěhoval do Bratislavy, kde jsem založil vlastní e-shop. S tím jsem samozřejmě velký úspěch neměl, ale byl to takový katalyzátor, protože jsem při svém vlastním podnikání pronikl do tajů úplně všech oblastí, vše jsem si osahal, vyzkoušel a spálil vlastní peníze. Do Ostravy a Olivie jsem se vracel zpět už s tím, že ulehčím mámě život a převezmu nějaké činnosti. To se taky stalo a já postupně, v roce 2019, v mých 22 letech, kompletně převzal marketing a následně i strategický rozvoj a řízení firmy. Maminka se nyní už věnuje pouze produktům.
Co vás vlastně přivedlo k tomu, co nyní děláte?
Nouze. Život naší rodiny byl jako na horské dráze. V roce 2015 jsme byli zrovna na hodně nízkém bodě. Bylo období, kdy jsem nenosil do školy svačiny a neměl ani na zaplacení jízdenky nebo třídní fotografie. Táta byl po infarktu, máma pracovala v jednu chvíli na třech pozicích a já byl středoškolák. Jedno léto mi táta domluvil brigádu v e-shopu s hračkami, kde jsem jim produkty naskladňovat za 50 korun na hodinu. Tam se nám poprvé vnukla myšlenka e-shopu, který jsme mohli dělat doma a nepotřebovali na jeho výstavbu velké náklady.
A proč šperky?
To bylo spíše pragmatické rozhodnutí. Měli jsme možnost odběru elektroniky nebo šperků a věděli jsme, že se nám vleze do obýváku více šperků než lednic. Ke šperkům jsme tehdy žádný vztah neměli, ale budovali jsme si jej po cestě.
Foto: se souhlasem Olivie
Říkáte o sobě, že jste rodinnou firmou. Kolik členů rodiny je do chodu zapojeno?
Nyní už o něco méně, protože jsme byli schopni babičku i mého tátu podpořit a poslat do důchodu, aby si užili zasloužený odpočinek. Stále tam zásadní role hrajeme já s mamkou, ale i naši dlouholetí rodinní blízcí. Pracují u nás přátelé, které známe i přes 15 let, takže atmosféra je stále velice přátelská a rodinná. Právě atmosféra, hodnoty a vybudování zdravého týmu je jedna z věcí, na kterou jsem nejpyšnější. Nejednou se nám stalo, že k nám přišel člověk z venčí a chválil ve firmě skvělou atmosféru, ve které se ihned cítil komfortně. Vím, že často je to hrozné klišé, ale věřím, že u nás je to pravda. Máme malý a mladý tým, který se zná ve většině případů už opravdu dlouho, a to se podepisuje na tom, jaké vztahy pak vznikají i s novými kolegy, kteří k nám přijdou.
Kam jste se od začátku s Olivií posunuli?
Je to zvláštní, protože někdy mám pocit, že se Olivie dostala velice daleko a jsem na to extrémně hrdý, ale často cítím také takzvaný syndrom podvodníka, kdy pochybuji o svých dovednostech a o tom, že jsem se vůbec něco za těch sedm let naší existence naučil. Ale asi ano, protože jsme se bez jakýchkoliv cizích prostředků, investic nebo úvěrů dokázali dostat na obrat kolem 130 milionů korun, který plánujeme na rok 2024. Díky tomu, že spoustu věcí outsourcujeme, nám vystačí malý tým 11 lidí na HPP, z čehož je většina v expedici. Máme vlastní vysněnou prodejnu v centru Ostravy, krásný velký sklad, jsme finančně soběstační a kontinuálně rosteme zdravým tempem. Naším cílem je rozhodně být jedničkou na trhu.
Začátky. Foto: se souhlasem Olivie
Jak se Olivii v současnosti daří?
Rok 2024 byl pro nás zatím nejobtížnější, a to zejména z toho důvodu, protože jsme se dostali už do nějaké velikosti, na kterou jsme si museli zvyknout, a kterou jsme se museli naučit uřídit. Museli jsme změnit spoustu interních procesů, museli jsme se přestat zaměřovat na rychlý výkon, ale začít myslet dlouhodobě. Začali jsme si spoustu věcí měřit, investovat do budování značky, zkoušet nové marketingové kanály, začít řešit finanční řízení. To jsou všechno věci, které nejsou vůbec levné a zároveň je tam dlouhá návratnost. Museli jsme se podívat blíže pod pokličku firmy a začít být důslednější. Naštěstí si stále držíme hezké finanční zdraví a celkový růst, i když letos za cenu nižší ziskovosti.
Blíží se Vánoce, asi nejnáročnější období v roce, že? Jste připraveni?
Každý rok mám pocit, že jsme se mohli připravit lépe, ale taky vím, že jsme udělali naše maximum, co jsme mohli. Nyní začíná nejnáročnější období, především pro naši kreativní kolegyni, která připravuje veškeré materiály, tedy fotky, videa či grafiky. Já zase dávám dohromady celkový marketingový plán na následující měsíce a snažím se sladit všechny partnery, agentury a kanály. Upřímně jsem nervózní, protože máme od této sezony velká očekávání právě proto, že jsme přes rok dělali vysoké investice a zima je období, kdy se nám to má celé vyplatit. Myslím, že marketingově nakonec budeme připraveni, takže poslední věc, co nám zbývá vyřešit, jsou lidi. Na sezonu hledáme desítky nových brigádníků a zatím se nám v tom úplně nedaří, protože hledáme opravdu jen zodpovědné a šikovné lidi, kteří budou mít dostatek času přes listopad a prosinec.
Najde si u vás každý to, co potřebuje?
Rozhodně. Výhoda Olivie je právě v šíři nabídky a v tom, že u nás si najde úplně každý to, co hledá. Zákazníci si u nás vychvalují nejen kvalitu provedení, ale také rychlost doručení, kdy jsme z 95 % schopni veškeré objednávky zabalit a odeslat tak, aby je přepravce stihl doručit do následujícího dne. Naše silná stránka je také v případných výměnách. Lidé se často bojí nákupu šperků přes internet, protože si nejsou jistí výběrem velikosti. My však dbáme na to, aby každý měl možnost snadné a rychlé výměny, kdy zákazník může využít zpětnou dopravu přes Zásilkovnu a nový šperk obdrží do jednoho až dvou pracovních dní, takže nečeká na vyměněnou velikost nebo úplně nový šperk ani týden. Letos jsme nově také implementovali AR zrcadlo, což je funkce, se kterou si můžete tisíce šperků vyzkoušet z pohodlí domova. Na mobilu se vám otevře webkamera, která vás párkrát vyfotí a ukáže šperk na vašem těle, takže si jej můžete dokonale představit. Doposud máme na funkci pouze skvělé ohlasy a rádi bychom tím zbourali bariéry nákupu šperků online.
Foto: se souhlasem Olivie
Začínali jste v malých prostorách, teď už máte vlastní prodejnu. Je pro vás velkým milníkem?
Prodejna pro nás byla možná tím největším milníkem, který odstartoval vlnu mnoha změn a posunů. Hrozně jsme se toho báli, protože člověk musí tu prodejnu vybudovat, musí platit nájem, mít tam nějaké lidi, otevírací dobu a má velkou zodpovědnost. Nakonec jsem si to tak trochu i vydupal, protože máma byla úplně proti. Musím ale říct, že to bylo skvělé rozhodnutí, které nás přiblížilo k zákazníkům. I přesto, že nejsme úplně ve frekventované oblasti, tak k nám chodí spousta lidí, kteří jezdí často i z velké dálky, aby si mohli šperk vyzkoušet. Z našich dat vyplývá, že stále drtivá většina lidí nakupuje šperky pouze v kamenných prodejnách, a to právě proto, aby si mohli šperk vyzkoušet. Navíc prodejna funguje jako prvek budování důvěryhodnosti. Lidé vidí, že existujete a že za firmou stojí lidé.
Před časem jste začali i gravírovat. Je o to velký zájem?
Veliký, ale stále věříme, že tam je ohromný potenciál, který jsme stále nenaplnili. Máme spoustu nápadů, jak tyto služby posunout dál, a jak je odkomunikovat, ale chce to čas. Už jsem se naučil, že nemůžu mít vše najednou, ale musíme jít krok za krokem. Personalizace šperků a vlastně jakýchkoliv produktů je za mě skvělá služba, protože dodá dárkům určitou osobitost i výjimečnost. Navíc v dnešní době to už ani neprodlouží dodání objednávky, protože například u nás gravírujeme denně a jsme schopni to odbavit tak rychle, že se objednávka nezpozdí ani o den. Jedná se o službu, kterou rozhodně chceme dále posouvat a máme moc šikovného kolegu, který se tomu aktuálně věnuje.
Změnili jste logo. Co vás k tomu vedlo?
Dlouho jsme bojovali s tím, že jsme sami nevěděli, jakou identitu má naše Olivie, a tak jsme se rozhodli pro definování všech našich hodnot, pozice na trhu i charakteristik, jimiž se chceme vykazovat, což také vedlo ke změně celé vizuální identity. Těch důvodů bylo hned několik, například že původní logo se neshodovalo právě s nově definovanými hodnotami a představami, kam jsme chtěli značku začít ubírat. Dále bylo původní logo špatně konstrukčně řešeno a jeho použitelnost byla značně limitovaná. Velký důvod byl také ten, že jsme se chtěli odlišit a chtěli jsme si vytvořit značku. Doteď jsme měli v podstatě jen logo, což ale není značka. Díky tomu nebylo možné efektivně budovat znalost naší značky, protože jsme v podstatě žádnou značku neměli. Museli jsme dát dohromady distinktivní kódy značky, které nyní můžeme komunikovat a dlouhodobě na nich stavět.
Lukáš Sluka. Foto: se souhlasem Olivie
Jaké máte další plány? Co třeba další prodejna, expanze do dalších měst?
Plánů je mnoho, ale i díky omezenému kapitálu, vzhledem k naší finanční soběstačnosti, musíme postupovat pomalu a opatrně. Nemáme k dispozici desítky milionů pro velkou evropskou expanzi nebo pravidelné otevírání nových a nových prodejen. Musíme hledat příležitosti a zvážit jejich potenciální přínosy. V první řadě se nyní budeme věnovat budování značky a ustálení nových interních procesů. Osobně potřebuji některé věci delegovat, protože se často cítím vyčerpaný a nevím, jak dlouho dále dokážu fungovat na této úrovni. Rozhodně stále chceme kontinuálně zlepšovat naše služby a produkty. Nechceme se věnovat expanzi, prodejnám nebo něčemu jinému, pokud uvidíme, že máme stále prostor ve zlepšování věcí, které mají přímý dopad na spokojenost zákazníka. Ale obojí, tedy expanze i další prodejny, jsou rozhodně našim dalším velkým snem, na který myslíme. Jedním z našich cílů je také budování povědomí naší značky v Ostravě, protože jsme hrdí patrioti a chceme dát vědět, že pocházíme z tohoto města. V následujících letech zde plánujeme postavit vlastní budovu, takové naše ředitelství a otevřít minimálně jednu prodejnu v nákupním centru. Vše záleží na příležitostech, na které narazíme. Prvním krokem ale nyní bude zvládnout vánoční sezonu, pak se uvidí.