Komentáře
29/03/2025 Tomáš Buchwaldek

Networking Tomáše Buchwaldka. Já, CEO!

Grafika: Magazín PATRIOT

V lednu jsme společně s Moravskoslezským inovačním centrem (MSIC) pořádali letošní první členskou akci na téma Já, CEO. Zaměřili jsme se na jeho roli a na to, jak na vše nebýt sám a zvládat to.

CEO je středobod firmy. Člověk, který má největší přehled o tom, co se ve firmě děje, kam směřuje a je odrazem firemní kultury. Má největší dopad na zaměstnance, dodavatele, odběratele a jakékoliv další stakeholdery.

CEO je člověk, který je na vrcholu firemní hierarchické pyramidy, kde taky ovšem i nejvíce „fouká”. Od takového ředitele se očekává, že má jasno a zvládá (dle The CEO Checklist by Oana Labes):

1. vizi a strategii,

2. leadership a firemní kulturu,

3. finanční řízení,

4. corporate governance,

5. řízení rizik,

6. provozní efektivitu,

7. rozvoj talentů,

8. budování značky,

9. vztahy s investory,

10. fokus na zákazníka,

11. inovace a technologie,

12. kontinuitu a nástupnictví,

13. vztahy se stakeholdery,

14. fúze a akvizice,

15. udržitelnost a CSR.

CEO je v podstatě superman, který všemu rozumí, vše dokáže rozhodnout, a k tomu se dokáže empaticky vcítit do kohokoliv ve firmě.

Bohužel tomu tak není…

Neznám jediného takového člověka, který by vše dokonale zvládal, a navíc by se dokázal flexibilně přizpůsobit vývojové fázi, ve které se daná organizace aktuálně nachází.

Jak to tedy zvládat a nezbláznit se?

O tom jsme si právě povídali i s Adamem Liškou (manažerský mladý talent roku 2020), Martinem Paličkou (předseda představenstva Etnetera Group) a Janem Slavíčkem (facilitátor advisory boardů).

A na co jsme přišli?

  • Správní rady, potažmo jejich předstupeň advisory boardy, nám pomůžou nebýt na vše sám a nejsou jen výsadou velkých korporátů, ale i malých firem a uvědomělých CEO, kteří si uvědomují, že nejsou ve všem supermani a že pohled jiných může firmě prospět.
  • Superhrdinové a superhrdinky jsou sice super, ale také dříve umírají. Na vrcholu pyramidy nemusíte být dokonalí – podstatné je mít kolem sebe schopné lidi, kterým můžete věřit.
  • Řídit můžete buď na krátký, nebo dlouhý špagát: mikromanagement i řízení příliš shůry jsou extrémy, které nedělají dobrotu.
  • Kdokoliv, kdo začíná na vysoké pozici, by si měl projít čtyřmi kroky: Pozoruj, pochop, reaguj a prioritizuj.
  • Dobrý manažer a dobrá manažerka jsou líní: Udělejte si seznam toho, o čem skutečně chcete rozhodovat, a ostatní delegujte. Hlavně dennodenní operativu.
  • Některé úkoly by si CEO měl vždy nechat pod svými křídly: Vizi a strategii, vztahy se stakeholdery a vlastní rozvoj. Když se nerozvíjí CEO, nerozvíjí se firma.
  • Váš kalendář musí zůstat rozumně plný: Musíte mít čas do druhého dne řešit problémy, se kterými přijdou klíčoví lidé.
  • S otevřenou, upřímnou a respektující firemní kulturou nejdál dojdeš. A překonáš i lecjakou krizi.
  • CEO jsou hlavně také jen lidi, ne supermani. Zplošťujme proto naše firmy, buďme otevření a nebojme se vtahovat a naslouchat novým lidem z venku. Firma nám poděkuje. A když se bude dařit našim firmám, bude se dařit i lidem a našemu kraji.

    Autor je zakladatelem Patriotů MSK

    Sdílejte článek