Auto
21/03/2023 Petr Broulík

OBRAZEM: Čezeta! V Ostravě restaurovali další historický motocykl

Přímo mezi bruskami, výkresy, vrtačkami a zámečnickými stroji v restaurátorské dílně představili dnes pracovníci VŠB-Technické univerzity Ostrava už čtvrtý restaurovaný historický motocykl, který v této dílně se studenty opravili.

Jde o typ ČZ 150c z továrny České zbrojovky ve Strakonicích, který se ve své době řadil celosvětově mezi technicky nejvyspělejší motocykly.

Nadšenci z řad pedagogů předvedením tohoto stroje oslavili už čtvrtý rok fungování unikátní restaurátorské dílny strojní fakulty VŠB-TUO. „Na motocyklu jsme pracovali pár měsíců. Byl vyroben v roce 1950 a tyto motocykly se ve Strakonicích vyráběly následující tři roky,“ vysvětlil mentor restaurátorské dílny Lukáš Kudrna z katedry konstruování.

Vypadá jako v době svého vzniku. Jen patina zůstala

Pracovníci restaurátorské dílny konstruování si vyzvedli před pár měsíci motocykl v nepojízdném stavu ze sbírek Muzea Novojičínska. „A dnes vidíte, co jsme z něho dokázali udělat. Postupovali jsme tak, aby motocykl vypadal jako v době svého vzniku. Až na jeho povrchové úpravy. Chtěli jsme totiž zachovat původní úpravy, nechtěli jsme na motocykl dávat nový lak a nové chromy. Abychom na něm nechali odkaz našich předků,“ řekl Kudrna.

Restaurovaný historický motocykl ČZ 150 je dnes pojízdný stejně jako předchozí tři restaurované motocykly v této dílně, tedy Jawa 250 z roku 1939, Jawa 350 SV z roku 1934 a Indian Scout 37 z roku 1927. „Takže se nám daří plnit náš záměr každý rok restaurovat jeden pěkný historický motocykl,“ uvedl mentor Lukáš Kudrna a dodal, že na všechny motocykly restaurované na vysokoškolské půdě VŠB-Technické univerzitě Ostrava se mohou lidé přijít podívat do Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici.

Restaurují přednostně stroje ze sbírky sochaře Rybičky

Restaurátorskou dílnu podporuje Moravskoslezský kraj, který je také majitelem početné sbírky historických motocyklů. Tuto sbírku jednačtyřiceti historických motocyklů daroval Moravskoslezskému kraji v roce 2015 akademický sochař Miroslav Rybička. A právě tyto stroje jsou v restaurátorské dílně přednostně restaurovány.

Námětek hejtmana Jan Krkoška řekl, že restaurátorská dílna oživuje díky mladým lidem vzácné historické stroje. „Přál bych si, abychom vybudovali i podobnou restaurátorskou dílnu veteránů osobních automobilů. Rád bych také, aby odsud vyjíždělo větší množství restaurovaných motorek. Vždy když odsud vyjede další stroj, tak to zahřeje na srdci,“ prohlásil Krkoška.

Dalším strojem na řadě bude Jawa 500 OHV Rumpál

Další v pořadí projde restaurátorskou dílnou mohutný motocykl Jawa 500 OHV Rumpál vyráběný v letech 1929 až 1931. Děkan strojní fakulty Robert Čep řekl, že když měl patnáct let, dostal prvního mustanga. „Samozřejmě jsem ho nenechal v klidu, pořád do něho vrtal a pořád na něm něco vylepšoval. Ale vždycky jsem ho znovu rozjel, takže jsem byl šťastný. A dnes jsem zase šťastný, že tu máme tuto motorku, která je však oproti předchozím v dílně taková poválečná mladice,“ řekl děkan.

Dodal, že je rád, že dalším restaurovaným motocyklem Jawa 500 OHV dílna vrátí do přelomu dvacátých a třicátých let. „Na tomto stroji je vidět šikovnost našich předků, kdy jsme jako České republika byli na špici světového průmyslu. A doufám, že se tam zase jednou vrátíme,“ uvedl děkan.

Rektor VŠB-TUO Václav Snášel řekl, že restaurování českých historických motocyklů pomáhá zlepšit povědomí studentů o tom, kde dříve Česká republika v technologiích a průmyslu byla a kam kráčí. „Na restaurování těchto strojů se dají vyzkoušet a znovu objevit pozapomenuté metody našich šikovných předků," uzavřel.

Sdílejte článek