Nejnovější zprávy: Tip na výlet do (v)nitrozemí Ostravy. Heřmanické rybníky a haldy V Moravskoslezském kraji je 320 nakažených, posledním bílým místem na mapě je Frenštát

Společnost

Nezvládáte domácí učení? Víme jak na to, abyste v době koronavirové nezblbli

Kdo má doma WiFi, dostatek počítačů pro všechny členy rodiny a hlavně klid, může se dál vzdělávat.

Foto: youtube.com

Učitelé s žáky a studenty komunikují přes webové aplikace, zadávají úkoly přes portál Bakaláři nebo vyučují on-line na Google Classroom. S výukou pomáhají také média svými speciálními pořady.

Nastavenému tempu však leckdo nestačí. S plnou e-mailovou schránkou domácích úkolů se do domácností vplížil stres, který podle lékařů může narušit imunitní systém. Jak se s domácí školou vypořádat mohou poradit rodiče, kteří již roky své děti vzdělávají doma.

„Doma se s dětmi učíme už pátý rok, tak si mohu dovolit udělit vám pár rad, jak na to,“ napsala na svém facebookovém profilu matka tří dětí Ivana Sikulová Křížková z Klimkovic.

Sestavila sedm základních bodů, kterých se mají rodiče držet, aby během karantény a nouzového stavu, kdy suplují nejen učitele, ale také kuchařky a uklízečky a další profese, prostě nezešíleli.

Sedm rad zkušené domácí učitelky

1. EFEKTIVITA - učení jeden na jednoho je prostě účinnější z mnoha důvodů.

2. INDIVIDUALIZACE - víte, co potřebujete dělat více, co jde, nejde, kolik, kdy. Pokud vaše dítě nějaká látka zaujme a baví, využijte toho a zaměřte na ni pozornost. Uděláte toho více a s větší úspěšností. Sami nejlépe víte, co na vaše dítě platí, co mu jde levou zadní.

3. OPTIMALIZACE - uvědomte si, že škola oproti všeobecnému přesvědčení slouží taky ke hlídání dětí a pracovní sešity jsou dimenzovány tak, aby bylo stále co dělat, nehledě na obsah a kvalitu. Pokud už látku dítě zvládá, neopakujte ji do zblbnutí, otravuje to všechny.

4. MOTIVACE - vnitřní a ne vnější, netlačte tolik, vytváří to jen protitlak a dítě vás začne nesnášet. Podpořte jeho zájmy, máte jedinečnou šanci zjistit, co ve vašich dětech vlastně je, jaké mají nadání, jaké dispozice.

5. RADOST - učení je dětem vlastní, chtějí poznávat, pokud se jim dá prostor a dostatek podnětů. Mají dnes děti problém s nedostatkem informací a inspirací?

6. KLID - učit se ve stresu v podstatě není možné. Pokud dítě nechce doma nic dělat, je to jen přirozená reakce, důsledek přetížení, kterému všichni čelíme. Nechte je i sebe vydechnout, ať máte dostatek prostoru na nádech!

7. SEBEÚCTA - postavte se k tomu čelem, opravdu nemusíte dělat všechno, co vám kdo zadá jako úkol.

„A hlavně nezapomeňte, že jste živitelé, rodiče, kuchařky, uklízečky, opravdu nemusíte suplovat učitele, děti za ty dva měsíce nezblbnou! Naopak, když jim dáte prostor, možná poznají lépe sami sebe, naučí se učit ze svého vlastního zájmu (jde to) a budou mít zkušenost ze života ve společnosti, která prošla pandemií,“ dodává Ivana Sikulová Křížková, která drží všem rodičům palce, aby tuto nelehkou životní etapu zvládli.

Jak bojovat s učitelem, který je napaden „zahlcovačem“

Mnoho rodičů se po dvou týdnech hroutí z požadavků, které na ně on-line vyučování klade. Na tuto zkušenost vtipně reagovala poradkyně Michala Veselá, která připravila a na YouTube zveřejnila video, jak čelit učitelům, kteří začali zahlcovat žáky a studenty úkoly.

Videa na YouTube zde: https://www.youtube.com/channel/UComy-KEKob23wHt1ydStGew

Podle ní a jejích kolegů z organizace Společně k bezpečí, tyto učitele napadl nebezpečný živočich, tzv. „Zahlcovač“. Jak se mu bránit a jak eliminovat jeho dopady s nadsázkou komentuje v šestiminutovém videu.

Základní obranou je učitele informovat o tom, že nás svými maily s domácími úkoly zahlcují a rodiny v krizové situaci nemohou všechny jejich představy zvládnout. Nabízí k tomu i návod, jak takový e-mail učiteli připravit.

„Dobrý den, paní učitelko. Dobrý den, pane učiteli. Úkolů, které mi dáváte, je strašně moc a já je nestíhám vypracovat. Úkolů mám od vás moc a vypracování mi zabírá příliš mnoho času. Úkoly, které mi posíláte, jsou náročné a já je nestíhám plnit. Úkoly nestíhám plnit a nemá mi kdo pomoci. Naši mi aktuálně nemohou pomoci, mají hodně vlastní práce. Máme doma jenom jeden počítač a ten používají rodiče k práci. Jsme doma tři sourozenci a počítač máme jen jeden….“ Text je možné různě měnit a přizpůsobit své vlastní situaci.

Když tento způsob obrany nezabere, mohou žáci využít metodu nazvanou „Davidův prak“. Jeho funkce spočívá v důsledném vyžadování zpětné vazby od samotného učitele, tak jak o ní hovoří i doporučení Ministerstva školství.

Pečlivě vypracované zadání od studentů několika tříd učitele natolik zahltí, že bude muset sám zvolnit a situace se zklidní.

Pokud nepomůže ani tato metoda, nabízí se ještě jedno řešení. Poradkyně Michala Veselá jej popisuje v novém videu, které zveřejnila na internetu ve středu 25. března.

Třetím krokem k omezení moci „zahlcovače“, je jeho vyhladovění formou neustálých dotazů a proseb o přesnější výklad učiva.

Více zde: www.spolecnekbezpeci.cz https://www.facebook.com/vasepravaveskole

Videa na YouTube zde: https://www.youtube.com/channel/UComy-KEKob23wHt1ydStGew