Společnost
30/08/2025 Petr Broulík

Ostrava dostane méně peněz na školství. Problematických žáků ale přibývá

Ilustrační foto: Pixabay.com

Zástupcům města Ostrava se nelíbí, že letos dostanou od státu na školství o 108 milionů korun méně než dříve. Upozorňují na to, že Ostrava je město, kde je s žáky a také jejich rodiči větší množství problémů než v jiných velkých městech.

Omezením financí na školství se podle nich zkomplikuje například práce sociálních pracovníků, kteří pomáhají sociálně slabším dětem zdárně dokončit ročníky a školu a často pomáhají výrazně zlepšit klima školáků v sociálně slabých rodinách.

Propad ve financování školství v Ostravě způsobí nová novela školského zákona, která podle náměstkyně primátora Andrey Hoffmanové připraví pracovníkům školství „hodně dlouhých nocí bez spánku“. „Ministerstvo školství říká, že nikdo nebude novelou bit, ale Ostrava bude bita. Podle předpokladů ztratí zhruba 108 milionů korun na pedagogické pracovníky v oblasti regionálního školství, tedy dostaneme od státu o deset procent peněz na školství méně,“ říká náměstkyně primátora pro oblast školství Andrea Hoffmannová.

Snížení financí od státu na školství není dobré proto, že Ostrava má problémovější lokality se spousty dětí, které potřebují specifický přístup. „Máme tu spoustu ubytoven, kde děti s rodiči bydlí, takže kromě školních psychologů doplácíme i mzdy terénních pracovníků. Ti nám pomáhají v problematických rodinách, třeba vyzvedávají děti, aby vůbec přišly do školy. Starají se o tyto děti, o jejich základní hygienu, odvšivují je, doučují se s dětmi a pomáhají jejich rodičům třeba vyřizovat různé sociální dávky,“ líčí Hoffmannová, která dodává že socioekonomické problémy u rodin v Ostravě jsou větší než například v Praze.

Právě terénní či sociální pracovníci na školách zlepšují fungování problematických rodin. „Daří se jim navyšovat školní docházku těchto dětí, klesá nám u nich počet zameškaných, neomluvených i omluvených hodin, klesá počet záškoláků a zvyšuje se počet dětí, které dokončí základní vzdělání, ale i dětí, které třeba nastoupí poté na některou střední školu,“ říká náměstkyně.

Problematické děti jsou všude. I v Porubě, na Jihu či na Slezské

Ostrava realizovala v minulých školních letech v pěti základních školách projekt, která pomáhal s problematickými školáky. „A všechny problematické děti, které se účastnily tohoto projektu Operačního programu zaměstnanosti (OPZ), dokončily povinnou školní docházku. Na každé škole se do programu zapojilo nejméně pětadvacet, ale v některých až pětatřicet čtyřicet dětí,“ sdělili pracovnice odboru školství ostravského magistrátu.

Kdo by si myslel, že takové školy jsou spíše v ostravských městských obvodech, jako jsou například Vítkovice nebo Přívoz, je na omylu. „Školy s problematickými dětmi jsou všude. Třeba na Ostravě-Jihu nebo také v Porubě nebo na Slezské Ostravě. Není to totiž jen otázka etnických rodin, ale i těch, které jsou v těžké socioekonomické situaci. Například Poruba teď trpí zásadním problémem, kdy v bytech Heimstaden dnes žije spousta sociálně slabých rodin a situace na porubských školách se zhoršuje. Poruba má dnes třeba spoustu ukrajinských dětí, které vyžadují speciální péči. A když máte ve třídě tři ukrajinské děti s šesti sociálně slabšími, tak máte skoro polovinu třídy dětí, které potřebují nějakou speciální péči,“ říká Andrea Hoffmannová.

Některé nemají stůl na úkoly, jiné spí ve škole, protože nespaly v noci

Sociálně ekonomická situace rodičů se podle ní odráží na úspěchu dítěte ve škole. „Jsou děti, které třeba nemají místo, kde si mohou udělat domácí úkoly, protože třeba doma nemají stůl. Nebo dítě ráno nikdo nepošle do školy, protože rodiče prostě zaspí. A netýká se to jen na první pohled problematických rodičů. Může to být matka samoživitelka, která má čtyři děti a nezvládá to. Chudoba je prostě dnes vážné téma a vidíme na školách, že situace se zhoršuje. Problematických dětí je více a více a funkce školy je dnes úplně jinde než byla před třeba dvaceti lety,“ říká náměstkyně primátora pro oblast školství.

A dodává, že když třeba dítě spí při vyučování, tak to neznamená, že je neposlušné nebo ho výuka nebaví. „Může to být třeba proto, že v noci nespí nebo že má hlad,“ říká Andrea Hoffmannová.

Ostrava je připravena na odborné školní pracovníky doplácet

Loni dostala Ostrava na oblast regionálního školství od státu dotaci ve výši zhruba jedné miliardy. „Zřizovatelé škol však zatím neplánují kvůli snížení státních financí nějaké drastické změny, nechystá se žádné vyhazování nepedagogických pracovníků, udržíme kvalitu a práci víceméně ve stejné podobě. A doufám, že najdeme dostatek peněz v rozpočtu města, abychom toto snížení dotací státu vyrovnali,“ ujišťuje náměstkyně.

Město Ostrava ani neví, jak dopadnou odborní školní pracovníci, tedy školní psychologové a sociální pedagogové, kteří přecházejí mezi pedagogické pracovníky. „Takže by na ně měla školy mít peníze v rozpočtech, ale rozpočty škol se nenavyšují. Takže město spolu s městskými obvody bude muset tyto pozice doplácet jako v minulých letech. Letos to bylo za město a obvody celkem čtyřicet milionů,“ říká Hoffmannová.

Sdílejte článek