Společnost
21/01/2016 Jaroslav Baďura

Opera Národního divadla moravskoslezského slaví veleúspěšnou sezonu

Operní dům roku v prestižním německém časopise Opernwelt a v Operním panoramatu Heleny Havlíkové. Filoktétés, Ohnivý anděl a Tři přání jako nejlepší divadelní počiny roku a řada kladných zahraničních i domácích recenzí... Takové je bilancování opery Národního divadla moravskoslezského za rok 2015.

Právě v zahraničí je Národní divadlo moravskoslezské vnímáno jako divadlo realizující velmi ambiciózní velký umělecký program navzdory malému rozpočtu.

V minulé divadelní sezóně se zde například uskutečnila světová premiéra opery jednoho z nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů současnosti Jana Klusáka Filoktétés, jehož hudba, dle Opernweltu, provokuje napříč časem.

„Energicky vykresluje hudební kontury, naplňuje zajímavými barvami Sofoklem inspirované jazykové obraty, které jsou recitativně pozoruhodně zpracovány. Tato inscenace – v koprodukci s Národním divadlem v Praze – představuje rehabilitaci skladatele, jehož osud je s titulní postavou této opery více než podobný,“ píše v tomto prestižním operním časopise rakouský recenzent Gerhard Persché v článku nazvaném Ohnivý zázrak.

Nepovšimnuty zahraničními médii nezůstávají ani opery v režii Jiřího Nekvasila, které v uměleckém programu operního souboru tvoří již šestou sezónu ucelenou dramaturgickou řadu s názvem „Operní hity 20. století“ – Ohnivý anděl a Tři přání aneb Vrkavosti života.

„Jiří Nekvasil kouzlil i ve své inscenaci Ohnivý anděl. S 15 000 eur, které měl pro tuto inscenaci k dispozici, nešetřil kulisami ani stroji a s Petrem Matáskem ji proměnil v napínavou jízdu napříč časem a styly. Kolínská katedrála jako surrealistická konstrukce, scéna Fausta a Mefista jako tongue-in-cheek (lehce ironická) idyla v malovaných kulisách, ohnivá hranice na závěr jako high-tech inferno,“ uvádí redaktor Opernweltu Persché.

O zmíněných inscenacích píše stejný autor i v anglickém respektovaném časopise Opera Magazine. Tuto operní událost budou moci diváci vidět už pouze dvakrát – 22. 5. 2016 v Ostravě a 28. 5. 2016 v Bratislavě.

Rakouský týdeník Zur Zeit ve své kulturní rubrice zase uveřejnil recenzi na inscenaci Tři přání aneb Vrtkavosti života: „V tomto konkrétním případě by bylo nespravedlivé vyčleňovat jednotlivce. Celý soubor získal můj nejvyšší obdiv,“ uvedl autor článku Wilhelm Seledec.

Tři přání rovněž reflektuje opět německý Opernwelt, kde v prosincovém čísle autor recenze Hans-Klaus Jungheinrich píše: „Suverénní dirigent Jakub Klecker si na hudebním nastudování dal záležet. Nekvasil si nenechal ujít příležitost využít i v operních pasážích mediálního zdvojení prostřednictvím šikovných videoprojekcí. V čistě členěných jevištních obrazech Daniela Dvořáka se pohybuje značný počet sólistů a houfy sborů, které se místy naklánějí ven z okraje jeviště, a to až s paradoxně vrtošivou samozřejmostí. Atraktivními byly též Art-deco módní citáty poplatné časové opeře (kostýmy: Sylva Zimula Hanáková). Na druhé premiéře zpívalo asi šest stejně důležitých hlavních rolí silně a hravě (s radostí ze hry): Jiří Hájek, Petra Perla Nôtová, Peter Račko, Marianna Pillárová, Erika Šporerová, Lenka Čermáková.“

Nejbližší reprízu uvede divadlo 24. 1. 2016 v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě.

Obě zmiňované inscenace označila také operní publicistka Helena Havlíková za inscenace roku ve svém Operním panoramatu: „Stupně vítězů v kategorii operní inscenace roku 2015 jsou samozřejmě pomyslné – pro mě je v této kategorii podstatné, když se v tak komplexním žánru, jakým je opera, podaří propojit dramaturgickou nápaditost nebo – řekněme – oprávněnost, hudební nastudování, režii a odpovídající obsazení. Tato kritéria z mého hlediska naplnily nejvíce dvě ostravské inscenace – Prokofjevův Ohnivý anděl a Tři přání Bohuslava Martinů,“ píše Havlíková.

A za nejlepší operní divadlo roku označuje opět ostravskou operu s tímto odůvodněním: „Stejně jako v předchozích letech naší operní krajině vévodí ostravský soubor Národního divadla moravskoslezského pod vedením jeho ředitele Jiřího Nekvasila. Loni potvrdil své prvenství nejen díky oněm dvěma inscenacím, ale i díky pozornosti, kterou věnoval soudobým operám i v rámci Ostravských dnů nové hudby. A také díky vydařenému ambicióznímu projektu tří tudorovských Donizettiho oper s nároky vrcholného italského belcanta, který se loni uzavřel Robertem Devereuxem.“

Na pomyslném žebříčků úspěchů opery Národního divadla moravskoslezského jsou pak nominace Gerharda Perschého v ročence Opernweltu. Národní divadlo moravskoslezské a jeho operní soubor se zde objevuje hned v několika kategoriích:

Inscenace roku / režisér roku: Jiří Nekvasil s Prokofjevovým Ohnivým andělem v Ostravě

Dirigent roku: Robert Jindra za Prokofjevova Ohnivého anděla v Ostravě

Operní dům roku: opera Ostrava pod vedením Jiřího Nekvasila: náročný hrací plán-dramaturgie a množství fantazie při krajně omezených rozpočtových prostředcích.

Sdílejte článek