Albert Čuba
Blázen, který postaví divadlo
V lednu jsme společně s Moravskoslezským inovačním centrem (MSIC) pořádali letošní první členskou akci na téma Já, CEO. Zaměřili jsme se na jeho roli a na to, jak na vše nebýt sám a zvládat to.
CEO je středobod firmy. Člověk, který má největší přehled o tom, co se ve firmě děje, kam směřuje a je odrazem firemní kultury. Má největší dopad na zaměstnance, dodavatele, odběratele a jakékoliv další stakeholdery.
CEO je člověk, který je na vrcholu firemní hierarchické pyramidy, kde taky ovšem i nejvíce „fouká”. Od takového ředitele se očekává, že má jasno a zvládá (dle The CEO Checklist by Oana Labes):
1. vizi a strategii,
2. leadership a firemní kulturu,
3. finanční řízení,
4. corporate governance,
5. řízení rizik,
6. provozní efektivitu,
7. rozvoj talentů,
8. budování značky,
9. vztahy s investory,
10. fokus na zákazníka,
11. inovace a technologie,
12. kontinuitu a nástupnictví,
13. vztahy se stakeholdery,
14. fúze a akvizice,
15. udržitelnost a CSR.
CEO je v podstatě superman, který všemu rozumí, vše dokáže rozhodnout, a k tomu se dokáže empaticky vcítit do kohokoliv ve firmě.
Bohužel tomu tak není…
Neznám jediného takového člověka, který by vše dokonale zvládal, a navíc by se dokázal flexibilně přizpůsobit vývojové fázi, ve které se daná organizace aktuálně nachází.
Jak to tedy zvládat a nezbláznit se?
O tom jsme si právě povídali i s Adamem Liškou (manažerský mladý talent roku 2020), Martinem Paličkou (předseda představenstva Etnetera Group) a Janem Slavíčkem (facilitátor advisory boardů).
A na co jsme přišli?
CEO jsou hlavně také jen lidi, ne supermani. Zplošťujme proto naše firmy, buďme otevření a nebojme se vtahovat a naslouchat novým lidem z venku. Firma nám poděkuje. A když se bude dařit našim firmám, bude se dařit i lidem a našemu kraji.
Autor je zakladatelem Patriotů MSK