Společnost
12/11/2015 Jaroslav Baďura

Nové sypače, hala na sůl, tuny posypu. Kraj i Ostrava se chystají na zimu

Nové sypače, větší zásoby soli, nová hala na sůl v Hrabyni. Vedení Moravskoslezského kraje i Ostravy zveřejnilo informace o tom, jak budou tentokrá silničáři připraveni na zimu.

Ve skladech Správy silnic Moravskoslezského kraje v regionu je navezeno přes 30 tisíc tun soli, 450 metrů krychlových solanky a 55 tisíc tun inertního posypu na zajištění sjízdnosti cest v zimním období.

Správa silnic udržuje v regionu 3542 kilometrů silnic, z toho 900 kilometrů v prvním pořadí důležitosti, 1 050 kilometrů silnic v II. pořadí a 1 423 kilometrů silnic ve třetím pořadí časového plánu. V Moravskoslezském kraji je 169 kilometrů silnic, které se v zimě neudržují. Údržba krajských silnic v regionu si minulou zimu vyžádala 177 milionů korun.

„V rámci strojních investic letos správa silnic pořizuje čtyři nové sypače za 22 milionů korun, se sněhem tak letos může bojovat 135 vlastními sypači. V případě nutnosti posílí kapacitu pluhy a sypači dodavatelských firem. Novinkou je hala na uskladnění 1 900 tun posypové soli v Hrabyni,“ uvedla mluvčí kraje Petra Špornová.

Kraj postaví 45 kilometrů sněhových zábran

„Ve druhé polovině listopadu se začnou instalovat dřevěné protisněhové zábrany v celkové délce přes 45 kilometrů ve vytipovaných místech, kde vznikají působením větru sněhové jazyky,“ říká Tomáš Böhm, ředitel krajské správy silnic. Doplňuje, že letošní zimní údržba dozná některých změn.

„Především jde o úsek Hrabyňského kopce mezi Ostravou a Opavou v souvislosti s otevřením nového úseku silnice I/11. Nová komunikace první třídy zde bude udržována chemicky. Současně bude v zimě udržována také stará komunikace přes Hrabyňský kopec,“ dodává Tomáš Böhm.

V případě výrazného zhoršení povětrnostních podmínek s intenzívním sněžením, kdy bude důležité techniku zimní údržby soustředit na údržbu nového úseku silnice I/11, bude Hrabyňský kopec uzavřen v úseku od místní komunikace za mimoúrovňovou křižovatkou Mokré Lazce po památník v Hrabyni.

Ostrava koupila nový sypač a nakladač

Ostravské komunikace během zimy udržují úsek silnic a ulic o délce 385 kilometrů, k dispozici mají 22 vlastních sypačů a další nasmlouvané posilové stroje.

Rajónový způsob zimní údržby, zůstává, zvýšil se počet rajónů z 16 na 17. Snížila se však průměrná délka rajónu z asi 80 km na 60 km. Snížila se také doba ošetření, podle hustoty provozu na komunikacích z jedné na půl hodiny. Stejně jako v minulosti bude při změně počasí technika vyjíždět do terénu bezodkladně a na všechny typy vozovek najednou. Pokud meteorologická stanice vydá varování před ledovkou nebo větším přívalem sněhu, vyjedou vozidla preventivně.

Z 22 sypačů Ostravských komunikací je 17 stále v terénu, zbývající jsou v záloze pro případ poruch; k dispozici jsou také dva nákladní automobily s pluhy a tři traktory. „Vozový park společnosti letos obohatil jeden nový sypač a také nový kolový nakladač, který pomůže zkrátit dobu nakládky jednotlivých vozů posypovým materiálem,“ uvedla mluvčí Ostravy Andrea Vojkovská. V případě velké nadílky sněhu může do údržby zasáhnout až 6 nákladních aut a 12 traktorů s pluhy od soukromníků a 6 vozidel hasičů.

Na skladu je 6000 tun soli a 500 tun inertního materiálu, připravena je rovněž speciální solanka, která účinkuje až do -23 stupňů. Pro představu – jeden výjezd, při němž jsou kompletně ošetřeny všechny úseky na území města, představuje více než dva tisíce kilometrů udržovaných silnic.

Sdílejte článek